Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Tazio Nuvolari

Tazio Nuvolari

Tou úplně největší italskou legendou je pravděpodobně Tazio Nuvolari. Fantastický pilot závodních aut i motocyklů, který během své kariéry posbíral nespočet prvenství, včetně 16 Velkých cen, dvou závodů Mille Miglia, dvou Targa Florio, dvou Tourist Trophy, 24 hodin Le Mans a mnoho dalších. Jeho úspěch tkvěl v jeho odhodlání a neustálé snaze posouvat hranice možností auta i svých vlastních. Během kariéry tohle odhodlání malého Itala stálo čtrnáct nehod a nakonec nepřímo i jeho vlastní život.

Nuvolari se narodil 16. listopadu 1892 v Castel d’Ario a za první světové války sloužil u armády jako řidič sanitky. V roce 1922 začal ve svém rodném městě prodávat auta. Mezitím se věnoval hlavně závodům motorek a v roce 1925 vyhrál Velkou cenu Evropy v kategorii do 350 cc. Ve stejném roce dostal šanci od šéfa Alfy Romeo Vittoria Jana na testování v Monze a vedl si skvěle. Překonal dokonce čas Antonia Ascariho. Nuvolari však auto naboural a další mu v Alfě půjčit nechtěli.

Za volantem Alfy znovu seděl až v roce 1930 při Mille Miglia, kde Tazio i jeho největší soupeř Achille Varzi řídili 1750 Zagato. S Varzim se potkali již o sedm let dříve a stali se přáteli, ale později mezi nimi vznikla nevyhnutelná rivalita. Tady se neustále přetahovali o vedení a od šéfů týmu dostali pokyn, aby se zklidnili. Nuvolari, útočící z druhé pozice, však vypnul světla, aby ho za sebou Varzi neviděl, krátce před cílem kolem něj doslova proletěl a dojel si pro vítězství.

V roce 1931 se Tazio rozhodl naplno věnovat závodům aut a získal několik prvenství. S Giuseppe Camparim vyhráli Velkou cenu Itálie a pak ještě získal výhru v Coppa Ciano a Targa Florio, kde výhru hned v příštím roce obhájil. Ital byl během své kariéry úzce spojován se symbolem želvy – vše vzniklo právě v roce 1932, když mu dramatik Gabriele D’Annunzio věnoval zlatou figurku tohoto zvířete s věnováním “nejrychlejšímu muži na světě od nejpomalejšího zvířete”.

V roce 1933 Nuvolari s francouzským podnikatelem Raymondem Sommerem vyhráli 24 hodin Le Mans, kde velmi těsně porazili dvojici Chinetti-de Gunsburg a se svým mechanikem Decimem Compagnonim si připsal svou druhou výhru v Mille Miglia. Tazio se v té době nepohodl s Enzem Ferrarim a začal jezdit se svým vlastním Maserati 8CM.

Právě v něm ho o rok později potkala nejvážnější nehoda kariéry. V mokrém závodě v Alessandrii s ním dostal smyk a narazil do stromu. Měl vážně poraněnou nohu a lékaři ji chtěli amputovat. Nuvolariho žena Carolina je však přesvědčila, aby to nedělali. Tazio ale v nemocnici dlouho nevydržel a jen o čtyři týdny později seděl v Německu za volantem. Nemohl sice levou nohou ovládat spojku, ale šikovný Compagnoni mu ji upravil tak, aby se dala ovládat pravou a Nuvolari dojel pátý!

V roce 1935 měl blízko do německého týmu Auto Union, ale Varzi ho v týmu nechtěl a podařilo se mu přesvědčit i vedení týmu. Nyní ho zpět nechtěl vzít ani Enzo Ferrari a údajně ho k tomu přesvědčil až Mussolini. V tomto roce Nuvolari zazářil ve Velké ceně Německa na Nürburgringu, kde se svou starší Alfou P3 porazil všech pět nesrovnatelně silnějších Mercedesů a čtyři vozy Auto Union. Do druhého jmenovaného týmu se Nuvolari stěhoval v roce 1938 a s jejich Type D vyhrál Velké ceny Itálie a Británie.

V roce 1947 se jel první ročník závodu Giorgio a Alberto Nuvolari cup, který Tazio založil na počest svých zemřelých synů. Starší Giorgio zemřel v roce 1937 na myokarditidu a mladší Alberto v roce 1946 na zánět ledvin. V té době už byl nemocný i Tazio a měl problémy s plícemi, léta dýchání výfukových plynu si vybrala své. Závod se mu každopádně podařilo vyhrát.

Zemřel 11. srpna 1953 doma v Mantui ve věku 60 let. Podle svých instrukcí byl do rodinné hrobky uložen v závodní kombinéze se svou zlatou želvou.

Témata Achille Varzi, Alfa Romeo, Auto Union, Enzo Ferrari, Ferrari, Le Mans, Maserati, Mille Miglia, Targa Florio, Tazio Nuvolari
Předchozí
Philippe Étancelin 1933 Grand Prix de la Marne
Philippe Etancelin
Následující
Jacky Ickx
Jacky Ickx

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní