Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Umberto Maglioli

Umberto Maglioli

“Šílený Ital” Umberto Maglioli miloval rychlost a byl obdivuhodně všestranným jezdcem, který získal rekordní tři vítězství v závodě Targa Florio a vyhrál poslední ročník Carrera Panamericana v roce 1954.

Narodil se 5. června 1928 v Biogliu a ve svých dvaceti letech poprvé startoval s Giovanni Braccem v Mille Miglia, kde s Lancií Aprilia dojeli sedmnáctí. Bracco se stal Umbertovým mentorem, který se pod jeho dohledem postupně zdokonaloval. O rok později to zkoušeli s Ferrari 166 S, se kterým sice neuspěli, ale v roce 1950 s ním vyhráli třídu do 2000 cc. V roce 1951 již byli s Lancií blízko vítězství, ale nakonec je o něj po souboji připravil Luigi Villoresi a dojeli na druhém místě.

Příští rok se tahle dvojice rozdělila. Bracco dostal šanci s továrním Ferrari 250 S a Maglioli startoval se svou vlastní Aurelií. Bracco vyhrál celý závod a neztratil se ani Umberto, který vyhrál třídu do 1500 cc. V roce 1953 řídil 2.9 litrovou tovární Aurelii, ale závod nedokončil. Toho roku však poprvé kraloval v Targa Florio, kde nikdo nedokázal dostihnout jeho třílitrovou Lancii D20. Ani dvě Maserati A6GCS Emilia Gilettiho a Juana Manuela Fangia, i když to bylo velmi těsné. S Mikem Hawthornem také s Ferrari 340 MM vyhráli 12 hodin v Pescaře.

Na konci roku také v barvách Ferrari poprvé nakoukl do Formule 1. V Monze startoval s nepříliš dobrým 553 Squalo a dojel si pro solidní osmé místo. V F1 Umberto startoval výjimečně, např. v sezoně 1954 jen ve třech závodech. Přesto získal třetí místo doma v Itálii, kde po třiceti kolech přenechal své Ferrari José Froilán Gonzálezovi, který útočil na titul, nakonec se však musel spokojit s druhým místem za krajanem Fangiem.

V silničních závodech to ale bylo o něčem jiném a rok 1954 byl pro Maglioliho skvělý. S Giuseppe Farinou vyhráli v 375 MM 1000km Buenos Aires, s 500 Mondial Umberto vyhrál Shell Gold Cup v Imole a další vítězství získal opět ve dvojici s Mikem Hawthornem, když vyhráli Supercortemaggiore Grand Prix. To ovšem nebylo vše, Umberto přidal triumf v Carrera Panamericana. Do nevyzpytatelného maratonu nastoupil navíc sám a během více než 1900 mil strávil za volantem více než 17,5 hodiny. Přesto o 24 minut předstihl posádku Phil Hill – Richie Ginther. Po závodě se stala podivná věc: před startem Maglioliho Ferrari koupil Američan Erwin Goldsmith a v okamžiku, kdy Umberto vystoupil a šel si pro pití, do něj nasedl a odjel. Maglioli svůj vítězný stroj již nikdy neviděl.

Rok 1955 tak zářný nebyl, i když je třeba přiznat, že zopakovat předchozí skvělou sezonu nebylo snadné. Přesto Umberto dělal, co mohl a s 750 Monza vyhrál závody Circuit de Mugello, Aosta Gran San Bernabeo, Targa di Mugello a v Mille Miglia dojel s 118 LM třetí. V F1 startoval jen ve dvou závodech, ale v Argentině získal další třetí místo, i když tentokrát se o něj dělil dokonce se dvěma týmovými kolegy Farinou a Francouzem Mauricem Trintignantem.

Umberto začal v roce 1956 jezdit pro Porsche a s jejich 550 RS dojel čtvrtý v 1000km na Nürburgringu. Nejzářivější moment sezony přišel opět v Targa Florio, kde měl původně startovat s Huschke von Hansteinem, ale nakonec odřídil celý závod sám. Už vyhrát tento závod dvakrát bylo fantastickým výsledkem a Maglioli získal obrovské uznání. To však ještě nikdo netušil, že přijde ještě třetí triumf, Umberto si na něj však musel dvanáct let počkat.

Mezitím se věnoval svým obchodním zájmům, v Luganu měl společnost vyrábějící hodinky a jejím řízením trávil většinu času. Na závody ale nezanevřel – v roce 1964 vyhrál s Mikem Parkesem 12 hodin na Sebringu a třetí vítězství v Targa Florio přidal o čtyři roky později, když se o Porsche 907 podělil s Vicem Elfordem.

Umberto se poté věnoval svému podnikání, až do své smrti 7. února 1999.

Témata Ferrari, Giovanni Bracco, Giuseppe Farina, José Froilán González, Juan Manuel Fangio, Lancia, Luigi Villoresi, Maserati, Maurice Trintignant, Mike Hawthorn, Mille Miglia, Mugello, Nürburgring, Phil Hill, Porsche, Richie Ginther, Sebring, Targa Florio, Umberto Maglioli
Předchozí
Ludovico Scarfiotti
Následující
Luigi Villoresi
Luigi Villoresi

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy