Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Podivuhodné závody  /  1938 – Mezi slepými jednooký králem

1938 – Mezi slepými jednooký králem

24 hodin Le Mans, 18. června 1938

V přepestré historii 24hodinového závodu v Le Mans můžeme najít jen pár překvapenějších vítězů než dvojici Eugene Chaboud a Jean Tremoulet. Osm hodin před koncem závodu jejich 3,6litrový Delahaye utrpěl tolik potíží s převodovkou, že s tím mechanici byli připraveni seknout a jít domů. Chaboud ale trval na tom, že budou pokračovat, dokud jim lidské síly a technické možnosti budou stačit. I on si ovšem musel myslet, že vůz pravděpodobně nepojede víc než dalších pár hodin. Přes veškerou nepřízeň osudu však auto jelo dál a s ustupujícími soupeři se v neděli odpoledne dvojice stala hrdiny Francie.

Bylo horké, dusné sobotní odpoledne a blížila se bouřka. V Le Mans se sešlo 42 vozů, přičemž více než polovina závodníků byli Francouzi. V čele francouzského ansámblu se skvěla dvojice 4,5litrových Delahayů, model 145 V12, jeden z nich kočírovaný Reném Dreyfusem a Louisem Chironem, druhý Francem Comottim a Albertem Divem. Značku Delahaye reprezentovalo i pět menších, 3,6litrových modelů. Závodil též 4,5litrový Talbot řízený Luigim Chinettim a Philippem Étancelinem. Z Itálie pak dorazil vůz Alfa Romeo v rukou Francouze Raymonda Sommera a jeho italského spolujezdce Clementa Biondettiho.

Když na dráhu vyrazily i poslední vozy, nastalo dlouhé šestiminutové čekání na to, kdo se jako první zjeví na konci prvního kola. Nakonec to byl Dreyfus, před Comottim a Sommerem. Na konci druhého kola se Sommer posunul na druhou příčku a ovíval se kloboukem, buď na znamení extrémního sebevědomí, nebo extrémního horka. Možná obojího. V dalším kole již vedl.

Závod nyní vyústil v bitvu mezi Sommerem a Dreyfusem, dokud Dreyfusův Delahaye neselhal přehřátím motoru. Comotti a Dreyfus se první hodinu potýkali s rozbitou převodovkou, po další hodině to Dreyfusův vůz vzdal nadobro. Oba zbrusu nové Delahaye tedy dramaticky selhaly. O pět hodin později vypadl kvůli motoru i Talbot Chinettiho a Étancelina. Alfa tak nabyla slušný náskok před Delahayem dua Chaboud a Tremoulet. Monginův Delahaye mezitím stačil vzplanout. Diváci se plameny pokusili uhasit tak, že do motoru naházeli hlínu, což ovšem nadělalo víc škody než užitku – automobil zkrátka nastartovat odmítl.

V polovině závodu zbývalo 23 vozů. Sommer s Biondettim měli náskok celých deset kol před Chaboudem a Tremouletem. Náskok Alfy se brzy protáhl na 13 kol a o vítězství je tak mohly připravit pouze technické potíže.

Závod byl pak po několik hodin poněkud nemastný neslaný, nějaké perličky se ovšem daly najít mimo okruh. The Autocar poznamenal: „Diváky se podařilo rozesmát, když zapisovatel slavnostně usedl na krabici před počítadlem, vyžádal si nejlepší možný výhled a pak neustále usínal, takže se nikdy nedopočítal správného počtu závodících vozů. Taky ztratil tužku. Zapomněl, že ji má ukrytou za uchem.“

Pak došlo v závodě samotném k dramatickým zvratům. Biondetti přivezl vedoucí Alfu do boxů s poškozeným motorem. Podařilo se mu ji opět nastartovat, nadobro pak chcípla o pár kilometrů dále. Vedla po celých 21 hodin a přesto selhala.

Šokující vývoj událostí zanechal cestu otevřenou Chaboudovi a Tremouletovi, kteří předjeli jiný Delaheye, jemuž už od startu propouštěla nádrž. Le Mans roku 1938 byl jednoduše triumfem jednookých mezi slepými.

Témata Alberto Divo, Alfa Romeo, Clemente Biondetti, Le Mans, Louis Chiron, Luigi Chinetti, Philippe Etancelin, Raymond Sommer, René Dreyfus, Talbot
Předchozí
Tazio Nuvolari, Alfa-Romeo, 1935 German Grand Prix
1935 – Nuvolari proti Němcům
Následující
Tazio Nuvolari, Auto Union, Donington Park 1938
1938 – Parohy Tazia Nuvolariho

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní