Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  80. Francouzská sláva Renaultu

80. Francouzská sláva Renaultu

S pravou galskou lhostejností k těmto zaběhnutým pořádkům, začal francouzský výrobce aut Renault na konci sedmdesátých let dvacátého století pracovat na jeden a půl litrovém přeplňovaném šestiválci. Což bylo pravidly, která byla navrhnuta s optimistickým očekáváním, že se je nikdo nepokusí využít jako výhodu, povoleno. Navíc to nebyla zcela nová myšlenka. Američané používali turbomotory již od padesátých let. Porsche zažilo svůj největší úspěch s jejich přeplňovanou 917 na začátku sedmdesátých let devatenáctého století. A stejně tak ani velikost motoru sama o sobě nebyla naprosto šílená například v porovnání s motory Maserati a Ferrari na začátku padesátých let a jejich krásnými, efektivními a maličkými dvanáctiválci s objemem jeden a půl litru. Co bylo opravdu problematické pro Renault byla vyladění jejich motoru na neuvěřitelně rozmanité typy okruhů a nesnesitelně náročné podmínky moderní Formule 1.

A tak po dobu dvou sezón krémově žlutý Renault RS01 svištěl po závodních tratích s motorem točícím 10 000 otáček za minutu (o 2 000 více než motory Cosworth), než motor vybuchnul a pilot zaparkoval na kraji tratě v oblaku páry a kouře. Bylo to jako mlýnský kámen uvázaný kolem krku Renaultu. Obětovali tomu tolik, že si nemohli dovolit to vzdát, ale zároveň nebyli schopni dosáhnout toho, aby vše fungovalo. Ostatní týmy nazývaly jejich vůz RS01 „Žlutý hrníček na čaj“ a otevřeně se mu vysmívaly.

V polovině roku 1979 je smích přešel. Nebezpečně výkonný Renault RS10 s Jean Pierrem Jabouillem za volantem vyhrál kvalifikaci francouzské Grand Prix. Po startu rychle zmizel z dohledu a královsky zvítězil s náskokem patnácti sekund před Gillem Villeneuvem ve Ferrari a René Arnouxem v deuhém RS10. Nemohla to být lepší demonstrace francouzské slávy. Bylo to vůbec poprvé, co francouzskou Grand Prix vyhrál francouzský řidič, ve francouzském voze s francouzským motorem na francouzských pneumatikách (Michelin) a s francouzským palivem (ELF).

A bylo to také první vítězství turbomotoru v moderním seriálu Formule 1. V klasických týmech britských „garážistů“ disponujících klasickými britskými podvozky a snadno dostupnými standardními osmiválcovými Cosworthy zavládlo zděšení. Renault RS10 byl druh vozu, který bylo možné vyrobit a provozovat pouze díky vybavení, financím a odbornými znalostmi továrního týmu jednoho z největších světových výrobců automobilů. A stejně zaskočené byly i úspěšné a důvtipné týmy jako McLaren, Ferrari a Lotus.

Témata Jean Pierre Jabouille, Renault, René Arnoux, Turbo éra
Předchozí
Tyrell P34, 1976
79. Pilot versus technologie
Následující
Renault V6 Turbo, 1980
81. Milované i nenáviděné turbomotory

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní