Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  60. Dokonalý tanec v dešti

60. Dokonalý tanec v dešti

Také v následujícím roce 67 měl spousty času přemítat nad smyslem života, vzhledem k neuvěřitelné nespolehlivosti BRM (nyní známé pod pseudonymem „British Racing Misery“, tedy „Britská Závodní Misérie“) a vozu P83. Stewartovi se tuto sezónu podařilo dokončit pouze dva z jedenácti závodů Grand Prix. Jediným řešením jak z toho ven pro následující sezónu byl odvážný krok v podobě přestupu ke Kenu Tyrrellovi. Tato spolupráce začala v Jižní Africe a to poněkud ledabyle, nevyhovující verzí vozu natřeného zelenou základovou barvou.

Následovalo vážné zranění zápěstí v bouračce při závodě Formule 2 v Jamaře. To vyřadilo Stewarta jak ze španělské Grand Prix, tak z Grand Prix v Monaku. Jeho pomalu a ne moc dobře zahojené zápěstí mu dovolilo získat nějaké body ve Spa. Když dorazil do Zandvoortu, na závod holandské Grand Prix, měl na zápěstí připevněnou plastovou dlahu, trpěl velkými bolestmi a jeho doktor mu výslovně zakázal účast v závodě. Za žádnou cenu neměl sedat za volant. Ale Jackie Stewart si za něj sedl a závod vyhrál, navíc v silném dešti. V následujících dvou závodech Velké Ceny také bodoval.

Pak už následoval Nürburgring, který pro Stewarta znamenal jednu z těch jízd, na které se nezapomíná. Byla to jeho životní jízda, nejlepší v kariéře, navíc za katastrofických podmínek v podobě zuřivého lijáku a nulové viditelnosti, přesně jako ve Spa v roce 1966. Navíc stále neměl úplně doléčené zápěstí. Stewart o té jízdě poznamenal: „Neviděl jsem zatáčky, neviděl jsem ani vůz přede mnou, byla to jen jedna velká dešťová clona.“ I za příznivých podmínek bylo téměr nemožné si zapamatovat přesně celou trať a věďet, co čeká za každou zatáčkou. V mlze a za valícího se prudkého deště jste prostě neměli ani ponětí, kam jedete. A přesto, díky skvělým pneumatikám do mokra značky Dunlop, neuvěřitelnému vrozenému talentu a úžasné houževnatosti, si Stewart domů odvážel první místo. Dojel celé čtyři minuty před promoklým a nevěřícím Grahamem Hillem. Velcí jezdci uměli pokořit déšť a uměli pokořit také Nürburgring. Stewart dokázal oboje najednou.

O jeho pevných nervech a odhodlání k závodění, tak jak to předvedl v Zandvoortu a následně v Nürburgringu, nemohlo být pochyb. A i když se v dešti a za nepříznivého počasí pohyboval jako kapr ve vodě, podmínky, ve kterých musel závodit, neměl rád. Přesto se s nimi uměl vypořádat tak přesvědčivě, jak si každý další řidič mohl jen přát. Stejně jako Moss a legendární Fangio žil pro naprostý požitek z jízdy – pro pocit dostat se až na úplný okraj možností. V roce 1968 pronesl svou slavnou větu: „Právě proto, že je řízení nebezpečné vám přináší tak mimořádné vzrušení. Peníze zde nehrají žádnou roli.“

Témata BRM, Graham Hill, Jackie Stewart, Monaco, Nürburgring, Tyrrell, Zandwoort
Předchozí
BRM, Jackie Stewart
59. Z belgické trati do anglické nemocnice
Následující
Jackie Stewart, 1969
61. Smrt patří na trať, bezpečnost ne

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní