Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Luigi Villoresi

Luigi Villoresi

Jméno Luigi Villoresi je pevně spojeno s Milánem, kde se “Gigi” 16. května 1909 narodil. Pocházel z bohaté rodiny a ve svých 22 letech si tak mohl dovolit začít závodit. Se svým bratrem Emiliem začínali s Lancií Lambda v nižších sériích a v roce 1935 vyhráli s Fiatem 508 jednu ze tříd Mille Miglia.

Bratři poté koupili Maserati a Gigi jízdou v Monaku zaujal samotného Ernesta Maseratiho, který ho pozval do svého týmu. První vítězství přišlo v roce 1936 v Brně. Emilio byl dokonce tak úspěšný, že s ním podepsalo Ferrari, zahynul však při testování Alfy 158 v Monze.

Luigi pokračoval a v roce 1939 si s Maserati 6CM připsal první ze dvou výher v Targa Florio. Tento závod byl z politických důvodů přesunut z Madonie do Palerma a startovalo zde čtrnáct aut místo obvyklých několika desítek. Druhá výhra přišla v následujícím roce a pak závody zastavila válka.

Po jejím konci Luigi dál jezdil s Maserati a v dubnu 1946 vyhrál v Nice. Toho roku se také zúčastnil Indianapolis 500, ale problémy s autem znamenaly sedmé místo.

V příští sezoně začaly výhry přibývat. Villoresi opět triumfoval v Nice a přidal dvě výhry v Argentině, které zopakoval i v následující sezoně. K nim navíc přibyla vítězství v Commingaes, Albigeois, Peňa Rhin a v Neapoli. U Maserati vydržel až do konce roku 1949, kdy se přesunul do Ferrari a vytvořil dvojici s Albertem Ascarim. Dařilo se mu i tady a sbíral jedno vítězství za druhým: Brusel, Lucemburk, Řím, Holandsko, Buenos Aires, Rosario.

Po tom, co v roce 1950 vyhrál závod v Marseille, ho potkala tragédie v Ženevě. Jeho Maserati 4CL dostalo smyk na oleji, vyletělo z trati a zabilo tři diváky. Villoresi vyvázl se zlomenou nohou a poraněním hlavy a znamenalo to pro něj konec sezony.

V roce 1951 založil společně s Giovanni Luranim a Franco Cortesem tým Scuderia Ambrosiana a sezonu začal skvěle vítězstvím v Syrakusech s Ferrari 375.

V Mille Miglia byl Villoresi toho roku jen jedním z mnoha – na startu závodu stálo 26 vozů Ferrari. Gigi startoval s 340 America Vignale a auto ukázalo skvělou odolnost a spolehlivost. Ostatní auta v průběhu mokrého závodu postupně odpadávala. Výletu mimo trať se nevyhnul ani on, ale ve Florencii se nakonec dostal do vedení, které už do cíle nepustil. V roce 1952 přidal několik dalších výher, zvítězil v Les Sables d’Olonne, v La Baule Ferrari získalo první tři místa v pořadí Ascari, Villoresi a Rosier a Luigi přidal ještě první místo v Modeně.

V následující sezoně se již 41 letý Villoresi se svým velkým kamarádem Ascarim, nyní úřadujícím mistrem světa, přestěhovali do Lancie, která chtěla prorazit v F1 a přišla s novým osmiválcem D50. Auto bylo dobré a hned při jeho prvním startu s ním Ascari získal ve Španělsku pole position.

Působení obou kamarádů v Lancii však netrvalo dlouho. Alberto se v květnu 1955 zabil v Monze, když neplánovaně nasedl do Eugeniem Castellotim testovaného Ferrari 750 a během dodnes neobjasněné nehody přišel o život. Lancia poté tým rozpustila. Ascariho smrt Villoresiho těžce zasáhla. Přesto si během následujících let připsal několik vítězství, z nichž poslední bylo na Rallye Acropolis v roce 1958.

Po ukončení kariéry se Luigi stal ambasadorem Maserati a téměř až do svých 80 let byl doma v Miláně dealerem aut této značky. Zemřel 24. srpna 1997 ve věku 88 let.

Témata Alberto Ascari, Alfa Romeo, Eugenio Castellotti, Ferrari, Fiat, Indianapolis 500, Lancia, Luigi Villoresi, Maserati, Mille Miglia, Monaco, Monza
Předchozí
Umberto Maglioli
Umberto Maglioli
Následující
Giovanni Bracco
Giovanni Bracco

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní