Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Mario Andretti

Mario Andretti

Kariéra Maria Andrettiho je dechberoucím výčtem úspěchů, jejichž počtem se nemůže chlubit v automobilovém závodění nikdo jiný. Mezi ty nejvýraznější tituly patří mistrovství světa F1 v roce 1978, Indycar v letech 1965, 1966 a 1969. Dále v roce 1979 Andretti vyhrál International Race Championship a v roce 1984 Cart Championship. Výčet jeho úspěchů zahrnuje 12 vítězných Velkých cen v F1, sedm závodů World Sports Car Championship včetně dvanáctihodinovky na Sebringu. Také 33 závodů Indycar, mezi nimi Indianapolis 500, 19 výher v CART Championship a výhru v NASCAR v roce 1967 v závodě Daytona 500. V celkovém součtu se Mario zúčastnil 879 závodů, 111 z nich vyhrál a získal 109 pole position.

Mario a jeho dvojče Aldo se narodili v italském městě Montona nedaleko Terstu, kde si stavěli malá dřevěná vozítka (tzv.soapboxy) a závodili s nimi v ulicích. O tři roky později se rodina přestěhovala do Luccy v Toskánsku. Právě tady Mario o několik let později poprvé přičichl k závodění, když u trati závodu Mille Miglia sledoval vítěze Alberta Ascariho v jeho Lancii D24. V roce 1955 se Andrettiovi rozhodli emigrovat do USA a usídlili se v Nazarethu v Pensylvánii, kde dvojčata pracovala v garáži svého strýce.

První zkušenosti získávali s autem Hudson Hornet Sportsman, který si spolu koupili a střídali se v místních závodech. Mario prokazoval talent a ke konci roku 1961 měl na kontě 21 výher ze 45 závodů. K IndyCar se dostal v roce 1964 a svůj první závod jel v Trentonu, kde skončil jedenáctý. Stejná pozice mu patřila i na konci sezóny, ale lepší výsledky měly teprve přijít.

Následující sezónu Mario Andretti vyhrál svůj první závod v sérii, když zvítězil v Hoosier Grand Prix a v závodě Indianapolis 500 získal fantastické třetí místo. Indycar Championship vyhrál poprvé v roce 1965 a ve svých 25 letech byl v té době nejmladším jezdcem, kterému se to kdy podařilo. Další rok titul hned zopakoval. V následujících dvou letech skončil dvakrát druhý, ale v roce 1969 byl titul opět jeho, když se mu mimo jiné konečně podařilo vyhrát pětistovku v Indianapolis.

Do Formule 1 Mario poprvé nakoukl v roce 1968 ve Watkins Glen, kde s Lotusem 49B startoval z pole position, ale odstoupil kvůli problémům s autem. Začátky v F1 byly pomalé, protože se pořád věnoval hlavně Indycar a ve formuli startoval v následující sezóně jen třikrát a ani jednou nedojel.

První úspěchy v F1 začaly přicházet v roce 1971, když přesedlal do legendárního Ferrari 312B se kterým vyhrál v Jižní Africe, kde navíc stanovil rekord kola. Andretti byl obdivuhodně všestranným jezdcem a neustále střídal nejrůznější série. Exceloval také ve vytrvalostních závodech: s parťákem Jacky Ickxem vyhrál šestihodinovku v Daytonu, dvanáctihodinovku na Sebringu, závod 1000km Brand Hatch a také šestihodinovku ve Watkins Glen, vše s Ferrari 312P.

V F1 Mario Andretti v několika následujících letech vystřídal pár týmů, v roce 1977 získal čtyři výhry s Lotusem 78. Mistrovská sezóna přišla v následujícím roce, kdy Andretti všem vyslal jasný signál výhrou hned v prvním závodě v Argentině. Podařilo se mu přidat také první místa v Belgii, Španělsku, Francii, Německu a Holandsku, a získat titul se 64 body, 13 bodů před týmovým kolegou Ronnie Petersonem. Další dvě sezóny strávil s Lotusem, ale nic moc z toho nebylo, takže se pro sezónu 1981 přesunul k Alfě Romeo; ale jejich 179C nebyla o nic lepší a výsledky byly podobné. To bylo pro Maria v F1 vše, i když v několika případech ještě zaskakoval, např. ve Williamsu nebo ve Ferrari.

Poté se na plný úvazek vrátil do USA. V roce 1982 skončil v CART Championship třetí. Čtvrtý titul v této sérii si zajistil v roce 1984. Svou poslední výhru v IndyCar Mario zaznamenal s vozem Lola 93/100-Ford 4. dubna 1993 v Phoenixu, ve věku 53 let a stal se nejstarším vítězem závodu CART. Poslední sezónou pro tohoto legendárního jezdce byla ta v roce 1994: na jeho počest pokřtěna jako Arrivederci Tour. Celkově se v IndyCar zúčastnil 407 závodů.

Andretti to mnohokrát zkoušel i v Le Mans, ale tento závod pro něj nikdy příliš příznivý nebyl. Nejlepší výsledky zaznamenal v roce 1983, kdy skončil s Philippem Alliotem a Porsche 956 třetí a v roce 1995 s Bobem Wollkem a Ericem Helarym dojeli s Courage C34-Porsche dokonce druzí, ale na první místo se mu nikdy dosáhnout nepodařilo. Naposledy to zkusil v roce 2000.

V roce 2006 Mario Andretti získal nejvyšší italské vyznamenání Commendatore dell’Ordine al Merito Della Repubblica Italiana.

Témata Alfa Romeo, Brands Hatch, Ferrari, Indianapolis 500, Indycar, Le Mans, Lola, Lotus, Mario Andretti, NASCAR, Porsche, Ronnie Peterson, Sebring, Watkins Glen, Williams
Předchozí
Innes Ireland
Innes Ireland
Následující
Luigi Musso
Luigi Musso

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní