Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Podivuhodné závody  /  1953 – S kocovinou o závod

1953 – S kocovinou o závod

24 hodin Le Mans, 13. června 1953

Ve vytrvalostním závodě, jako je Le Mans, přeje štěstí připraveným. Jezdci musí být na vrcholu fyzické kondice, mít čistou hlavu a ty nejpohotovější reakce. Co však zcela určitě nepotřebují, je kocovina. A to je přesně ten důvod, proč se triumfální jízda Tonyho Rolta a Duncana Hamiltona z roku 1953 stala legendou.

Po debaklu z roku 1952 dychtil tým Jaguáru po odplatě. Tentokrát přišel s inovací, která opravdu fungovala – kotoučovými brzdami. Ty poskytly řidičům neskutečnou výhodu, protože brzdily lépe a “nevadly” tak, jako bubnové brzdy. Tým, za nějž roku 1951 vyhráli Peter Walker a Peter Whitehead, se přihlásil se třemi modely typu C, řízenými Walkerem a Stirlingem Mossem, Whiteheadem s Jimmym Stewartem, a Roltem a Hamiltonem coby náhradníky. Posledně jmenovaní měli závodit pouze v případě, vypadne-li kterýkoliv ze 60 startujících. Tony Rolt a Duncan Hamilton čekali spíše s nadějí než vírou, pátečního večera však stále ještě nikdo nevypadl. Dle očekávání je tedy informovali, že jejich služeb nebude potřeba. Pánové tedy udělali to, co by v této situaci udělal každý správný sportovec: vyrazili si a opili se. Hodně se opili. Bývalý armádní důstojník Rolt a bývalý válečný pilot a všeobecně velkolepý muž Hamilton zapili své smutky mimořádně silně a v časných ranních sobotních hodinách už byli ve značně povznesené náladě. Právě tehdy je konečně zastihl manažer týmu Jaguár „Lofty“ England. Dal jim na vědomí, že jeden tým ze závodu odstoupil a nakonec se s nimi tudíž počítá. Skutečnost, že se za něco málo přes 12 hodin ocitnou za volantem, je přiměla k okamžitému vystřízlivění. Alkoholu ale spořádali tolik, že se sobotního dopoledne cítili hrozně. Ani jeden z nich při vidině, že by se měl usadit za volant jako první, rozhodně neskákal nadšením. Hodili si tedy korunou. Rolt prohrál.

Čerstvý vzduch naštěstí jejich kocovinu brzy spravil a již hodinu nato jel Rolt jako třetí za Mossem s Walkerem a Luigim Villoresim s Albertem Ascarim za volantem Ferrari 375MM. Během druhé hodiny musel Moss dvakrát zastavit, čímž se propadl na 21. místo a Villoresi naopak na první. Rolt to vzal jako výzvu a Ferrari předjel, přičemž kolo pokořil novým rekordem 4 minuty a 30 sekund (185 km/h), tedy o deset vteřin rychleji, než o rok dříve předvedl Ascari. Ascariho reakce byla stejně důrazná, rekord přepsal na 4 minuty 27 sekund a započal s Jaguárem souboj, který měl trvat až do půlnoci. Vynikající brzdový systém vozu však jakoby zasáhl shůry, a za úsvitu tak Rolt s Hamiltonem vedli o dvě kola. Když se oba automobily v 8:30 ráno zastavily v boxech, panovaly zvěsti, že Ferrari odchází spojka. Dvojice v Jaguáru se tak nakonec stala nepravděpodobnými vítězi.

Přestože byli po horečce páteční noci vyčerpaní, zvládli ujet 4 088 kilometrů průměrnou rychlostí 170 km/h. Bylo to tak poprvé, co vůz na Le Mans překročil rychlost 160 km/h. To se toho roku podařilo všem prvním sedmi vozidlům. Moss s Walkerem zabojovali a závod dokončili jako druzí, za nimi následoval 5,5litrový Cunningham a jako čtvrtí Whitehead se Stewartem.

Když tým Jaguáru pozvedl sklenky k přípitku, byli dva z jeho členů spatřeni slavit poněkud nesměleji než obvykle.

Témata Alberto Ascari, Duncan Hamilton, Ferrari, Jaguar, Jimmy Stewart, Le Mans, Luigi Villoresi, Stirling Moss, Tony Rolt
Předchozí
Pierre Levegh, Talbot, 24 Le Mans, 1952
1952 – Sólo Pierra Levegha
Následující
Juan Manuel Fangio a Peter Collins, 1956
1956 – Pomocné ruce

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní