Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  100. Stará versus nová škola

100. Stará versus nová škola

A stále tu byly obtíže s Pironim. Když Gilles Villeneuve začal v roce 1978 jezdit na plný úvazek za Ferrari, ve hře bylo všechno. Jeho týmovým kolegou byl Carlos Reutemann, rychlý, ale nedůsledný a pro Villeneuvea, úspěšného nového jezdce, nepředstavoval velkou hrozbu. V sedmdesátém devátém roce byl velmi vyrovnaným soupeřem pro staršího, zkušenějšího řidiče Schecktera a zároveň si neustále budoval pověst novodobého Nuvolariho. Čekal na svou šanci získat titul. Rok 1980 byl odpočinkovým rokem; Scheckter odešel a Villeneuve se posunul na pozici řidičské jedničky. A pak, v roce 1981, přišel Didier Pironi. Ze začátku to bylo skvělé. Villeneuve s ním dobře vycházel. Mohli spolupracovat při vylepšování vozů a přestavování týmových perspektiv. Vždy však mezi nimi byla cítit přítomnost hluboké kulturní odlišnosti, téměř mezigenerační rozdíl. Gilles Villeneuve byl romantik, člověk, který miloval řízení a člověk, který, přes všechny jeho mladistvé nedokonalosti mimo trať, byl v soubojích úzkostlivě férový. To mohl po výkonu na francouzské Grand Prix v roce 1979 dosvědčit René Arnoux. „Věřte mi, takhle můžete závodit jen v případě, že jedete s někým, komu absolutně důvěřujete. A takových jezdců moc nepotkáte“, řekl Arnoux.

Zatím co Villeneuve byl v podstatě ze staré školy, Pironi byl na druhou stranu moderní. Propracoval si svou sportovní cestu na vrchol ve velice francouzském stylu, sponzorovaný státním podnikem ELF Petrol. Byl ambiciózní, vlastenecký, dobrý politik a byl odhodlaný se stát se prvním francouzským mistrem světa v seriálu Formule 1. Naučil se rychle zvládat emocionální složitosti, kterými bylo Ferrari prorostlé. Měl štěstí a jeho načasování bylo perfektní. Nové Ferrari 126C2 bylo celkově lepší auto než ten červený Cadillac, který se Villeneuve rok předtím pokoušel zkrotit. Sezóna 1982 vypadala pro Monsiňora Didiera velmi slibně. Ne však pro Villeneuvea. První dva závody nedokončil a ze třetího byl diskvalifikovaný kvůli velikosti zadního křídla. Následně v dubnu v San Marinu FOCA iniciovala bojkot závodu. Pole tak zůstalo otevřené pro Renault a Ferrari, plus jednoho nebo dva FOCA odpůrce, jako Tyrrell a Toleman. Do závodu startovalo čtrnáct vozů namísto obvyklých třiceti a více. Poté co se Renaultu porouchaly motory, mělo Ferrari závod ve své moci. Villeneuve vozil Pironiho pohodlně za sebou až do závěrečných fází závodu.

Pak nastaly potíže. Obě Ferrari měla tak velký náskok před třetím Michelem Alboretem, který vrávoral za nimi v Tyrrellu, že tým vytáhl signální ceduli s nápisem pomalu. Chtěli se ujistit, že ani jeden z jejich dvojice neporouchá motor nebo jim nedojde palivo. Villeneuve bral ten pokyn „zpomal“ jako jasné znamení „udržte si své pozice, stejně jako „snižte rychlost“. Pirony ale Gillese předjel. Villeneuve předpokládal, že se před cílem opět vymění a Didier projede cílovou čárou poslušně na druhém místě, mladší řidič respektující toho staršího a tak dále. Pironi tak ale neuvažoval a první pozici mu už nepřenechal. Villeneuve byl rozžhavený doběla. Pocit veřejné urážky v kombinaci s obavou o jeho sportovní budoucnost a kariéru ho jasně dovedla až na pokraj zuřivosti. K události se pak vyjádřil takto: „Neřekl jsem mu ani slovo a ani s ním mluvit nehodlám – nikdy! Vyhlásil jsem mu válku. V budoucnosti se budu soustředit pouze na sebe a na své věci. Je to válka. Zcela rozhodně, válka!“ Mechanici stáje Ferrari celou situaci ještě zhoršili obcházením problému a vyhýbavými odpověďmi. Pironi byl v týmu oblíbený a jeho lidé byli neoblomní. Tvrdili, že signál zpomal znamenal prostě jenom zpomalit a nikoliv „nepředjížděj“.

Témata Didier Pironi, Ferrari, Gilles Villeneuve
Předchozí
Gilles Villeneuve a Joanne Villeneuve, 1981
99. Vztekloun Gilles
Následující
Gilles Villeneuve Ferrari
101. Vrátím Ti to v Belgii..

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní