Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Pietro Bordino

Pietro Bordino

Pietro Bordino znal jen jednu rychlost – plyn na podlaze. Narodil se 22. listopadu 1887 v Turíně. Jeho otec byl hlídačem továrny Fiat a malý Pietro tam v podstatě strávil dětství. Později tam získal práci jako mechanik a v roce 1904 se stal jízdním mechanikem Vincenza Lancii. Později se přesunul k Felice Nazzarovi a v roce 1908 s týmem odcestoval do USA. Skvělé tratě a vysoké odměny byly pro evropské týmy lákavé a Fiat startoval v několika místních podnicích. V Savannah jel Pietro s mladým Ralphem de Palmou a po nejrychlejším kole měli našlápnuto na dobrý výsledek, ale problémy s autem je odsunuly až na deváté místo.

Bordino se dostal za volant v roce 1911 a hned na první pokus se mu podařilo vyhrát závod do vrchu Chateau Thierry. V témže roce dostal šanci s monstrózním S76 s motorem určeným pro vzducholodě o objemu přes 28 litrů a v Británii zaútočil na několik rekordů. V Brooklands byl úspěšný – z auta dostal v té době fantastických 198.5 km/h. V rozletu ho však přibrzdila první světová válka.

Pietro se dal s Fiatem opět dohromady v roce 1921, kdy se turínský výrobce rozhodl vrátit k závodění. V září startoval s třílitrovým Fiatem 802 v premiérové Velké ceně Itálie na okruhu Montichieri blízko Brescie a prokázal svůj obrovský potenciál. Do cíle se sice nedostal – ze závodu ho vyřadily problémy s magnetem a pro výhru si dojel Jules Goux s Ballotem – ale zaznamenal nejrychlejší kolo, což v následujících třech Grand Prix zopakoval. Ve francouzském Štrasburku vedl v těžkých podmínkách od druhého kola, ale jeho 804 dvě kola před cílem odešla zadní náprava a vítězství získal Felice Nazzaro, který však v závodě přišel o týmového kolegu a svého synovce Biagga.

Druhý ročník Velké ceny Itálie se v září 1922 jel na zbrusu nové trati v Monze a diváci byli svědky střídání stráží – Bordino opět zajel nejrychlejší kolo, svého mentora Nazzara porazil o osm minut a dojel si pro velké vítězství. Pietro si vysloužil přezdívku Il Diavolo Rosso, Rudý ďábel, a byl oslavován jako nejrychlejší jezdec Evropy.

V následující sezoně opět vedl Velkou cenu Francie, ale stejně jako loni ho zradilo auto. Fiat však postupně začal ztrácet konkurenceschopnost, talentovaní designéři odcházeli do týmů s pevnějším finančním zázemím a najednou byla první místa výsledkových listin závodů plná Alfy Romeo, Sunbeamu a Delage. Tým se vydal hledat nové možnosti do USA, ale podcenil pokrok Duesenbergu a Milleru. Vše, co na Italy čekalo, byla série průměrných výsledků a jen několik výher v menších závodech.

Na dřevěné trati v Los Angeles Bordino nedojel, dokázal však vyhrát 25 mílový sprint na stejné trati, ale ve Fresnu dojel až pátý. Vyhrál sice další sprint v Cotati, ale v hlavním závodě získal jen deváté místo. Lepší výsledky nepřicházely ani později, osmé a šesté místo v Culver City byly pod Bordinovy možnosti a rozhodně nenaplnily očekávání. Náladu Pietrovi nezlepšilo ani desáté místo v Indianapolis 500.

V roce 1927 Fiat přichystal evropský comeback. Nové Tipo 806 ale nestačilo projít dostatečným množstvím testů a tým tak nestartoval v hlavním závodě VC Itálie, který vyhrál Robert Benoist, ale až ve druhém klání v kategorii Formule Libre. Bordino v prudkém dešti předvedl úchvatnou jízdu a diváci s nadšením sledovali jeho dlouhé smyky v zatáčkách. Poradil si se všemi soupeři a zvítězil o jednačtyřicet vteřin před Giuseppem Camparim za volantem Alfy P2.

Návrat Fiatu ale netrval dlouho a vedení týmu se rozhodlo nepokračovat. Pietro se tak v roce 1928 přidal k Bugatti. Celou Mille Miglia se toho roku pral s problémy s brzdami a auto dokázal dostat jen na těžko uspokojivé sedmé místo. V závodě na Circuito di Pozzo Bordino držel s T35B první místo, dokud ho nedonutily odstoupit problémy s motorem. Vítězství tak získala vycházející hvězda Tazio Nuvolari.

15. března 1928 Pietro trénoval na Targa Florio v Alessandria v severní Itálii, když se pod kola jeho T35B připletl pes. Bugatti se následkem nárazu zaseklo řízeni, auto se následně převrátilo do řeky, kde se čtyřicetiletý Bordino utopil.

Témata Alfa Romeo, Brooklands, Bugatti, Delage, Fiat, Giuseppe Campari, Indianapolis 500, Mille Miglia, Pietro Bordino, Robert Benoist, Targa Florio, Tazio Nuvolari
Předchozí
Graham Hill
Graham Hill
Následující
Robert Benoist

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní