Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  John Surtees

John Surtees

Angličan John Surtees je jediným jezdcem, který se stal motocyklovým mistrem světa a zároveň získal světový titul ve Formuli 1.

Narodil se 11. února 1934 v Tatsfieldu v Surrey a začínal s motorkami v menších závodech na travnatých tratích, než se poprvé výrazněji ukázal v roce 1951 na okruhu v Thruxtonu, kde šlapal na paty mnohem zkušenějším jezdcům.

Do seriálu mistrovství světa poprvé nakoukl o rok později, kdy dojel šestý v Ulsteru v kategorii do 500 cc. O další tři roky později, v roce 1955, se po několika slušných výsledcích stal jezdcem Nortonu a dokázal dokonce dvakrát porazit tehdejšího světového šampiona Geoffa Duka. Norton měl ovšem finanční problémy a John přijal nabídku od italského týmu MV Augusta, kde exceloval nevídaným způsobem. Mezi lety 1956-60 získal sedm titulů mistra světa, když v kategoriích do 350 a 500 cc vyhrál neskutečných 68 ze 76 závodů.

Automobilům se John začal věnovat v roce 1960 a první zkušenosti v F1 získával v Lotusu. V domácí Velké ceně si připsal skvělé druhé místo, ale bylo to v té sezoně jeho jediné umístění. V příští sezoně jezdil za další britský tým Yeoman, s jejichž autem získal několik nevýrazných umístění, ale na konci sezony 1963 mu patřila čtvrtá pozice, pro kterou si dojel na volantem Loly MkIV týmu Bowmaker.

V roce 1964 jezdil Surtees za Ferrari a hned od začátku tato spolupráce fungovala skvěle. S Ludovico Scarfiottim vyhrál 12 hodin na Sebringu a brzy přidal výhru v závodě 1000km na Nürburgringu, kde vytvořil tým s Willym Mairessem. Se Scarfiottim navíc dokázali tento závod vyhrát i příští rok a John ještě připojil vítězných 1000km v Monze s Mikem Parkesem.

Svou první výhru v F1 získal v šestém závodě sezony na Nürburgringu. Další závod v Rakousku sice nedokončil, ale s Dinem 158 ovládl následující závod v Monze. Dvě druhá místa v posledních závodech sezony v USA a Mexiku znamenala, že si o bod před rivalem Grahamem Hillem s BRM zajistil světový titul. Double tak byl na světě.

Příští sezona se však nepovedla a John málem zemřel po nehodě při tréninku v Kanadě a přišel o zbytek sezony. Dokázal se dát dohromady a na startu té příští byl dobře připraven. S novým Ferrari 312 vyhrál druhou Velkou cenu sezony v Belgii. Pak nastaly v týmu problémy. Lépe řečeno šlo o problém sportovního ředitele Ferrari Eugenia Dragoniho, který před závodem v Le Mans pochyboval o Johnově kondici po loňské nehodě a tým nakonec Surteesovi zakázal účast. To se Angličanovi nelíbilo a v Maranellu skončil. Do konce sezony se však v F1 ještě objevil, tentokrát na volantem Cooperu T81. Třetí místo v USA a vítězství v posledním závodě v Mexiku ho katapultovaly na druhé místo celkové pořadí za Jackem Brabhamem.

V roce 1966 se John stal vítězem premiérového ročníku série Can-Am, když s Lolou T70-Chevrolet vyhrál tři ze šesti závodů. V F1 vládly i v sezoně 1967 Brabhamy, zatímco John se přesunul k Hondě. V podstatě celý rok ale byly s autem problémy. John dokázal v prvním závodě v Jižní Africe získat třetí místo a pak si musel na umístění na bedně počkat až do Monzy, kde diváci byli svědky jeho fantastické bitvy s BRM Jackieho Stewarta a BT26 Jacka Brabhama. Surtees tady v napínavém finiši urval první místo, pouze 0,2 sekundy před Brabhamem. V roce 1968 Honda problémy s autem vyřešit nedokázala a v průběhu sezony více než dobrá umístění přibývaly nedokončené závody. Těch bylo nakonec osm, John získal alespoň druhé místo ve Francii a třetí v USA a na konci sezony se dělil o sedmé místo se Švýcarem Jo Siffertem.

V příštím roce to Surtees ještě zkoušel u BRM, ale auto nebylo dobré a rozhodl se založit vlastní tým Surtees Racing Organization, který v F1, F2 a F 5000 působil devět sezon. John pověsil kariéru na hřebík v roce 1972. V roce 2008 byl poctěn titulem OBE. Až do své smrti v v březnu 2017 se účastnil veteránských závodů.

Témata BRM, Can-Am, Ferrari, Graham Hill, Honda, Jack Brabham, Jackie Stewart, Jo Siffert, John Surtees, Le Mans, Lola, Lotus, Ludovico Scarfiotti, Monza, Nürburgring, Sebring, Willy Mairesse
Předchozí
John Watson
John Watson
Následující
Wilbur Shaw
Wilbur Shaw

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní