Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Stirling Moss

Stirling Moss

I když se Stirlingu Mossovi nikdy nepodařilo vyhrát mistrovství světa, nikdo mu nemůže upírat místo mezi největšími jezdci historie. Říká se, že to byl nejlepší jezdec bez titulu. Za svoji kariéru by si ho nepochybně zasloužil, ale nebylo mu přáno a ve Formuli 1 skončil čtyřikrát druhý.

Stirling Moss pocházel ze závodnické rodiny. Otec Alfred to ve 20. letech zkoušel i v Indianapolis 500, matka Aileen závodila v rally a sestra Pat se v rally stala jednou z nejúspěšnějších závodnic v historii.

V roce 1947 začal závodit s BMW 328, v následujícím roce se posunul do Formule 3 a prakticky okamžitě se zařadil mezi ty největší hvězdy. Mossova odvaha za volantem byla příkladná a sváděl jeden souboj za druhým s ostatními vycházejícími hvězdami Peterem Collinsem nebo Berniem Ecclestonem. V letech 1950-52 závodil s HWM v F2 a pak přišla nabídka od Enza Ferrariho. Moss měl řídit jedno z jeho aut ve Velké ceně v Bari na jihu Itálie. Po příjezdu mu však bylo bez omluvy oznámeno, že s autem pojede Piero Taruffi. Od té doby neměl Enza Ferrariho příliš v lásce.

V roce 1953 přišla nová šance, když se uvolnilo místo v Mercedesu-Benz. Šéf týmu Alfred Neubauer si nebyl nejprve Mossem jistý, ale ten ho přesvědčil skvělým výkonem na Monze v roce 1954, kde se svým soukromým Maserati 250F ujížděl i Juanu Manuelovi Fangiovi se skvělým Mercedesem W196. Stirling tedy získal místo v týmu pro rok 1955. A dařilo se mu, vyhrál domácí Velkou cenu v Aintree a také závod Mille Miglia. Na výhru útočil také v Le Mans, kde na čele bojoval s Fangiem a Mikem Hawthornem. Le Mans se ovšem toho roku stalo místem největší tragédie v dějinách motorsportu, když trosky Mercedesu Pierre Levegha zabily 83 diváků a Mercedes zbylé vozy stáhl ze závodu. Do konce roku ještě Moss vyhrál s Peterem Collinsem Targa Florio s Mercedesem 300 SLR.

V roce 1956 se Stirling Moss přesunul k Maserati a s legendárním 250F vyhrál Velké ceny Monaka a Itálie. V příští sezoně jezdil za britský tým Vanwall a opět se mu podařilo vyhrát v Aintree, přidal výhru v Pescaře a v Monze, kde si poradil i s novými vozy Lancia Ferrari. V následující sezoně Moss dovedl Vanwall k Poháru konstruktérů. Na konci roku ale britský tým z F1 odešel a Stirling se stěhoval do týmu Roba Walkera. S Coopery a Lotusy zaznamenal několik dalších výher.

Jeho vztah k Ferrari byl od události v Bari v podstatě na bodu mrazu, ale v roce 1962 řídil Dino 156, dokud mu kariéru nezkazila nehoda v Goodwoodu. 23. srpna naboural v zatáčce St. Mary a měsíc ležel v bezvědomí v nemocnici. Jeho stav napjatě sledoval celý svět a všem se ulevilo, když se začal uzdravovat. Po roce se zkoušel vrátit, ale necítil se dobře a rozhodl se ukončit kariéru.

I tak byla kariéra Stirlinga Mosse přehlídkou fantastických výkonů. Celkem se zúčastnil 529 závodů a dokázal vyhrát 212 z nich, včetně 16 Velkých cen.

V následujících dvou dekádách se ještě objevil na startu několika akcí, v roce 1974 se s Mercedesem zúčastnil závodu Londýn-Sahara-Mnichov, ale v Alžírsku musel odstoupit. O dva roky později to zkoušel s Jackem Brabhamem a jejich Holden Torana v závodě Bathurst 1000, ale nedokončili pro problémy s motorem.

V roce 2000 obdržel rytířský titul. Pravidelně se účastnil závodů veteránů, například se svým červeným OSCA FS 372. Definitivní konec ohlásil v roce 2011 po kvalifikaci v závodě Le Mans Legends, kdy mu bylo 81 let.

Témata Alfred Neubauer, Cooper-Climax, Enzo Ferrari, Ferrari, Goodwood, Jack Brabham, Juan Manuel Fangio, Lancia, Le Mans, Lotus, Maserati, Mercedes-Benz, Mille Miglia, Pescara, Peter Collins, Piero Taruffi, Pierre Levegh, Stirling Moss, Targa Florio, Vanwall
Předchozí
Gilles Villeneuve, 1979
Gilles Villeneuve
Následující
Guy Moll
Guy Moll

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní