Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  97. 312T5 – Trakař Ferrari

97. 312T5 – Trakař Ferrari

Problém byl v tom, že Ferrari se právě chystalo vstoupit do jedné ze svých nejtemnějších fází. Scheckterův titul mistra světa v poháru jezdců byl posledním, který tým získal na dalších dlouhých dvacet let. Vůz Ferrari 312T byl jedním z nejúspěšnějších vozů seriálu Formule 1. Niki Lauda v něm vyhrál šampionát v letech 1975 a 1977; Scheckter pak převzal žezlo o dva roky později. Ale v roce 1980 tento vůz – ve své finální verzi s označením 312T5 – selhal. Rozměrný plochý dvanáctiválcový motor ovlivnil tvar auta natolik, že nebylo možné naplno využít ground efektu a vůz se také stával celkem nespolehlivým. Ze čtrnácti startů Gilles Villeneuve šestkrát nedojel a za celou sezónu získal pouhých šest bodů celkem. Ferrari nevyhrálo ani jediný závod Grand Prix. Villeneuve nazval 312T5 trakařem vztekal se nad tím, jak se jeho osud otočil. „Když jsem loni lehce vyhrál závod, lidé říkali, jaký jsem skvělý pilot. Nyní ani nedokážou ocenit, že musím bojovat dvakrát tolik”.

Gilles se začal potýkat s jedovatostí a paranoiou, která se v týmu Ferrari rozrůstala vzhledem k obtížnosti situace. Podle Villeneuveova manažera Gastona Parenta si Gilles myslel, že Forghieri a Piccinini (Piccinini byl manažerem týmu Ferrari) se báli vinit z neúspěchu vůz. Po závodě vždy volali „Staříkovi“ a říkali mu, že to byla chyba jezdce nebo pneumatik. Nikdy nebyla chyba na straně Ferrari.

A začalo to být ještě horší. Scheckter to celé zabalil a odešel, aby se nakonec stal ekologickým zemědělcem. Na jeho místo se dostal Didier Pironi, noblesní a nadutý Francouz. „Když je jeden veleben a druhý zapomenut“, filosofoval Pironi o životě pilota v týmu Formule 1 , „cítí se ten druhý zraněný a rozzlobený.“ Pironi byl typ člověka, který je schopný s náležitým klidem přijmout světový názor na měnící se dynamiku motoristického sportu. Teď, když se na scéně objevil Pironi – o dva roky mladší než Villeneuve – byla Villeneuveova autorita vystavena nebezpečí. Jeho pozice jedničky se otřásala v základech.

Přišel rok 1981 a jejich vůz byl stále příšerný. Nové Ferrari 126CK mělo na jedné straně vychytralý šestiválec s turbem a na straně druhé jízdní vlastnosti, Villeneuveovými slovy, rychlého červeného Cadillacu. Turbo šestiválcového motoru mělo chronické prodlevy a špatně promyšleným šasi se v každé zatáčce otřásalo a přenášelo každý náraz a nedokonalosti povrchu tratě přímo na jezdce. Auto se tak nesnesitelně klepalo, že pro něj bylo obtížné vůbec vidět na cestu a pokaždé, co Villeneuve vůz řídil, odcházel s bolestí hlavy. Nepřízni osudu se pokusil vzdorovat několika nadlidskými výkony. V Monaku zvítězil s náskokem čtyřiceti sekund. Na španělské Grand Prix v Jamaře v červnu roku 1981 pak zajel závod, který se zapsal k Mossově památné jízdě v Monaku nebo Fangia a Stewarta na Nüburgringu.

Témata Didier Pironi, Enzo Ferrari, Ferrari, Gilles Villeneuve, Jody Scheckter
Předchozí
Gilles Villeneuve, Zandvoort 1979
96. Sezóna 1979
Následující
Gilles Villeneuve, GP Spain 1981
98. Opravdu těžce vybojované vítězství

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní