Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Baconin Borzacchini

Baconin Borzacchini

Nazývat Baconina Borzacchiniho „věčně druhým” není tak docela fér, ačkoli si toto označení u mnoha historiků vysloužil. Během svého krátkého života vyhrál celkem deset závodů ze svých 109 startů a jednatřicetkrát vyhrál svou třídu – nutno podotknout, že s auty, která na celková vítězství příliš šancí neměla – a jednadvacetkrát dojel druhý.

Narodil se jako Baconin Francesco Domenico Borzacchini 28. září 1898 v italském Terni a jméno dostal po ruském anarchistovi Mikhailu Bakunikovi, jehož otec obdivoval. Ve čtrnácti letech začal pracovat v místní autodílně a po službě v armádě za první světové války ho začalo silně přitahovat závodění. Nejprve závodil na motorkách a později přesedlal k závodním autům. V roce 1923 za volantem Ansalda 4CS vyhrál svoji třídu v závodě Coppa Della Mengara. Jeho dalším vozem byl francouzský Salmson, se kterým se Borzacchinimu velmi dařilo, přestože auto nemělo diferenciál a bylo vybaveno naprosto šíleným podvozkem, který nebyl schopen tlumit nerovnosti povrchu. V následujících dvou letech s ním dokázal vyhrát tři závody a celkem desetkrát ovládl svoji třídu včetně Targy Florio v letech 1926–27.

Tyto výkony mu zajistily pozvánku k Maserati, kde měl k dispozici kvalitnější vozy a ihned začal prokazovat své kvality. V roce 1927 vyhrál závody Terni-Passo della Somma a Coppa della Collina Pistoiese a v příští sezóně přidal vítězství v Coppa Gallenga. V září 1929 se v Cremoně pokusil překonat světový rekord na 10 km – a podařilo se: s šestnáctiválcovým Maserati V4 dosáhl průměrné rychlosti 152,9 mph. S Maserati 1700 Tipo Monza následně získal skvělé celkové druhé místo ve Velké ceně Tripolisu za krajanem Gastonem Brilli-Perim s Talbotem a vyhrál svou třídu. O rok později tady již s vynikajícím dvanáctiválcem triumfoval, vedle Brilli-Periho porazil také jeho týmového kolegu Clemente Biondettiho stejně jako Luigiho Arcangeliho s Maserati 2 000 a dojel si pro své první velké vítězství. Maserati to zkoušelo také v závodě Indianapolis 500, kde se s autem s revolučně řešenou aerodynamikou dávaly Baconinovi slušné šance, ale musel odstoupit již po třech kolech. V témže roce si pod tíhou Mussoliniho fašistického režimu změnil jméno a od té doby závodil jako Mario Umberto.

Následně přišla nabídka z Alfy Romeo, kterou Borzacchini nemohl odmítnout. Jeho prvním startem v nových barvách byl závod Pontedecimo-Giovi, kde za volantem 6C předčil všechny superhvězdy – Tazia Nuvolariho, Giuseppe Campariho i Achille Varziho, dojel si pro prvenství a skvěle se tak v Alfě uvedl. V roce 1931 poprvé startoval v Mille Miglia, kde byla Alfa se svými hvězdami největším favoritem. V jednu chvíli Borzacchini vedl s náskokem osmnácti minut na Mercedes-Benz SSKL Rudolfa Caraccioly, ale jakmile se jezdci dostali na delší roviny, dominovala síla Mercedesů. Caracciola zvítězil a čest Alfy zachraňoval Campari na druhém místě. Borzacchini musel celkem jedenáctkrát měnit pneumatiku a nakonec kousek před cílem naboural. Jinak to však pro něj byl velmi dobrý rok: vyhrál svou třídu v Targa Florio, s 8C Monza získal druhá místa ve Velkých cenách Itálie, Francie a Belgie a za volantem Alfy 2 000 zvítězil v závodě Circuito Principe Piemonte v Avallenu.

Sezónu 1932 začal druhými místy ve Francouzské VC a v Coppa Ciano, kde v obou případech zvítězil Tazio Nuvolari a následně dojel třetí v Německu za Nuvolarim a vítězným Caracciolou. Pak byla na programu Mille Miglia, kde si Borzacchini společně s Amedeem Bignamim za volantem 8C 2 300 dojeli pro vítězství, patnáct minut před nejbližšími pronásledovateli, posádkou Scarfiotti- D’Ippolito.

V roce 1933 se se po tříleté odmlce opět jela VC v Lybii a Mussolini se ji rozhodl spojit s národní loterií. Nuvolari, Varzi a Borzacchi se dohodli se třemi držiteli tiketů, že jeden z nich zvítězí a výhru si rozdělí. Tak se také stalo, první byl v cíli Achille Varzi, Nuvolari dojel druhý a Borzacchini nedokončil. Výhru rozdělili na šest rovných dílů a každý z nich byl o více než 60 tisíc dolarů bohatší.

Ale 10. září 1933 se do historie automobilového závodění zapsalo jako jeden z nejčernějších dnů. V Monze zahynuli hned tři jezdci, mezi nimi i Banconin Borzacchini. Závod byl rozdělen na tři rozjezdy a ve druhém z nich Borzacchini havaroval společně s Giuseppem Camparim. Campari zemřel pod svou Alfou P3, která se na něj převrátila, Borzacchini byl ze svého Maserati vyhozen, narazil do stromu a svým zraněním podlehl v místní nemocnici zanedlouho poté. Bylo mu 34 let. Ve finálové jízdě navíc zahynul třetí jezdec, kterým byl polský hrabě Stanislas Czaykowski.

Témata Achille Varzi, Alfa Romeo, Baconin Borzacchini, Clemente Biondetti, Giuseppe Campari, Maserati, Mercedes-Benz, Mille Miglia, Monza, Rudolf Caracciola, Talbot, Targa Florio, Tazio Nuvolari
Předchozí
Bruce Mclaren
Bruce McLaren
Následující
Giuseppe Campari
Giuseppe Campari

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní