Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Harry Schell

Harry Schell

Američan Harry Schell byl synem Lauryho Schella, který před první světovou válkou závodil v barvách francouzského Delahaye, a Lucy O’Reilly Schell. Otec žil od mládí ve Francii, kde potkal Lucy, jedinou dceru irsko-amerického multimilionáře. Oba sdíleli vášeň pro rychlá auta a závodění a okamžitě si padli do noty. Následovala svatba a 29. června 1921 se v Paříži narodil Harry. Oba rodiče společně objížděli závody a zejména v rallye se stali známými jmény, matka také pravidelně startovala v Grand Prix de la Baule a Marne. V roce 1929 se jí v rámci Monte Carlo Rallye podařilo vyhrát Coupe des Dames a celkově skončila na devátém místě. Od začátku 30. let však začal v Evropě vládnout německý dvojblok Mercedes Benz – Auto Union. Francouzi brzy pochopili, že ho nedokáží prolomit a přišli s vlastní sérií sportovních aut. Lucy se začala velmi výrazně angažovat. Díky svému otci měla k dispozici v podstatě neomezené zdroje a jednou prohlásila, že chce být pro Francii tím, čím byl pro Itálii Enzo Ferrari. Zainvestovala do Delahaye, který právě pracoval na nové 135, a přesvědčila společnost, aby vyrobila jeho sportovní verzi, kterou nazvala Compétition Spéciale.

Delahaye tedy začal startovat v závodech sportovních aut, v roce 1937 René le Bréguet pro tým vyhrál Monte Carlo Rallye, o rok později dvojice Eugéne Chaboud – Jean Trémoulet triumfovala ve 24 hodin Le Mans. Lucy však chtěla s týmem prorazit také na nejvyšší úrovni a již v roce 1936 začal Delahaye na její popud pracovat na novém autě. Výsledkem byl Type 145 CS Grand Prix, který bez aerodynamických křídel splňoval parametry pro start v závodech sportovních aut, bez nich to byl vůz pro Velké ceny Formule 1. Delahaye však na konci roku rozpustil závodní tým a auta převzali Schellovi se svým vlastním týmem Ecurie Bleu. Laury si připsal několik výborných výsledků, v Monaku vyhrál Prince Rainier Cup a dojel třetí v Mille Miglia. V listopadu 1939 se však Laury a Lucy stali účastníky nehody, při které Laury přišel o život. Vedení týmu tedy zůstalo na Lucy. Delahaye však nedokázali naplnit svůj potenciál a tým je brzy nahradil Maserati 8CTF, se kterými se v roce 1940 vydal do USA. Závod Indianapolis 500 však nebyl příjemnou zkušeností, Renému Dreyfusovi odešel motor a René le Béguet dojel na desátém místě. Po německé okupaci Francie se rozhodli zůstat ve Spojených státech a Harry nastoupil do armády, kde byl nejprve leteckým kulometčíkem a později byl převelen k tankovým jednotkám.

Po válce se vrátil do Francie a započal svou závodní kariéru. S Coopery startoval v F3, F2 a později také ve F1 a při tom si užíval života – klasické „víno, ženy, zpěv“ na něj dokonale sedělo.

Ve Formuli 1 debutoval v květnu 1950, v premiérovém ročníku nově vzniklého seriálu mistrovství světa. V Monaku však s Cooperem T12-JAP po nehodě odstoupil již v prvním kole. V tomto roce startoval ještě ve švýcarském Bremgartenu, kde dojel osmý. V průběhu let se zúčastnil celkem šestapadesáti mistrovských Velkých cen, ale ani jednu z nich se mu nepodařilo vyhrát. Velmi blízko vítězství však byl v červenci 1956 v Remeši. Harry startoval s Vanwallem 254 a už po šesti kolech musel po selhání motoru odstoupit. Týmový kolega Mike Hawthorn, který pro únavu z předcházející dvanáctihodinovky sportovních aut nechtěl dále pokračovat, mu však přenechal své auto a Harry se vybičoval k neuvěřitelnému výkonu. Zajížděl rychlejší časy než lídr závodu Juan Manuel Fangio a rychle se na něj dotahoval. Pak ho ale o lepší umístění připravila porucha vstřikovacího čerpadla a nakonec dojel až desátý. Závod vyhrál Peter Collins o pouhé tři desetiny sekundy před Eugeniem Castelottim.

Nejlepší výsledky ve F1 zaznamenal v srpnu 1957 v Pescaře, kde dojel s Maserati 250 F třetí za Juanem Manuelem Fangiem a Stirlingem Mossem a v květnu následujícího roku byl v Holandsku na Zandvoortu za volantem BRM P25 dokonce druhý za Mossem. Na konci této sezóny získal šesté místo, které bylo v mistrovství světa jeho nejlepším celkovým umístěním.

Schell v průběhu kariéry startoval také v závodech sportovních aut, v roce 1956 s kolegy Mossem, Taruffim a Behrou vyhrál 1 000 km na Nürburgringu. Několikrát útočil na prvenství v závodě 12 hodin na Sebringu v USA, ale v letech 1956–58 získal dvě druhá a jedno třetí místo.

Harry Schell zemřel 13. května 1960 při tréninku na International Trophy v Silverstone, když se svým Cooperem T51-Climax pod vlajkou rodinného týmu Ecurie Bleu dostal smyk, auto se několikrát převrátilo a proletělo ochrannou bariérou. Schell byl na místě mrtvý.

Témata Bremgarten, BRM, Cooper-Climax, Enzo Ferrari, Eugenio Castellotti, Harry Schell, Indianapolis 500, Juan Manuel Fangio, Le Mans, Maserati, Mike Hawthorn, Mille Miglia, Monaco, Nürburgring, Pescara, Peter Collins, Piero Taruffi, Reims, René Dreyfus, Sebring, Silverstone, Stirling Moss, Vanwall
Předchozí
Alessandro Zanardi
Alessandro Zanardi
Následující
Maria Teresa de Filippis
Maria Teresa de Filippis

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní