Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  135. Na odpis

135. Na odpis

V roce 2003 Nikiho Laudu vyhodili a tým Jaguár si z nějakého důvodu vedl o něco lépe. V roce 2004 pak dopadli až na úplné dno nevkusu, když nechali obchodníka s klenoty pro Grand Prix v Monaku umístit na čumák každého z vozů diamant v hodnotě 100 000 liber. Když pak Christian Klein, nová řidičská dvojka týmu, hned v prvním kole havaroval, diamant upadl a ztratil se. Celý tým Jaguar pak prohledával okolí trati a žádal každého, kdo by mohl diamant najít, aby jim ho vrátil zpět. To se však nestalo. Sezónu 2004 nakonec zakončili velkolepými deseti body.

Jaguar Racing tým byl založen jako odpověď na žádostivost národa. Měl se stát britským závodním zeleným Ferrari. Připomínal však spíš tým BRM a jejich motor V16 o padesát let dříve. S rozpočtem velkým jako hrubý domácí produkt nějaké menší země. Ford, který nyní ztrácel stovky miliónů dolarů, přestal tým Jaguár podporovat a nabídl ho k prodeji za symbolickou jednu libru. Koupil si ho jistý rakušan Dietrich Mateschitz a přejmenoval ho na Red Bull Racing…

Ještě těžší bylo pochopit žalostný výkon týmu Toyota. Když se v roce 2002 vrhli do Formule 1, neočekávalo se, že začnou okamžitě vyhrávat. Ale přece jenom mohli získat více než pouhé dva body za celou sezónu. V roce 2003 jich získali šestnáct a v roce 2004 devět. Toyota byla v té době největší automobilkou na světě a měli celou armádu chytrých a pracovitých konstruktérů, na které se mohli spolehnout. Měli za sebou tradici svědomitosti, seriózní a bohaté sponzory jako například Panasonic a ohromující průmyslové bohatství. V roce 2005 se pro ně situace trošku zlepšila. Získali několik třetích míst s Ralfem Schumacherem za volantem a konečné čtvrté místo v tabulce poháru konstruktérů. Dokázali si připsat i nějaká vítězství z kvalifikací a několik nejrychleji zajetých kol. Skončili po sedmi letech snažení bez jediné výhryv Grand Prix. Renault, který do Formule 1 vložil mnohem méně peněz, vyhrál během sedmi let dvakrát celý světový šampionát. Co dělala Toyota tak špatně, jaký byl jejich problém?

Máme tu ale ještě horší případ, Hondu. Situace v Hondě byla ještě mnohem více skličující, vzhledem k reputaci, kterou si vysloužili svou inženýrskou dokonalostí a svými motory vyhrávajícími šampionáty v McLarenech a Williamsech, zkušenostmi s týmem BAR, svou vlastní závodnickou historií a přiměřené chuti k důvtipné agresivitě. Když se v roce 2006 nově představili jako Honda Racing tým, měli pro závodění všechny předpoklady, ucházející jezdce Jensona Buttona a Rubense Barrichella a všudypřítomnou podporu fanoušků. O tři roky později to v slzách vzdali. Výkonný ředitel Takeo Fukui zoufale oznámil, že společnost Honda Motor Co. došla k závěru, že vystoupí ze všech aktivit Formule 1 a rok 2008 tak bude pro tým jeho poslední sezónou, které se bude účastnit. Roční náklady na provoz týmu byly sto padesát miliónů liber. Podpora sponzorů nestačila. Button si v sezóně 2006 vedl dobře. Připsal si jedno vítězství v kvalifikaci na závod v Austrálii a výhru v Maďarsku. Potom už však nepřišlo nic, nic, co by stálo za řeč. A v polovině roku 2009 oznámilo i BMW, že opouští závody Grand Prix.

Jestliže to vzdala Toyota, Honda i BMW, jaké vyhlídky měly ostatní týmy? Minardi, které pokulhávalo vzadu, s rozpočtem třicet miliónů liber, prodalo svůj tým jistému rakušanovi Dietrichu Mateschitzovi a stalo se z nich Toro Rosso. Sauber, bůh jim žehnej, stále pokračuje. Arrows zkrachoval v polovině sezóny. Super Auguri, vzniklý z jakési kombinace Arrows / Honda, v roce 2008. Tým Caterham v roce 2014 a Marrussia a Lotus v roce 2015. První dva týmy skončily úplně, Lotus byl byl prodán Renaultu, který se díky tomu v sezóně 2016 vrátil zpět do Formule 1.

Honda se o to pokouší také. V roce 2015 se vrátili do Formule 1 jako výhradní dodavatel motorů pro McLaren. I tentokrát měli pro závodění všechny předpoklady, špičkové jezdce Jensona Buttona a Fernanda Alonsa a všudypřítomnou podporu fanoušků. V polovině sezóny 2017 na svou první výhru stále ještě čekají a vypadá to, že ještě dlouho budou. Zatím se jen málokdy kvalifikují, nebo dokončí závod.

Témata Arrows, Caterham, Dietrich Mateschitz, Fernando Alonso, Honda, Jaguar, Jenson Button, Lotus, Marrussia, McLaren, Niki Lauda, Ralf Schumacher, Red Bull Racing, Renault, Rubens Barrichello, Sauber, Super Aguri, Toro Rosso, Toyota Racing
Předchozí
Eddie Irvine, Jaguar R3, Spa 2002
134. Mimo čelo závodu
Následující
Hermann Tilke
136. Moderní závodní tratě

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní