Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  9. 1950 – rok automobilového úsvitu

9. 1950 – rok automobilového úsvitu

Sezóna 1950 se stala prapradědečkem současné Formule 1. V tomto roce Mezinárodní automobilová federace (FIA) znovusjednotila automobilové závody Grand Prix a odložila stranou rozdílné názory prostřednictvím zdravé konkurenční skladby soutěže. Nová pravidla v podstatě sumarizovala následující: auto může mít atmosférický motor do objemu 4500 kubických centimetrů nebo motor s turbokompresorem do objemu 1500 kubických centimetrů; bez hmotnostního limitu. Současně nastoupila na scénu i Formule 2 s levnějšími vozy s atmosférickým motorem do objemu maximálně 2000 kubických centimetrů nebo objemu 500 kubických centimetrů pro vozy disponující motorem s turbokompresorem. Jednoduše řečeno, nastolil se řád a stanovila, ne jako před válkou, jasná pravidla. Vznikl také velmi skromný kalendář šesti evropských Grand Prix.

Pořadatelskými zeměmi byly Británie, Monako, Švýcarsko, Belgie, Francie a Itálie. Šampionátu se účastnilo třináct týmů a přibližně třicet odhodlaných jezdců.

To vše doplňovalo dalších šestnáct zcela dobrovolných závodů, které nebyly součástí šampionátu. Tyto doslova podivínské akce (například pohár Britského království, Pařížská Grand Prix a Velká cena Penya Rhin) se konaly v místech jako Albi, Goodwood, Pescara, Bari a dokonce New Jersey – ostrov s tak malou rozlohou, že zde téměř nemohla existovat doprava jakéhokoli druhu. Na všechny z nich bylo pohlížené shora. Některé z nich, hlavně ty, které byly sponzorovány tiskem, nabízely velkou finanční odměnu pro vítěze. Ať už byly jakkoliv zvláštní, těšily se účasti předních jezdců. V roce 1950 se konalo šestnáct zmíněných závodů nad rámec oficiálního šampionátu. V roce 1952 už jich bylo přes třicet.

Objevily se i pochybnosti, zda povolit účast závodníkům účinkujícím na šampionátu, nebo ne. Figurovaly zde týmy jako Alfa Romeo (která by v roce 1950 vyhrála pohár konstruktérů, kdyby v té době existoval), po boku s týmem Maserati a týmem Ferrari s novým vzhledem. V závěsu neodkladně pokulhávalo několik vozů týmu Talbot. To vše doplňovalo pár vozů značky ERA nadstandardních tvarů. Hlavními aktéry v poli závodníků byl Nino Farina, který v roce 1950 vyhrál šampionát a nově vycházející hvězdy jako Juan Manuel Fangio a Alberto Ascari. Tito špičkoví jezdci byli následováni snahou dalších odvážlivců, jakými byli například Maurice Trintignant a Reg Parnell. Když uvážíme fakt, že Evropa byla stále ještě v troskách a že byl právě ukončen Norimberský proces, pro motoristický svět šlo všechno tak dobře, jak jen mohlo. Jediná skutečná zvláštnost přišla překvapivě od Britů.

Témata Alberto Ascari, Alfa Romeo, Ferrari, FIA, Giuseppe Farina, Goodwood, Indianapolis 500, Juan Manuel Fangio, Maserati, Maurice Trintignant, Monza, Pescara, Reg Parnell, Silverstone, Spa-Francorchamps, Talbot
Předchozí
1946, Nice GP
8. Závody, válka, závody
Následující
BRM Type 15, V16
10. Se zatnutými zuby

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní