Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  John Watson

John Watson

John Marshall Watson je jedním z hrstky irských vítězů Velké ceny Formule 1. Úspěšnou kariéru prožil i v závodech sportovních aut. Narodil se 4. května 1946 v Belfastu. Johnův otec byl úspěšným obchodníkem s motory a pomáhal synovi v začátcích kariéry. V letech 1969-71 jezdil v F2 v týmu financovaném otcem, ale ne nějak výjimečnou kariéru to nevypadalo. V roce 1972 se však John posunul do Formule 1, o rok později si vyzkoušel také závody sportovních aut a ukázalo se, že oboje mu jde velmi dobře.

Prvním závodem v seriálu mistrovství světa F1 pro něj byla Velká cena Británie s Brabhamem BT37, kde se kvalifikoval jako třiadvacátý. Závod nedokončil. Do konce sezony startoval ještě v USA, ale výsledek byl stejný. Chuť si zlepšil alespoň solidním pátým místem v šestihodinovce na Watkins Glen s Mirage M6.

V roce 1974 jezdil za tým Hexagon Brabham s BT42 a BT44 a svůj první bod v F1 získal šestým místem v Monaku. John dokázal získat ještě slušné čtvrté místo v Rakousku a páté v posledním závodě sezony v USA. V následující sezoně Watson začal s TS16/4 Johna Surteese, ale před posledním závodem převzal volné místo v týmu Penske po Marku Donohuem, který podlehl zraněním z nehody v Rakousku. Během sezony však nezískal ani bod.

Lepší výsledky se začaly dostavovat v roce 1976. Po pomalejším rozjezdu John nejprve získal třetí místa ve Francii a v Británii, ale pak přišlo první vítězství v kariéře v Rakousku. Na konci sezony Irovi patřilo dělené sedmé místo s Jacquesem Laffitem. Na konci roku Penske z F1 odešel a Watson vytvořil novou dvojici s Niki Laudou v týmu Brabham-Alfa Romeo. S autem si však příliš nerozuměl a vše dobře klapalo snad jen v závodě ve Francii, kde skončil druhý. Vítězství bylo blízko, ale po problémech s palivem před sebe v posledním kole musel pustit Maria Andrettiho. Předtím získal v Monaku svou první pole position, ale v závodě nedojel, stejně jako v dalších deseti případech.

Rok 1978 Johnovi přinesl do té doby nejlepší celkové umístění – šesté místo. Auto bylo spolehlivější a pravidelně s ním dojížděl kolem pátého až sedmého místa. V září toho roku zemřel po nehodě v Monze Ronnie Peterson a John se stal jedničkou McLarenu. Ani v týmu Rona Dennise ho nejprve lepší výsledky nečekaly a v prvních dvou sezonách v týmu si připsal jediné umístění v první trojce, kterým bylo třetí místo v Argentině v roce 1979.

Pro rok 1981 už bylo připraveno lepší auto a Watson triumfoval v britské VC v Silverstone. Pro příští sezonu přišel do týmu Niki Lauda a John měl těžší pozici, ale chystal se na svoji nejúspěšnější sezonu v F1. Vedle vítězství v Belgii a premiérovém závodě v Detroitu, kde se k výhře dokázal propracovat ze sedmnáctého místa na startu, si připsal ještě druhá místa v Brazílii a Las Vegas. To pro něj znamenalo celkové druhé místo, o které se dělil s Didierem Pironim, pět bodů za vítězným Keke Rosbergem.

Následující rok začal pro Johna dobře a v Long Beach se k triumfu prokousal až z neuvěřitelného dvaadvacátého místa na startu. V moderní historii F1 je to stále rekord. Šanci na něj měl i Niki Lauda, který startoval ještě o jednu pozici za svým týmovým kolegou, ale skončil o půl minuty druhý. Pro Ira to bylo páté a poslední vítězství v F1. Po skončení sezony ho v McLarenu nahradil Alain Prost a John už startoval pouze v Brands Hatch v roce 1985, což byl jeho poslední závod ve Formuli 1.

Po konci v F1 se začal naplno soustředit na sportovní auta – se Stefanem Bellofem vyhráli v Porsche 956 1000km na Fuji. V roce 1987 John závodil s Jaguarem XJR-8 a těsně nedosáhl na vítězství v šampionátu World Sports Prototype, když po výhrách v závodech Gran Premio Fortuna, 1000km v Monze a opět na Fuji a druhých místech v 1000km v Silverstone a na Spa skončil celkově druhý.

Po ukončení kariéry provozoval v Silverstone závodní školu a také působil jako TV komentátor.

Témata Alain Prost, Brabham, Brands Hatch, Didier Pironi, Fuji, Jacques Laffite, Jaguar, John Surtees, John Watson, Keke Rosberg, Mario Andretti, Mark Donohue, McLaren, Monaco, Monza, Niki Lauda, Porsche, Ron Dennis, Ronnie Peterson, Silverstone, Spa-Francorchamps, Stefan Bellof, Watkins Glen
Předchozí
David Bruce-Brown
David Bruce-Brown
Následující
John Surtees
John Surtees

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní