Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Giannino Marzotto

Giannino Marzotto

Bratři Marzottovi byli klasickým příkladem gentlemanů za volantem. Mladí šlechticové byli rychlí a bohatí – jejich otcem byl hrabě Gaetano, hlava Marzotto Group, společnosti s téměř 200letou tradicí, který sám býval úspěšným jezdcem. Nejvýraznější postavou tohoto závodního klanu byl Giannino, který se svými dvěma triumfy v Mille Miglia z let 1950 a 1953 zařadil mezi legendy tohoto závodu. Dvakrát ho dokázali vyhrát také Tazio Nuvolari a Giuseppe Campari. Úspěšnými byli i jeho tři bratři – Vittorio vyhrál v roce 1952 Velkou cenu Monaka, Paolo v letech 1952 a 53 zvítězil v Coppa d’Oro delle Dolomiti a Umberto při druhém Paolově vítězství ve stejném závodě vyhrál svoji třídu.

Giannino byl největší hvězdou, která dokázala dvakrát připravit o vítězství pětinásobného mistra světa ve Formuli 1 Juana Manuela Fangia v Mille Miglia – závodě, který mu jako jediný chyběl v nepřeberné sbírce jeho vítězství. Rozhodně to nebylo tím, že by Argentinec v silničních závodech tolik nevynikal – začínal v jihoamerických závodech Carretera a dvakrát i vyhrál.

Giannino Marzotto se narodil 13. dubna 1928 ve Valdagnu a jeho prvním větším závodem bylo Giro di Sicilia, kde startoval s otcovou Lancií Aprilia a ve své třídě obsadil druhé místo. Bratři založili vlastní tým Scuderia Marzotto a závodili hlavně s vozy Ferrari. Neobjížděli však menší závody a místo toho zaútočili rovnou na nejvyšší příčky a v roce 1950 všichni čtyři startovali v Mille Miglia.

Giannino si na závody koupil model, se kterým vyhrál jeden z předcházejících závodů do vrchu. Při testování nového auta však zjistil, že se s jeho předchozím modelem nemůže rovnat. Tušil nějakou nekalost a vydal se do Maranella, kde legendární mechanic Luigi Bazzi přiznal, že motor úmyslně přidusil. Sám Enzo Ferrari slíbil, že osobně na stav auta před závodem dohlédne. A vyplatilo se, Marzotto v dokonalém obleku, vestě a kravatě porazil nejen Fangia, ale také jediného čtyřnásobného vítěze závodu Clemente Biondettiho. Vittorio dojel devátý, Paolo s Umbertem se do cíle nedostali.

Giannino věřil, že Ferrariho auta by mohla být ještě rychlejší a pro následující ročník Mille Miglia přišel s novým návrhem karoserie, který usadil na podvozek z Ferrari 212. Auto nevypadalo kdovíjak skvěle, ale Giannino si vytvořil jedenáctiminutový náskok na Luigiho Villoresiho a útočil na obhajobu prvenství. Ta se však rozplynula po problémech s pneumatikami a závod vyhrál Villoresi.

Rodinný prapor v tomto roce pomáhal pozdvihnout zejména Vittorio, který za volantem Ferrari 212 získal významné prvenství v Giro di Sicilia, kde si poradil i s hvězdnou trojicí Bracco – Biondetti – Taruffi. Bratrům se vedlo skvěle také v následujícím roce v závodě Coppa d’Oro delle Dolomiti, považovaným za „alpskou” Mille Miglia. Vítězství bral Paolo, Giannino byl druhý, Vittorio pátý a Umberto sedmý. V třídě do 1 100 cc jim potom patřila první čtyři místa. Paolo přidal ještě několik skvělých výsledků: první místa v Giro di Sicilia a ve dvanáctihodinovce v Pescaře, kde vyhrál před druhým Gianninem a jméno Marzotto bylo téhož roku také na špici výsledkové listiny Velké ceny Monaka, kde s Ferrari 225 S zvítězil Vittorio.

Pro Mille Miglia v roce 1953 hledal Giannino ideální auto, ale Enzo Ferrari nabídl pouze Ferrari 340 America, se kterým Luigi Villoresi právě vyhrál Giro di Sicilia. Auto ale nebylo v nejlepším stavu. Marzotto se svým mechanikem Marcem Crosarou však po tom, co jim auto nedodala Alfa Romeo ani Lancia, v podstatě neměli na výběr. V závodě sice Giannina potkaly dvě menší nehody, ale přesto získal svůj druhý titul. Pro Fangia to byl jeden z jeho smolných startů. Se svou Alfou 6C byl ve vedení, ale měl problémy s brzdami řízením. Poté, co mu prasklo závěsné rameno, mohl téměř celou cestu z Říma zpět do Brescie zatáčet jen pomocí jednoho kola. I přes tento handicap však nakonec dojel na obdivuhodném druhém místě se ztrátou dvanácti minut na Marzotta. V témže roce Paolo podruhé v řadě vyhrál Coppa d’Oro delle Dolomiti a v příštím ročníku Mille Miglia svedl s Luigim Mussem fantastický souboj o druhé místo za vítězným Albertem Ascarim, který nakonec o pouhých devět vteřin vyhrál. Giannino startoval v závodě také, ale nedokončil.

Všichni bratři se postupně začali věnovat především široce rozvětvenému rodinnému byznysu. Nejstarší Vittorio zemřel v roce 1999, Giannino v roce 2012.

Témata Alberto Ascari, Alfa Romeo, Clemente Biondetti, Enzo Ferrari, Ferrari, Giannino Marzotto, Giovanni Bracco, Giuseppe Campari, Juan Manuel Fangio, Lancia, Luigi Musso, Luigi Villoresi, Mille Miglia, Monaco, Pescara, Piero Taruffi, Tazio Nuvolari
Předchozí
Wilbur Shaw
Wilbur Shaw
Následující
Archie Scott-Brown
Archie Scott-Brown

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní