Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Giuseppe Farina

Giuseppe Farina

Jedna z největších italských legend, Giuseppe „Nino“ Farina, se narodil 30. června 1906 v Turíně. Absolvoval místní univerzitu a díky titulu z oblasti mechanického inženýrství mu přezdívali il dottore, doktor. Asketický a netolerantní muž, který se v roce 1950 stal prvním mistrem světa moderní Formule 1. Byl také známý pro svoji pozici za volantem, při které téměř ležel a ruce měl napnuté. Spousta tehdejších mladých jezdců se ho snažila napodobovat, mezi nimi třeba i Stirling Moss. Farinu to ale příliš nezajímalo, soupeřů si moc nevážil a často jimi pohrdal.

Svou závodní kariéru začal tím, že naboural svoji Alfu Romeo 6C 1500cc během závodu Aosta-Grand St. Bernard v roce 1932 a z nehody si odnesl poraněné rameno a pořezaný obličej. Nějaký čas se dával dohromady a v roce 1934 začal jezdit s Alfou Romeo Monza, která ale nebyla nejnovější, a tak koupil Maserati 4CM. Své první významnější vítězství získal na okruhu v Brně v tehdejším Československu v sérii Voiturette.

V roce 1936 mu dal šanci Enzo Ferrari. Giuseppe se chvíli rozkoukával a příští rok vyhrál Princess of Piedmont Cup s Alfou Romeo 12C 36. Dařilo se mu dál a v roce 1937 se stal italským jezdcem roku. Počátkem roku 1938 se Scuderia Ferrari stala součástí Alfy: Giuseppe zůstal a postupně se stal jedničkou týmu. V téhle době se dostal k fantastickému modelu Alfa-Romeo 158, se kterým vyhrál Ciano Cup a Prixe Berne, ale největší “předválečné“ vítězství získal v roce 1940 v Tripoli, kdy už byl zbytek Evropy dávno ve válce.

V roce 1946 působil dále u Alfy a připsal si výhru v Ženevě, ale pro sezonu 1947 se do týmu nedostal, takže jezdil s nezávislým 3 litrovým Maserati, ve kterém v roce 1948 oslnil v Monaku, kde získal pole position, vyhrál závod a stanovil rekord okruhu.

Do Alfy se Nino vrátil v roce 1950. Bylo mu sice už 44 let, ale stále se měl zapsat do historie. Tehdy to nebyl tým žádných mladíků, kolegům Luigi Fagiolimu a Juanu Manuelu Fangiovi bylo dokonce 52, respektive 38 let. Farina s Fangiem si to nakonec také rozdali o titul.

Prvním závodem nového šampionátu Formule 1 byla Velká cena Británie na okruhu v Silverstone a na lesku mu přidávala přítomnost mnoha členů královské rodiny. Připraveny byly dokonce čtyři Alfy 158 a za volantem Farina, Fangio a Fagioli, čtvrtým byl Reg Parnell. Na startu byly všechny čtyři Alfy seřazeny v první řadě a dominovaly i v závodě. Rychle začali ujíždět zbytku pole, který byl prakticky bez šance. Zvítězil Farina, Fagioli byl druhý a Parnell třetí, jen Fangio musel pro poruchu odstoupit.

Věci se děly i v Monaku, kde Farina startoval z druhého místa za Fangiem. Odstartoval sice nejlépe, ale Fangio v půlce závodu převzal velení. Pak přišel problém, když Farinu trefila masa vody, která vyšplouchla z moře přes zeď v zatáčce Tabac, Ital dostal smyk a narazil do betonových schodů. Následkem toho se za ním postupně nahromadilo dalších devět aut. Vedoucí Fangio ovšem při průjezdu dalším kolem vytušil, že je něco špatně, zpomalil a našel si skrz tento chaos cestu k výhře. Argentinec ale takové štěstí neměl v příštím závodě v Bremgartenu ve Švýcarsku, když mu upadl ventil a odstoupil, takže Giuseppe si vše vynahradil. Fangio ovšem odpověděl výhrami v Belgii a ve Francii, kde Farina ztratil v boxech sedm minut kvůli problémům s palivem a propadl se až na sedmé místo.

Vše bylo připraveno pro rozhodující souboj v Itálii, který fantastickou agresivní jízdou ovládl Farina, zatímco Fangio musel po problémech s motorem odstoupit. Mistrem světa se tedy stal Giuseppe. Alfa byla na absolutním vrcholu, když její jezdci ovládli první tři místa celkového pořadí: první Farina s 30 body, druhý Fangio s 27 a třetí Fagioli s 24.

Pro sezonu 1951 zůstal u Alfy a s modelem 159 zvítězil ve Spa. Poté to zkoušel u Ferrari jako dvojka za Albertem Ascarim a s F2 500 vyhrál v roce 1953 v Německu. Také vyhrál WSCC 24 hodin ve Spa s Mikem Hawthornem a 1000km Buenos Aires s Umbertem Magliolim. V Monze ale havaroval a při nehodě utrpěl vážné popáleniny. Svou poslední Velkou cenu jel ve Spa a dokončil na třetím místě.

Farina se v polovině 50. let několikrát pokoušel vyhrát Indianapolis 500, ale nepodařilo se mu to a tak ukončil svoji závodní kariéru.

Giuseppe Farina nakonec zahynul při banální nehodě v roce 1966, když jeho Lotus Cortina dostal na ledu smyk a naboural. Stalo se tak v Chambery po cestě na Velkou cenu Francie.

Témata Alberto Ascari, Alfa Romeo, Bremgarten, Enzo Ferrari, Giuseppe Farina, Indianapolis 500, Juan Manuel Fangio, Luigi Fagioli, Maserati, Mike Hawthorn, Monaco, Reg Parnell, Spa-Francorchamps, Stirling Moss
Předchozí
Tony Brooks
Tony Brooks
Následující
Nelson Piquet
Nelson Piquet

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní