Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Henry Segrave

Henry Segrave

Sir Henry O’Neill de Hane Segrave se narodil 22. září 1896 v Baltimoru ve státě Maryland americké matce a irskému otci. Vyrůstal však v Irsku a navštěvoval anglickou Eton College. Brzy po začátku první světové války se přidal k armádě a později se stal velitelem kulometné čety.

Auta ho přitahovala od brzkého věku. O svůj sen však za války málem přišel, když si vážně poranil levou nohu. V roce 1916 se stal bojovým pilotem a stihl se i oženit. Později působil ve službách armády ve Washingtonu, kde si koupil Apperson o výkonu 60 koní, a brzy v sobě objevil starou vášeň pro rychlost.

Po válce po návratu do Británie začal závodit v Brooklands, vůbec první závodní trati na světě. Rychle začal vynikat a přitáhl pozornost Louise Cotalena, designéra Sunbeamu. Ten v roce 1921 Henryho pozval, aby řídil jedno z jeho aut ve Velké ceně Francie. Segrave sice dojel až devátý, ale přesto udělal dobrý dojem.

První velký úspěch si připsal o dva roky později právě ve Francii. Se svým Sunbeamem dokázal porazit všechny favority a dojel si pro prvenství před Albertem Divem v podobném autě a Ernstem Friedrichem s Bugatti T30. Stal se tak prvním Britem, který dokázal vyhrát Velkou cenu v autě britské výroby, za což ve vlasti získal obrovské uznání.

Rok 1924 pro Segravea začal závodem v Lyonu, ale problémy s autem ho odsunuly na pátou pozici. Vše se mu však podařilo napravit v Lasarte ve Španělsku, kde si připsal další velký triumf. Po většinu závodu ho zběsile naháněl Meo Constantini za volantem T35, ale Brit si vítězství pohlídal s pohodlným náskokem minuty a čtyřiceti sekund. Do konce roku přidal ještě druhé místo v Montlhéry.

V roce 1925 se mu skvěle dařilo – vyhrál hned první závod, kterým byla Velká cena Provence na okruhu Miramas blízko Marseille, v Montlhéry dojel druhý a kraloval také v závodě na 200 mil v Brooklands.

Vítězství v Provence a Brooklands zopakoval i příští sezonu, ale stále více ho zajímaly rychlostní rekordy. S novým čtyřlitrovým dvanáctiválcem Sunbeamu stanovil v březnu v Southportu nový pozemní rekord, který měl hodnotu 251 km/h. Nevydržel však ani rok, brzy ho o 28 km/h překonal John Parry-Thomas. O další rok později si ho ale Segrave vzal zpět.

Již dříve tvrdil, že dokáže překonat hranici 330 km/h a v Daytoně se mu to skutečně podařilo. Se Sunbeamem o výkonu 1000 koňských sil, poháněným 22.4 litrovým letadlovým motorem zaznamenal v té době neuvěřitelných 336 km/h. O rekordy se ale samozřejmě pokoušeli i další dobrodruzi a v dubnu 1928 ho Henrymu vzal Američan Ray Keech, který se svým 81 litrovým White Triplexem dosáhl rychlosti 342 km/h.

To Segravea nenechalo v klidu a JS Irving pro něj navrhl monstrem, kterému říkal Golden Arrow. 11. března 1929 jeho pokus v Daytoně sledovalo 120 000 diváků a Brit jim za neskutečného řevu 23.9 litrového letadlového motoru Napier Lion o výkonu 925 koní předvedl 382 km/h.

S tím byl Henry spokojen a stanovil si další cíle, tentokrát na vodě. Při lámání rekordů v Daytoně také dokázal vyhrát mezinárodní mistrovství v závodech motorových člunů a po návratu do Británie za své úspěchy obdržel od krále Jiřího V. rytířský titul. Nejrychlejší muž světa se na slavnostní obřad v Buckinghamském paláci dostavil o půl hodiny později, protože byl na několika železničních přejezdech zdržen nákladními vlaky. Král však bral vše s nadhledem a při ceremoniálu stěží dokázal udržet vážnou tvář.

Brit se také věnoval vývoji vlastního letadla s názvem Segrave Meteor, ale příliš mnoho času mu již nezbývalo. 13. června 1930 dokázal s člunem Miss England II překonat rychlostní rekord vodního plavidla na anglickém jezeře Windermere. Při jedné z jízd jeho člun pravděpodobně najel na dřevěnou kládu a ve vysoké rychlosti se převrátil a roztříštil o hladinu. Henry byl v bezvědomí převezen do nemocnice, kde se na moment probudil a byl informován o překonání rekordu, o několik chvil později však ve věku 33 let zraněním podlehl.

Témata Brooklands, Bugatti, Henry Segrave, Meo Costantini, Montlhéry
Předchozí
Jules Goux, 1924
Jules Goux
Následující
Bruce Mclaren
Bruce McLaren

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní