Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Jo Siffert

Jo Siffert

Jo Siffert byl hlavní postavou mezi jezdci ve válce mezi Porsche a Ferrari o dominanci ve 24h Le Mans v 60. letech. Tento Švýcar se narodil 7. července 1936 ve Fribourgu. Rodiče neměli peníze a Siffert si na závodění musel vydělávat sám. V patnácti letech odešel ze školy a kvalifikoval se jako konstruktér karoserií. Po službě v armádě se mu podařilo našetřit peníze a koupil si motorku Gilera o objemu 125 cc. Přivydělával si prodejem květin a sbíral prázdné patrony, které prodával zpět armádě. První úspěch přišel v roce 1959, když vyhrál národní mistrovství motorek do 350 cc.

V roce 1960 měl Jo našetřeno dost peněz, aby si mohl pořídit Formuli Junior Stanguellini. Přes den pracoval na karoseriích, v noci se věnoval svému autu. Zlom přišel o dva roky později, když si koupil Lotus 24-Climax.

Ve Formuli 1 Siffert debutoval ve druhém závodě sezony v Monaku, ale nedokázal se kvalifikovat. Startoval ještě v dalších čtyřech závodech, ale bez úspěchu. V roce 1963 jel několik závodů za švýcarský tým Ecurie Filipinetti, v jehož barvách získal své první vítězství. V Syrakusech na Sicílii vyhrál s BRM Velkou cenu, která se sice do mistrovství světa nepočítala, ale byl to skvělý výsledek. Pak již jezdil sám za sebe v Siffert Racing Teamu. První bod v F1 v kariéře získal za šesté místo v Dijonu, ale během roku se mu již bodovat nepodařilo.

V následující sezoně Jo používal podvozek od Brabhamu a přidal k němu osmiválec BRM, se kterým zvítězil v Mediterranean Grand Prix, kde o pouhou desetinu sekundy porazil Jima Clarka a jeho Lotus.

V roce 1965 již Siffert nebyl na všechno sám, když za jedničkou Jo Bonnierem získal druhé sedadlo v týmu Roba Walkera. S jeho Brabhamem-BRM dokázal zopakovat vítězství v Mediterranean GP. Tentokrát odsunul Clarka na druhé místo o tři desetiny sekundy.

Rok 1966 ve Formuli 1 znamenal posun k třílitrovým autům a Walker koupil Cooper-Maserati T81. Auto ale nefungovalo podle představ a vše, co s ním Siffert během následujících dvou sezon dokázal, byly dvě čtvrtá místa ve Watkins Glen v USA.

Jo v roce 1967 začal nakukovat do závodů sportovních aut. S Bruce McLarenem a Markem Donohuem získali s Fordem GT40 slušné čtvrté místo v Le Mans. Poté se již přidal k Porsche, kde začal zářit. V roce 1968 společně s Vicem Elfordem, Jochenem Neerpaschem a Hansem Hermannem vyhrál s Porsche 907 24 hodin Daytona, Siffert o měsíc později přidal s Hermannem výhru ve dvanáctihodinovce na Sebringu se stejným autem a s Elfordem vyhráli 1000km na Nürburgringu v 908.

Jo pokračoval v F1 s Robem Walkerem, který pro novou sezonu koupil skvělý Lotus 49. Siffert si ho však příliš neužil, když ho brzy zničil při tréninku v Brands Hatch. Nakonec tedy jezdil s Lotusem 49B. Povedlo se mu s ním získat první mistrovské vítězství kariéry v F1, když ovládl britskou VC právě v Brands Hatch. Celkově skončil na sedmém místě.

V následující sezoně se stejným autem zaznamenal dvě umístění na pódiu, třetí místo v Monaku a druhé v Holandsku. Siffert si však svými fantastickými výkony ve sportovních autech na konci sezony vysloužil nabídku od Ferrari. Italové to zkoušeli chytře, jelikož Siffert byl hlavním důvodem vzestupu Porsche a v Maranellu o takovou konkurenci nestáli. Získat se jim ho však nepodařilo – v Porsche si ho cenili natolik, že zaplatili za jeho přesun v F1 do Marche, kde jezdil s Chrisem Amonem. Výsledky však byly špatné.

Ve sportovních autech ale Jo úřadoval dál. V roce 1970 s Brianem Redmanem vyhráli s 908/3 Targa Florio, za volantem 917K si dojeli pro výhru v závodě 1000km Spa a se stejným autem ovládli také 1000km Österreichringu.

V roce 1971 Jo Siffert zvítězil v závodě 1000km Buenos Aires, kde byl jeho kolegou Derek Bell. Dařilo se mu i v F1, když vyhrál Velkou cenu Rakouska. Ke konci sezony však zahynul při Victory Race v Brands Hatch po kolizi s Ronnie Petersonem. Siffertovo BRM začalo hořet, nemohl se z auta dostat a mezi plameny se udusil. Bylo mu 35 let.

Témata Brabham, Brands Hatch, Brian Redman, BRM, Bruce McLaren, Chris Amon, Derek Bell, Ferrari, Ford, GT40, Hans Hermann, Jim Clark, Jo Bonnier, Jo Siffert, Le Mans, Lotus, Mark Donohue, Maserati, Monaco, Nürburgring, Porsche, Ronnie Peterson, Sebring, Spa-Francorchamps, Targa Florio
Předchozí
Giuseppe Campari
Giuseppe Campari
Následující
Clemente Biondetti
Clemente Biondetti

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní