Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Alain Prost

Alain Prost

Město St. Chamond v údolí Loiry ve střední Francii je nejlépe známo jako místo narození malého chlapíka, který se stal v čtyřikrát mistrem světa ve Formuli 1. Alain Marie Pascal Prost se tady narodil 24. února 1955.

Na začátku 70. Alain Prost závodil na motokárách. Už v tuhle dobu možná někoho mohlo napadnout, že se dívá na někoho výjimečného, ale nikdo nemohl tušit, že se tenhle kudrnatý mladík stane třetím nejúspěšnějším jezdcem historie za Michaelem Schumacherem a Juanem Manuelem Fangiem.

Prostovo působení v motokárách vyústilo v titul mistra světa v roce 1973. O šest let později získal titul mistra Evropy ve Formuli 3, když s Martini Mk27-Renault přidával jedno vítězství za druhým. O jeho talentu se již vědělo a přišla nabídka z McLarenu na testování, při kterém byl Prost tak fantastický, že s ním podepsali smlouvu přímo na místě.

V roce 1980 tedy odstartoval svou kariéru v F1. První sezona nebyla žádným zázrakem a s auty McLaren M29B, C a M30-Ford, která nebyla vůbec dobrá, Prost za celou sezonu zvládl získat jen páté místo v Brazílii.

Pro další sezonu získal Prosta Renault a v týmu byl s Reném Arnouxem. Alainovo první vítězství přišlo na domácí půdě v Dijonu. S autem to pořád ale nebylo ono a na útok na titul pomýšlet nemohl, i když dokázal vyhrát ještě v Holandsku a Itálii. Stačilo to pouze na celkové páté místo. Renault 30B nebyl v roce 1982 o tolik lepší, ale Prost se přesto začal prosazovat. Nejprve zaznamenal vítězství v Jižní Africe a Brazílii a s nespolehlivým autem do konce sezony vyhrál ještě ve Francii, Belgii, Británii a Rakousku. Ale ani to na titul nebylo dost dobré, i když Alain vedl pořadí většinu roku. Silným závěrem mu doslova vyrval pohár z rukou Nelson Piquet a porazil ho o dva body.

A to bylo v Renaultu vše. Alainovo působení u týmu mělo bouřlivý konec, když se pohádal s vedením a pro příští sezonu se vrátil k McLarenu, který začal používat nový motor od Porsche. Ten se ukázal být dobrou volbou, když Prost vyhrál sedm VC a týmový kolega Niki Lauda pět. Rakušan však získat titul o půl bodu, protože při Prostově vítězství v silném dešti v Monaku byl udělen pouze poloviční počet bodů.

Sezona 1985 však byla Prostova. Vyhrál pět závodů a stal se prvním francouzským mistrem světa ve Formuli 1. Další rok hned titul obhájil. V roce 1987 byl limitován nedostatky motoru TAG-Porsche, získal jen tři vítězství. Titul získal opět Piquet, ale Alain alespoň překonal letitý rekord Jackie Stewarta a jeho 27 vítězných Velkých cen.

V roce 1988 se do týmu přes Toleman a Lotus dostal Ayrton Senna a McLaren začal používat motory Honda. Tihle dva vytvořili pravděpodobně nejsilnější dvojici v historii. Auta byla skvělá a v kombinaci s uměním dvou mistrů byl McLaren na vrcholu a tým toho roku vyhrál 15 ze 16 závodů.

Názory Prosta a Senny se ale brzy začaly rozcházet. Prost toho měl dost a oznámil týmovému šéfovi Ronu Dennisovi, že po sezoně končí. Dennis se mu to snažil rozmluvit, ale Alain nepřijal ani jeho nabídku ročního volna s plným platem.

Spory mezi jezdci se celou sezonu stupňovaly, až přišel závod v Japonsku. Senna potřeboval zvítězit a při vjezdu do šikany ve 47. kole zkusil na Prosta ambiciózní předjížděcí manévr, ale ten mu přivřel dveře. Auta do sebe narazila a vyjela z trati. Pro Prosta to znamenalo konec, ale Senna se vrátil do závodu a dokázal vyhrát. Později byl ale diskvalifikován za to, že se na trať nevrátil ve stejném místě a titul připadl Prostovi.

Alain tedy po sezoně opustil McLaren a podepsal smlouvu s nevýrazným Ferrari, které se však díky jeho příchodu zařadilo mezi vážné uchazeče o titul. Alain do předposledního závodu sezony vyrážel se slušnou šancí na svůj čtvrtý titul, když předtím vyhrál v Brazílii, Mexiku, Francii, Británii a Španělsku. Senna to ale viděl jinak. Vytlačil v první zatáčce Prostovo Ferrari z trati a naděje vzaly za své. Mnoho lidí věřilo, že za to měl být Senna diskvalifikován, ale z nějakého důvodu vše u komise prošlo a titul získal Brazilec.

Ferrari 642 ani 643 nebyly v sezoně 1991 vůbec dobré a Prost ani kolega Jean Alesi nevyhráli jediný závod. V týmu to navíc jiskřilo, když Alain veřejně auta kritizoval a přirovnával je k náklaďákům. To bylo pro Ferrari příliš a nebylo překvapením, že dostal vyhazov, takže v posledním závodě sezony v Austrálii ani nestartoval.

Prost poté testoval u Ligieru, ale JS35-Lamborghini ho nijak neohromilo, a proto se rozhodl v další sezoně nezávodit: místo toho se stal televizním komentátorem. Za volant se ale v roce 1993 vrátil, tentokrát v barvách Williamsu, se kterým vyhrál sedm závodů a svůj čtvrtý titul, s náskokem 26 bodů před Sennou. Pak pověsil helmu na hřebík.

V roce 1996 Prost založil vlastní tým, který se usídlil blízko okruhu v Magny-Cours. V roce 1997 zaznamenali několik nadějných výsledků: Olivier Panis skončil v prvním závodě s Prostem JS45-Mugen v Austrálii pátý. V Brazílii byl dokonce třetí a ve Španělsku druhý. Pak šly ale výkony dolů a už tam zůstaly. Tým se držel až do roku 2001, kdy Alain jeho působení ukončil.

V roce 2003 se malý šampion rozhodl jezdit za Toyotu v Anderos Trophy. Poprvé sérii vyhrál v roce 2007 a titul obhájil v další sezoně, kdy svou závodní kariéru začal jeho syn Nicholas.

Témata Alain Prost, Ayrton Senna, Ferrari, Jackie Stewart, Jean Alesi, Juan Manuel Fangio, Ligier, McLaren, Michael Schumacher, Monaco, Nelson Piquet, Niki Lauda, Porsche, Renault, René Arnoux, Ron Dennis, Williams
Předchozí
Willy Mairesse
Willy Mairesse
Následující
David Purley
David Purley

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy