Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Karl Kling

Karl Kling

Říká se, že Karl Kling se narodil příliš pozdě na to, aby se stal součástí úspěšného tažení Mercedesu ve 30. letech a zároveň příliš brzy, aby dal zabrat hvězdám týmu Fangiovi, Mossovi a Hermannovi v průběhu 50. let. V Mercedesu Kling prožil nejlepší roky aktivní kariéry a po jejím konci působil v německém týmu jako manažer.

Narodil se 16. září 1910 v Giessenu a automobily byl fascinován v podstatě odjakživa. V roce 1936 získal inženýrský titul a dostal práci v sídle Mercedesu ve Stuttgartu jako inženýr zákaznického servisu. Ještě před začátkem války začal závodit v kategorii cestovních vozů a byl v tom tak dobrý, že byl v roce 1939 pozván do Monzy k testování nových Mercedesů pro Velké ceny, připravovaných pro následující sezonu.

Během válečných let se Kling staral o servis letadel Luftwaffe a po ukončení bojů se vrátil k Mercedesu, kde začal pracovat se svým bratrem Hansem na výrobní lince. Začal také spolupracovat s bývalým motocyklovým závodníkem Ernstem Loofem, který se chtěl pustit do konstrukce závodních aut a Kling mu pomáhal shánět potřebný materiál. Loof svá auta nazval Veritas RS a Karl s nimi v letech 1948-49 vyhrál německé mistrovství sportovních aut.

Na začátku 50. let se výrazně zasloužil o návrat stáje Mercedes-Benz k závodění. Za volantem 170S v roce 1950 vyhrál šestihodinový závod na Nürburgringu a o rok později dostal od šéfa týmu Alfreda Neubauera šanci vedle Hermanna Langa a Juana Manuela Fangia ve dvou Velkých cenách v Argentině. Mercedes upravil předválečný dvanáctiválec W163, ale tahle trojice to s ním proti novějším autům neměla jednoduché. Nejlepší výsledek obstaral druhým místem Kling a stal se plnohodnotným členem týmu.

V roce 1952 poprvé startoval v Mille Miglia. S 300 SL to pro něj vše vypadalo skvěle – ještě v Římě vedl s náskokem osmi minut, ale při zastávce v Sienně ho zdrželo zaseknuté kolo a musel se spokojit s druhým místem.

Karl Mercedesu zajistil také první poválečné vítězství, když vyhrál Velkou cenu v Bremgartenu ve Švýcarsku. Tým přidal další skvělý výsledek v Le Mans, kde zvítězila posádka Lang-Fritz Riess, zatímco Kling musel po problémech s autem z prvního místa odstoupit.

Pokud o něm v té době ještě někdo pochyboval, po téměř 2000 mil dlouhém závodě Carrera Panamericana v roce 1952 na to už neměl právo. Karl Kling s navigátorem Hansem Klenkem na trati zažili neuvěřitelnou příhodu, když do předního skla jejich 300 SL v rychlosti téměř 200 km/h narazil sup. Klenka pořezalo rozbité sklo a byl celý od krve, ale trval na pokračování v závodě. Dvojice závod s náskokem 25 minut vyhrála. Kling na posledním úseku trati navíc stanovil nový rekord 225 km/h. Najednou ho znalo celé Německo a byl vyhlášen národním sportovcem roku.

V roce 1953 se Mercedes na nějakou dobu stáhl a připravoval auto na příští sezonu. Karl tak v několika případech “hostoval” v Alfě Romeo. V Mille Miglia neměl štěstí ani v jejích barvách a musel odstoupit z prvního místa, když jeho Disco Volante selhala převodovka. Na Nürburgringu měl navíc nehodu a zlomil si několik žeber. Stihl se dát do pořádku na Carrera Panamericana, kde startoval s Porsche, ale bez úspěchu.

V roce 1954 se vrátil k Mercedesu, který nové W196 poprvé představil v červenci při Velké ceně Francie v Remeši. Dlouho očekávaná auta naprosto excelovala. Pro vítězství si dojel na titul útočící Fangio a Kling na druhém místě zaostal o pouhou desetinu vteřiny. Argentinec ovládl další tři závody a podruhé se stal mistrem světa. V té době již čtyřiačtyřicetiletý Kling si připsal ještě čtvrté místo v Německu a páté ve Španělsku – celkově mu patřila pátá pozice.

V sezoně se jela také řada nemistrovských závodů a Karl zvítězil před Fangiem a Hermannem v zářijovém klání na okruhu Avus a další prvenství přidal ve Švédsku.

Jeho pozice v týmu se však zhoršila s příchodem mladého Stirlinga Mosse v roce 1955. Brit vytvořil silnou dvojici s Fangiem a Kling se pohyboval trochu v pozadí. Jeho nejlepším výsledkem v seriálu MS bylo třetí místo v Aintree právě za oběma týmovými kolegy.

Na konci sezony Mercedes ohlásil odchod ze závodů a Karlova kariéra tak prakticky skončila, jelikož tým nechtěl, aby jezdil za někoho jiného. V roce 1958 převzal po Neubauerovi pozici týmového manažera a několikrát se ještě vrátil za volant. S dieselovým Mercedesem 190 vyhrál v roce 1959 Algiers-Cape Rally a o dva roky později Algiers-Central Africa Rally. Ve funkci manažera vydržel až do roku 1968 a dalších sedm let působil jako poradce týmu.

Karl Kling zemřel 18. března 2003 ve věku 92 let.

Témata Alfa Romeo, Alfred Neubauer, Avus, Bremgarten, Hans Hermann, Hermann Lang, Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Le Mans, Mercedes-Benz, Mille Miglia, Nürburgring, Stirling Moss
Předchozí
Juan Manuel Fangio
Juan Manuel Fangio
Následující
Ronnie Peterson
Ronnie Peterson

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní