Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Ferenc Szisz

Ferenc Szisz

Maďarský jezdec Ferenc Szisz se 26. června 1906 stal vítězem vůbec prvního závodu s označením Velká cena, který se jel ve Francii blízko Le Mans. Narodil se 20. září 1873 ve Szeghalomu v tehdejším Rakousko-Uhersku a původně se vyučil zámečníkem, později se stal učněm ve strojírenské společnosti v Budapešti. Nějaký čas pracoval jako železniční inženýr, ale v průběhu 90. let 19. století se stále více zajímal o automobily.

V roce 1898 se vydal do Francie, kde získal místo v testovacím oddělení společnosti bratrů Renaultových. Ferenc se stal jedním z jízdních mechaniků Louise Renaulta a v roce 1902 s ním startoval v několika závodech. Právě v tomto roce se firmě podařilo prorazit vítězstvím v závodě z Paříže do Vídně, které zařídil starší z bratrů Marcel. Na začátku příštího roku však Marcel zemřel při závodě Paříž – Madrid a Louis firmu stáhl ze závodů.

Vrátil se o dva roky později s novým Renaultem AK a Szisz, který byl v té době vedoucím testovacího oddělení, se stal vedle Maurice Bernina a J. Edmonda jedním z řidičů. V Gordon Bennett Cupu dojel v Auvergne pátý. Na konci roku tým vyrazil na americký Vanderbilt Cup a Ferenc tam v konkurenci Felice Nazzara, Eddieho Rickenbackera nebo Vincenza Lancii zopakoval páté místo.

V červnu 1906 vedl tým, s jehož auty startovali ještě Claude Richez a Jean Edmond v historicky první Grand Prix organizované Automobile Club de France. Hned v prvním kole mu praskla pneumatika a zanedlouho musel měnit i svíčku, ale auto bylo jinak skvělé. Ferenc pravidelně zajížděl nejrychlejší časy a soupeři ho dokázali předjet jen v případě zastávky k výměně pneumatik. Další defekt pneumatiky ho potkal již ve druhém kole a následně se před něj dostal Paul Baras s Brasierem. Ještě v témže kole si vzal Szisz vedení zpět.

Závod si opravdu “užil”: díky malému rozvoru kol jeho Renaultu měl přední kola v podstatě před očima a na konci prvního dne je měl tak zanícené, že téměř nic neviděl. Celý tým dělal celou noc vše proto, aby se jeho stav zlepšil, což se podařilo, a Ferenc mohl v závodě druhý den pokračovat. Do konce závodu už před sebe nikoho nepustil a tohle dvoudenní klání nakonec absolvoval v čase 12 hodin, 14 minut a 7 sekund. Porazil všech dvaatřicet soupeřů a získal své místo v historii motorsportu.

Poté však zájem Renaultu o závody začal slábnout a Sziszova kariéra začínala ztrácet náboj, i když roce 1907 dojel ve druhém ročníku francouzské GP druhý za Italem Felice Nazzarem. V závodě startoval i v následujícím roce, ale po problémech s autem musel odstoupit a stejně dopadl i v American Grand Prize v Savannah v Georgii.

O rok později odešel z Renaultu, založil vlastní autodílnu v Neuilly-sur-Seine a prakticky ukončil aktivní kariéru, startoval jen příležitostně za volantem aut Alda nebo Lorraine-Dietrich v nejrůznějších podnicích. Až v roce 1914 se Fernandu Charronovi podařilo přesvědčit svého starého přítele a vytáhnout ho zpět za volant ve velkém závodě. Ferenc startoval v Grand Prix v Lyonu a byl poctěn startovním číslem jedna, ale závod po něj skončil neslavně. V jedenáctém kole měnil pneumatiku, při tom do něj narazil Carl Jörns se svým Oplem, zlomil mu levou ruku a ukončil Ferencův poslední závod kariéry.

Za První Světové Války Szisz působil jako šéf přepravy jednotek v Alžírsku, později ale musel být hospitalizován s břišním tyfem. Po válce se vrátil k Renaultu a pracoval pro něj až do konce 30. let.

Ferenc Szisz zemřel 21. února 1944 v Auffargis jižně od Paříže, kde strávil poslední roky svého života a kde je také pohřben. U hlavního vchodu na maďarský Hungaroring dodnes stojí jeho pomník.

Témata Claude Richez, Eddie Rickenbacker, Felice Nazzaro, Ferenc Szisz, Fernand Charron, Jean Edmond, Renault
Předchozí
Maria Teresa de Filippis
Maria Teresa de Filippis
Následující
Olivier Gendebien
Olivier Gendebien

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy