Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Dan Gurney

Dan Gurney

Dan Gurney se do historie zapsal jako úspěšný jezdec, konstruktér a majitel týmů. Stal se prvním ze tří jezdců, kteří dokázali vyhrát závody v sériích sportovních aut, Formuli 1, NASCAR a Indy Car.

Narodil se 13. dubna 1931 v Port Jefferson ve státě New York. V Danových šestnácti letech se však rodina přestěhovala do Kalifornie. Právě tady v devatenácti postavil vlastní auto, ze kterého dokázal dostat 230 km/h. Předtím, než na začátku 50. let začala jeho služba v armádě, ještě závodil s dragstery a sportovními auty.

Po návratu do USA dostal v roce 1957 šanci zkrotit těžko zvladatelné 4.9 litrové Ferrari, se kterým měli problémy i ti nejlepší a dokázal s ním v Riverside dojet na druhém místě. Zaujal tím nejen Luigi Chinettiho, který mu v následujícím roce domluvil start v Le Mans s továrním 250TR. Gurney auto vytáhl na páté místo, ale kolega Bruce Kessler se s ním poté připletl do nehody. Tento výkon Danovi zajistil testování u Ferrari, které se povedlo a mohl začít svou kariéru v F1.

V sezoně 1959 sice v F1 startoval jen ve čtyřech závodech, za volantem Ferrari Dino 246 ale stihl dojet druhý v Německu a třetí v Portugalsku. S 250 TR navíc dokázal společně s Chuckem Daighem, Philem Hillem a Olivierem Gendebienem vyhrát 12 hodin na Sebringu. Styl Ferrari však Gurneymu neseděl a pro další sezonu se rozhodl odejít k BRM, s jejichž P48 však nedojel v šesti ze sedmi závodů. Na konci sezony tedy pznovu podepsal smlouvu s Ferrari, kde vytvořil dvojici s Jo Bonnierem. Připsal si tři druhá místa plus další solidní výsledky a na konci sezony se dělil o třetí místo se Stirlingem Mossem.

V roce 1962 přišla v barvách Porsche první výhra, když Gurney s 804 zvítězil ve Francii. Třetí místo v Německu pak znamenalo páté místo v konečném pořadí. Porsche po sezoně kvůli finančním problémům ze seriálu odešlo a Dan se tak stal prvním jezdcem, kterého k sobě do týmu najal Jack Brabham.

První vítězství tým Brabham Racing Organization získal Gurneyho zásluhou v roce 1964 ve Francii, kde Američan řídil BT7-Climax a pro další prvenství si dojel v posledním závodě sezony v Mexiku. V následující sezoně si tým žádné vítězství nepřipsal, ačkoli Gurney byl jedním z mála jezdců, kteří byli silnou konkurencí pro skvělé Lotusy Jima Clarka a Grahama Hilla. Stál na podiu pětkrát.

Dan se začal věnoval vlastním projektům a s Carolem Shelbym v roce 1965 založili All-American Racers. Nejprve se zaměřili na Indy 500, ale Gurney toužil po úspěchu v F1. Dohodl se s britskou firmou Westlake na motorech a nazval tento projekt Anglo American Racers. Nové třílitry však pro sezonu 1966 připraveny nebyly a tým použil starší Climaxy, které ale žádný slušný výsledek nepřinesly. Pro příští sezonu už ale byl připraven nový Eagle AAR 104-Westlake. První tři mistrovské závody s ním sice Gurney nedojel, ale příští závod v Belgii byl jeho a vyhrál před Jackie Stewartem a Chrisem Amonem. Týden před tímto závodem navíc vyhrál s Fordem GT40 24 Le Mans, když se dal dohromady se svým velkým rivalem AJ Foytem. Právě tady Gurney založil tradici se šampaňským, které začal spontánně stříkat kolem sebe.

Sezona v F1 ale moc dobře nepokračovala, s autem byly problémy. V Německu Dan vedl o 47 sekund, ale do cíle se nedostal. Do konce roku zvládl dojet třetí v Kanadě, ale vedle výhry v Belgii to byl jediný dokončený závod sezony. Tým měl problémy s penězi a sezona 1968 byla plná špatných výsledků. Ukázalo, se že vést týmy v Indy Car a F1 zároveň je problém, Gurney AAD stáhl a přidal se k McLarenu. V sezoně 1970 nastoupil jen ke třem závodům. Po smrti Jima Clarka a Bruce McLarena ztratil o závodění zájem a vrátil se do USA.

Gurney se mezi roky 1962-70 devětkrát zúčastnil Indianapolis 500 a nejlepšími výsledky pro něj byla druhá místa v roce 1968 a 69 a třetí místo o rok později. Výborně se mu dařilo v NASCAR, kde ze šestnácti startů pětkrát zvítězil. Po jeho návratu do USA v roce 1970 si All-American Racers připsal celkem 78 výher, včetně Indy 500, 24 hodin Daytona, 12 hodin na Sebringu a k tomu osm vítězných šampionátů. Tým později vytvořil úspěšnou kombinaci s Toyotou, která trvala do roku 1999 a Gurneyho auta např. v letech 1992-93 vyhrála v sérii IMSA GTP sedmnáct závodů v řadě. V roce 1990 byl také uveden do International Motorsport Hall of Fame.

Témata Anglo American Racers, BRM, Bruce McLaren, Caroll Shelby, Dan Gurney, Ferrari, Ford, Graham Hill, Indianapolis 500, Jackie Stewart, Jim Clark, Jo Bonnier, Le Mans, Luigi Chinetti, McLaren, NASCAR, Phil Hill, Porsche, Sebring
Předchozí
Jim Clark
Jim Clark
Následující
Graham Hill
Graham Hill

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní