Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Archie Scott-Brown

Archie Scott-Brown

Skota Archieho Scott-Browna si svět vždy bude pamatovat jako hrdinu, který se navzdory svým omezením nikdy nevzdával a ve své kariéře vyhrál celkem 71 závodů. Juan Manuel Fangio ho považoval za fenomenálního jezdce a Scott-Brown si tohle uznání nepochybně zasloužil.

Archieho matka během těhotenství onemocněla spalničkami a když se William Archibald Scott-Brown 13. května 1927 v Paisley narodil, doktoři si byli jistí, že nebude nikdy chodit. Měl zdeformované nohy a chyběla mu pravá ruka, díky dlouhé sérii operací se mu však podařilo vést téměř normální život. Otec mu v jedenácti letech vyrobil malé auto poháněné motorem ze sekačky na trávu a Archie si rychlost brzy zamiloval. Ve škole příliš mnoho času netrávil a v roce 1949 začal pracovat pro Dobie’s Tobacco Company. Mezitím se jeho rodiče rozvedli a on se s matkou přestěhoval do Cambridge.

V roce 1951 si koupil MG TD a začal s ním závodit na klubové úrovni. Navzdory fyzickému handicapu se mu dařilo. Dal se dohromady s Brianem Listerem, pro kterého řídil jeho Tajeiro-JAP. Archie si postupně získával respekt a už tehdy byl znám pro skvělou kontrolu auta – zatáčky jezdil často bokem ve smyku. Lister v roce 1954 postavil vlastní auto a Scott-Brown dokázal Lister-MG v kvalifikaci na Empire Trophy v Outlonu dostat na první místo ve své třídě. Jeden ze soupeřů si však stěžoval na jeho handicap a v závodě nakonec nemohl startovat. Navíc mu byl odebrán i řidičák a trvalo pár měsíců, než se situace vyřešila.

V květnu následujícího roku Skot zaznamenal svůj první velký výsledek, když s Listerem-Bristol dlouho vedl závod Curtis Trophy a nakonec dokončil na druhém místě. V roce 1956 se Archie stal prvním zdravotně postiženým jezdcem, který kdy startoval v závodě Formule 1.

V Connaughtu B-Alta dostal šanci na okruhu v Goodwoodu a rozhodně se jen nezúčastnil. Nečekaně se pral o vedení s Maserati Stirlinga Mosse a BRM Mika Hawthorna. Jel v čele závodu, když ho v sedmnáctém kole zradilo auto a musel odstoupit. O několik týdnů později získal pole position v Aintree a v závodě si držel šestisekundový náskok, dokud ho nevyřadily problémy s motorem.

V barvách Connaughtu v červenci startoval ve své jediné Velké ceně mistrovství světa v Silverstone. V kvalifikaci zajel desátý čas, ale opět nedojel – tentokrát kvůli převodovce. V Monze dokonce získal pole position, ale do závodu mu “ze zdravotního hlediska” nebylo umožněno nastoupit, což u britských příznivců vyvolalo značné pozdvižení.

Connaught poté koupil Bernie Ecclestone a Scott-Brown pod jeho vedením začal sedmým místem v International Trophy v Silverstone. V říjnu si ale v závodě BRSCC dojel pro velké vítězství.

V roce 1958 oživla Archieho spolupráce s Brianem Listerem, který postavil slavný Lister-Jaguar o výkonu 300 koňských sil. Scott-Brown s ním okamžitě zvítězil v British Empire Trophy v Goodwoodu. Celkem se toho roku zúčastnil čtrnácti závodů a připsal si skvělých dvanáct výher. S Waltem Hansgenem Skot startoval ve dvanáctihodinovce na Sebringu, měli však kolizi s Testa Rossou Oliviera Gendebiena. Zatímco Belgičan po zastávce v boxech mohl pokračovat a dojel si pro druhé místo, pro Lister-Jaguar to znamenalo konec.

18. srpna 1958 byl na programu závod na Spa v Belgii. Skot bojoval o vedení se svým velkým rivalem Mastenem Gregorym, kterému chtěl oplatit porážku z předchozího závodu. Při závodě pršelo. V šestém kole najel do velké louže – mimochodem ve stejném místě okruhu, kde o devatenáct let dříve přišel o život Richard Seaman. Ztratil nad autem kontrolu, to vyletělo mimo trať mezi stromy a začalo hořet. Archieho z hořícího vraku vytáhli dva policisté, ale ten druhý den v nemocnici na následky popálenin zemřel.

Témata Archie Scott-Brown, Bernie Ecclestone, BRM, Connaught, Goodwood, Juan Manuel Fangio, Maserati, Masten Gregory, Mike Hawthorn, Monza, Olivier Gendebien, Richard Seaman, Sebring, Silverstone, Spa-Francorchamps, Stirling Moss
Předchozí
Giannino Marzotto
Giannino Marzotto

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní