Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  110. Trpaslíci mezi obry

110. Trpaslíci mezi obry

Ale přesto se mezi těmi neúspěchy našly i nějaké lépe promyšlené, živější a nadějnější projekty, jejichž úspěch byl inspirací pro kohokoliv, kdo chtěl zkusit své štěstí mezi tzv. nižší třídou, bez níž by ale zcela jistě závody Formule 1 existovat nemohly.

Typickým příkladem byl například tým Arrows. Začal své působení v roce 1977 a na přelomu století stále ještě fungoval. Tým vznikl ze skupiny odpadlíků bývalého týmu Formule 1 pod jménem Shadow, kteří dali dohromady úplně nový Grand Prix vůz za méně než dva měsíce. Jejich vůz měl motor Ford Coswoth DFV a za volantem seděl Riccardo Patrese, kterému se v roce 1978, první rok existence týmu Arrows, podařilo získat druhé místo na švédské Grand Prix. O dva roky později na Grand Prix Spojených států amerických v Long Beach získal Patrese další druhé místo. A následující rok v San Marinu se opět umístil druhý. V roce 1988 jezdil tým Arrows s motorem absurdního jména – Megatron (ve skutečnosti to bylo BMW turbo) a pro Arrows to byl nejúspěšnější rok. Získali v sezóně dvacet tři bodů a skončili tak třetí v poháru konstruktérů.

Systém výplat a odměn Bernieho Ecclestoneho pro závodní týmy byl založen na zvláštním vzorci zahrnujícím délku existence jednotlivého týmu a jeho předchozích úspěchů. Znamenal tak pro Arrows jednak finanční příjem od sponsorů (USF&G Financial Services Group) a jednak také peněžní podporu od Bernieho. Bernie pomáhal menším týmům přežít v soutěži ze dne na den a snažil se tak zajistit různorodé startovní pole pro každý závod.

A kdo ví, možná z nich mohl být i nový Williams, kdyby jim osud přál. Jejich auta nebyla tak špatná a řidiči Patrese, Thierry Boutsen, Damon Hill byli taktéž slibní, ale opravdovým oříškem byl pro ně, stejně jako pro spoustu jiných malých týmů, motor. Když třílitrový Ford Cosworth – nejúspěšnější motor Formule 1 všech dob, který měl na kontě sto padesát pět vítězství a naposledy startoval v roce 1983 – zmizel ze scény, vzal s sebou jedno ze záchranných lan menších konstruktérů. Motory DFV používané například vozy Politoys-Ford nebo Bellasi-Ford, nebyly totiž tak živé, jako ty, které používaly vozy Tyrrell-Ford nebo McLaren-Ford. Byly ale přinejmenším na podobné úrovni. Nicméně s odchodem tohoto velkého srovnávacího můstku byly malé týmy jako právě Arrows vrženy do mnohem ošidnější a nejisté situace. Nejdříve musely vyhandlovat motor BMW, potom předělaný podpultový BMW, pak nový tří a půl litrový osmiválec Ford, následně dvanáctiválcový motor Porsche, pak Mugen-Honda s deseti válci, potom opět Ford, potom osmiválcový Hart a desetiválcovou Yamahu, a tak dále, a tak dále… Arrows, bez šance navázat spolupráci s některým z dodavatelů motorů, vždy dělal, co mohl, aby udržel krok, ale na vítězství to nestačilo.

Stejně na tom byl i tým Jordan. S tím rozdílem, že Grand Prix týmu Jordan (který stavěl na svých úspěších z Formule 3 a F3000) se v jejich prvním roce podařilo konkurovat ostatním týmům. Pro rok 1991 získali třináct bodů a páté místo v poháru konstruktérů. Zároveň také v tom samém roce zajistili Michaelu Schumacherovi jeho první jízdu ve Formuli 1 a shromáždili dostatek peněz, aby mohli pokračovat. Eddie Jordan tehdy řekl: „Prošli jsme si hodně zlými časy“. A koncem devadesátých let, nesporně poznamenaných penězi, se stali hlavní tváří Financial Times, což týmu umožnilo konkurovat zaběhlým rivalům jak na trati, tak mimo ni. Eddie byl jmenován králem obchodu.

Témata Arrows, Bernie Ecclestone, Damon Hill, Eddie Jordan, Ford-Cosworth, Jordan, Riccardo Patrese, Thierry Boutsen
Předchozí
Leyton House
109. Na druhém konci závodní listiny
Následující
Eddie Jordan
111. Eddie Jordan – král obchodu

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní