Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Achille Varzi

Achille Varzi

Kariéra Achille Varziho byla nabitá úspěchy. Tento Ital vyhrál 16 Velkých cen Formule 1, dvakrát Targa Florio, Mille Miglia a mnoho dalších závodů. Stal se také italským mistrem, a to dokonce třikrát. Varzi byl kontroverzní postavou, téměř se nesmál a byl tvrdý jak na své přátele, tak na sebe. Říká se, že byl chorobně nesmělý a výsledkem toho bylo jeho chladnokrevné vystupování a přílišná vážnost.

Narodil se 8. srpna 1904 v Galliate a začínal závodit na motorkách. První dostal od otce, když byl ještě malý kluk, na dojíždění do školy. Později se dostal až do týmu Norton, v jehož barvách v roce 1924 vyhrál Grand Prix Reale of Catalunia ve Španělsku. V tomto roce poprvé stál proti Taziu Nuvolarimu, v budoucnu svému největšímu soupeři.

Achille se později přesunul k závodním autům a prvním startem pro něj byla Velká cena v Tripoli s Bugatti Tipo 35Cv roce 1928, kterou vyhrál Nuvolari a Varzi dojel třetí. V příštím roce získal místo v Alfě Romeo a s jejich 1750 získal třetí místo v Mille Miglia. Pak již začal závratným tempem přidávat vítězství a do konce roku vyhrál závody v Alexandrii, Římě a Livornu plus VC Španělska a Itálie.

V roce 1930 se oba kohouti sešli v Alfě a svedli velký souboj v Mille Miglia. Jasně drželi první dvě místa a od týmu dostali pokyn, aby v klidu dojeli do cíle. Nuvolari však dál útočil a dojel si pro první místo, což Varziho mírně řečeno nepotěšilo. Plný odhodlání však o tři týdny později vyhrál Targa Florio, kde ho nezastavil ani incident, když chytlo rozlité palivo a jeho P2 začala hořet. V průběhu sezony se přesunul k Maserati a vyhrál Coppa Acerbo a opět Velké ceny ve Španělsku a v Itálii. Následující tři sezony jezdil za Bugatti a vedle pěti vyhraných VC – dvakrát zvítězil v Tunisu, jednou ve Francii, Monte Carlu a Tripoli – posbíral i další prvenství, jako např. v Susa-Moncenisio nebo na okruhu Avus.

Tazio Nuvolari na konci roku 1933 odešel a Achille Varzi převzal jeho místo v Alfě Romeo. Ta pro něj byla fantastická. Sbíral jeden triumf za druhým a stal se prvním jezdcem, který dokázal vyhrát Mille Miglia i Targa Florio v jednom roce. Mimo těchto slavných závodů vyhrál italské národní mistrovství, Velké ceny v Tripoli, ve Španělsku a Francii a Coppa Ciano.

Varzi si ale brzy přestal rozumět s Enzem Ferrarim a v roce 1935 podepsal smlouvu s německým Auto Union. S jejich autem podruhé vyhrál VC Tunisu a v příštím roce se stal prvním trojnásobným vítězem VC v Tripoli. Během závodu v Tunisu Varziho potkala první vážnější nehoda kariéry, když po několika kotrmelcích skončil se svým autem mezi kaktusy. Po nehodě byl velmi otřesen a jeho psychický stav se začal zhoršovat.

Varzi se postupně stával závislým na morfiu a trpěl prudkými změnami nálad a úzkostí. V Auto Union jezdil do roku 1937, kdy se rozhodl ze závislosti léčit. Za několik měsíců se vrátil k závodění a s Maserati 6CM vyhrál závod v San Remu. Později přesvědčil šéfa AU Karla Feuereissena a ten mu dal další šanci. Achille však brzy začal padat zpět do závislosti a v roce 1938 nastoupil do léčebny v Modeně. Před začátkem války se mu podařilo závislost na morfiu překonat a usadil se se svou druhou ženou.

Po válce dokazoval, že to v sobě pořád má – s Alfou 158 vyhrál v roce 1946 Velkou cenu v Turíně. Dařilo se mu i v následující sezoně, když dojel druhý v Buenos Aires a vyhrál závody v Rosariu a Sao Paulu. Navíc si připsal další dvě vítězné VC v Belgii a Bari a ve Švýcarsku dojel druhý.

2. června 1948 během tréninku v Bremgartenu však dostal se svou Alfou smyk na mokré trati, auto se několikrát převrátilo a skončilo v příkopu. Varzi na místě zemřel.

Témata Achille Varzi, Alfa Romeo, Auto Union, Avus, Bremgarten, Bugatti, Enzo Ferrari, Maserati, Mille Miglia, Targa Florio, Tazio Nuvolari
Předchozí
Richie Ginther
Richie Ginther
Následující
Gilles Villeneuve, 1979
Gilles Villeneuve

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní