Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  16. Tragédie v Le Mans

16. Tragédie v Le Mans

Motorový svět se jednoduše klaněl před mocí Němců a geniálním Fangiem. Na Velké ceně Německa v roce 1954 dojel minutu a půl před Gonzalesem a Hawthornem, kteří se dělili o druhé místo. Stejného roku na okruhu v Monze dokončil závod celé kolo před Hawthornem, který dojel druhý. Na argentinské Grand Prix, v roce 1955, byl Juan Manuel Fangio opět v cíli o minutu a půl před druhým Gonzálesem. Na Britské Grand Prix toho samého roku obsadil Mercedes první, druhé, třetí a čtvrté místo, s náskokem tří kol na pátého Hawthorna. A jak dlouho by to mohlo takhle pokračovat? Tvrdilo se, že v roce 1954 přes čtyři tisíce uchazečů napsalo do Mercedesu s žádostí o pozici v týmu. Tým Mercedesu zářil nepředstavitelným leskem vítězství a každý chtěl být jeho součástí. Dokud byla mateřská společnost ochotná financovat Neubauera a Uhlenhauta, zdálo se, že by tak mohli pokračovat do nekonečna.

Zlom nastal v červnu v roce 1955 v Le Mans. Mercedes, jako dvouhlavá saň, měl v plánu ovládnout jak Grand Prix, tak závod sportovních vozů. V kategorii sportovních vozů zvítězili v Le Mans již v roce 1952 a stejně tak v závodech v Nürburgringu, Mille Miglia, Carrera Panamericana a Targa Florio. Vše nasvědčovalo tomu, že jim připadne titul v poháru konstruktérů roku 1955. Legendární závodní vozy 300 SLR byly více než výherci trofejí. Byly také dobrou reklamou pro silniční modely vozů Mercedes.

V Le Mans 1955 jel za německý tým Pierre Levegh, dále samotný Fangio, Moss a Karl Kling. Závod měl být velkým kláním a poměřením sil s dalšími týmy, mezi něž patřily Jaguar, Aston Martin, Ferrari a Maserati. Ale právě zde došlo k osudové nehodě. Leveghův Mercedes 300 SLR narazil do Lance Macklina jedoucího v Austin-Healey. Lance Macklin zakličkoval aby se vyhnul Miku Hawthornovi, odbočujícího na poslední chvíli do boxů. Levegh nestačil reagovat. Jeho vůz najel na Austin-Healey, odlepil od země a vlétl do davu diváků, kde explodoval. Byla to nejhorší nehoda v dějinách automobilových závodů, při které zemřelo více než osmdesát lidí. Francouzská, německá a španělská Grand Prix byla zrušená. Švýcarsko zcela zakázalo automobilové závody. Mercedes vyhlásil konec závodění. Všechny tituly byly vyhrané, ale za příliš vysokou cenu.

Fangio se v roce 1955 stal vítězem argentinské, belgické, holandské a italské Grand Prix. Vyhrál světový šampionát a rozhodl se vstoupit do služeb Ferrari. Moss po výhře v britské Grand Prix v Aintree začal závodit za Maserati. Stříbrná křídla Mercedesu byla přistřižena a byl to strašný způsob, jak ukončit své působení. I přesto Mercedes zanechal svůj odkaz pro další generace. Ve dvou zmíněných sezónách ukázal světu, jak by mohl vypadat moderní tým Grand Prix – finančně zabezpečený, vysoce motivovaný, důkladný, disciplinovaný, správně strukturovaný, pyšnící se dvěma hvězdnými jezdci a nahánějící strach a respekt. Ukázal se být letmým pohledem do budoucnosti, stejně tak jako na konci třicátých let dvacátého století.

Témata Alfred Neubauer, Aston Martin, Ferrari, Jaguar, José Froilán González, Juan Manuel Fangio, Karl Kling, Le Mans, Maserati, Mercedes-Benz, Mike Hawthorn, Pierre Levegh
Předchozí
Moss a Fangio, GP Great Britain 1955
15. Rychlý jezdec
Následující
Mlady Enzo Ferrari
17. Enzo Ferrari – vzpínající se černý hřebec

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní