Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Giovanni Bracco

Giovanni Bracco

Giovanni Bracco byl velkým italským talentem, kterému se nikdy nepodařilo naplno rozvinout svůj potenciál. Tento milovník žen, zábavy, cigaret a alkoholu vyhrál několik velkých závodů a nejvíce je vzpomínán v souvislosti se svým pamětihodným vítězstvím v Mille Miglia v roce 1952, které bylo jedním z nejúžasnějších ve třicetileté historii slavného závodu.

Narodil se 6. června 1908 v Bielle v severní Itálii a v patnácti letech se vydal na zkušenou do Brazílie. Příliš se mu tam ale nedařilo, vrátil se domů a rozhodl se zkusit štěstí za volantem závodního auta. V roce 1934 startoval v závodě Coppa d’Oro del Littorio, ale jeho začínající kariéra málem skončila již tady, když se svým autem vyjel z trati a havaroval. Přišel dokonce o levou plíci a strávil dlouhou dobu v nemocnici. Otec mu zakázal znovu sednout za volant, ale po jeho smrti se Giovanni rozhodl pokračovat. Brzy našel v závodění svou vášeň a talent prokazoval zejména v závodech do vrchu. V předválečných letech bylo jeho jméno spojeno zejména se značkou Lancia, ale největší úspěchy své kariéry zaznamenal až po válce.

Nějaký čas jezdil s šestiválcovým Delagem, v Mille Miglia s ním v roce 1947 dojel devátý, ale v Modeně s autem havaroval mezi diváky, pět z nich zemřelo a několik dalších bylo zraněno. Bracco za nehodu nebyl zodpovědný, ale dlouhé roky ho tohle neštěstí pronásledovalo. Při závodě v Pescaře v následujícím roce při pohledu na plné tribuny po dvou kolech zastavil a odstoupil.

Giovanni si dal nějaký čas od závodění pauzu, vrátil se v roce 1950 a v Mille Miglia dojel s mladým Umbertem Magliolim, který pocházel ze stejného města, za volantem Ferrari 166 MM Barchetta na celkovém čtvrtém místě, které zároveň znamenalo vítězství v jejich třídě.

Ještě výrazněji na sebe Bracco upozornil v dubnu následujícího roku, když tentokrát v maratonu z Brescie do Říma a zpět s Magliolim startovali s 1,75litrovou Lancií Aurelia B20GT. Na startu bylo celkem šestadvacet vozů Ferrari a Braccovi se žádné šance nedávaly. Všem divákům ale spadla čelist, když se Lancia postupně propracovala do čela a Giovanni s Magliolim měl před Villoresim dvouminutový náskok. Na dlouhé rovině do cíle ho však nešlo proti Viloresiho čtyřlitrovému Tipo 340 Vignale udržet, ale druhé místo bylo i tak neuvěřitelným výsledkem. V barvách Ferrari se mu v tomto roce ještě podařilo vyhrát závod Circuito of Vila Real v Portugalsku.

Před dalším ročníkem Mille Miglia v roce 1952 nebyl Giovanni továrním jezdcem Ferrari, tudíž neměl žádnou podporu a jeho vlastní rozpočet neobsahoval ani náhradní pneumatiky. Luigi Villoresi se ale před závodem zranil a Giovanni převzal jeho místo. Mezi největší favority patřili pravděpodobně koně Alfreda Neubauera – v té době již veterán a legenda Rudolf Caracciola, Karl Kling a Hermann Lang. Němci navíc strávili na trati několik předchozích týdnů poctivým tréninkem. Lang však vypadl hned ze začátku závodu a vedení držel před Klingem a Vittoriem Marzottem Bracco. Brzy však přišly problémy s pneumatikami, které toho nevydržely tolik, jak se čekalo. Při zastávce v Pescaře mu je mechanici měli vyměnit. Zdaleka to ale nebyl konec starostí. Nové zadní pneumatiky byly v pořádku, ale přední, které byly pro Berlinettu připraveny, měly špatnou velikost. Giovanni tak pokračoval na ojetých a rychle ztrácel, do vedení se dostal Kling a Bracco jel za Tipem 340S Taruffiho na třetím místě. Piero Taruffi se dostal do vedení po otočce v Římě, ale později musel odstoupit kvůli porouchané převodovce. Giovanni naháněl Klinga, co to šlo, a spolujezdec Maglioli ho údajně zásoboval cigaretami a brandy. Ve Florencii na Mercedes ztráceli dvě minuty, ale Bracco Magliolimu slíbil, že v Bologni už budou ve vedení. To skutečně splnil a po závěrečném sprintu do Brescie byl pohár jejich. Kling nakonec zaostal o téměř třináct minut. Enzo Ferrari o tomhle vítězství prohlásil, že bylo možná tím nejpozoruhodnějším, kterého kdy některý z jeho jezdců dosáhl.

Giovanni Bracco v témže roce vyhrál také 12 hodin v Pescaře, tentokrát s Paolem Marzottem a několik následujících let závodil s Ferrari a Maserati, ale nikdy už tak velkého úspěchu jako v letech 1951–52 nedosáhl. Zemřel 7. srpna 1968 ve své rodné Bielle.

Témata Alfred Neubauer, Delage, Enzo Ferrari, Ferrari, Giovanni Bracco, Hermann Lang, Karl Kling, Lancia, Luigi Villoresi, Maserati, Mille Miglia, Pescara, Piero Taruffi, Rudolf Caracciola, Umberto Maglioli
Předchozí
Luigi Villoresi
Luigi Villoresi
Následující
Michael Schumacher
Michael Schumacher

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní