Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Maria Teresa de Filippis

Maria Teresa de Filippis

Maria Teresa de Filippis byla první ženou, která se kdy objevila a závodech Formule 1. Narodila se 11. listopadu 1926 v Neapoli. Později prohlásila, že závodit začala kvůli sázce jejích dvou bratrů, kteří jejím řidičským schopnostem nikterak nevěřili. Nestačili se ale divit, když sestra za volantem Fiatu 500 vyhrála svůj první závod mezi Salernem a Cava de‘ Tirreni. Později začala závodit v italském mistrovství sportovních aut a po druhém místě v roce 1954 získala místo továrního jezdce, nebo spíše jezdkyně, Maserati. V dnešní F1 se jezdci často se svými týmovými kolegy nesnesou, ale tehdy si to všichni užívali. Maria Teresa byla tvrdá dáma, která si nenechala nic líbit, ale do týmu skvěle zapadla a s kolegy trávila čas i mimo “pracovní hodiny”. Zamilovala se do jednoho z nich, do velkého fešáka Luigiho Mussa a strávila s ním dva roky, dokud jejich vztah nezničila jeho závislost na hazardu.

V roce 1955 s Maserati A6GCS startovala v závodě Targa Florio a získala uznání za celkové deváté místo, čtvrté v její třídě. První šanci v F1 dostala za volantem Maserati 250F v nemistrovském závodě v Syrakusech v dubnu 1958 a dojela pátá. V květnu debutovala v seriálu mistrovství světa ve druhém podniku sezony v Monaku, nepodařilo se jí však kvalifikovat. Juan Manuel Fangio, který v loňském roce získal svůj pátý a poslední titul mistra světa, za ni možná i kvůli vyššímu věkovému rozdílu cítil zodpovědnost a pomáhal Marii, jak jen mohl. Říkal, že jezdí až příliš rychle, příliš riskuje, a dělal si obavy, že by to mohlo špatně dopadnout. Nehody se jí ale naštěstí po celou kariéru vyhýbaly.

V sezoně Maria Teresa startovala ještě v dalších třech mistrovských závodech: nejlepší výsledek zaznamenala v polovině června v belgickém Spa-Francorchamps, kde dojela desátá, v Portugalsku a Itálii závod nedokončila. V Monze si jela pro lepší umístění, ale třináct kole před cílem ji ze závodu vyřadily problémy s motorem. De Filippis byla připravena závodit i v červencovém podniku v Remeši ve Francii, ale ředitel závodu ji na start nepustil. Údajně měl prohlásit, že jediná helma, jakou by měly mít ženy na hlavě, je ta u kadeřníka.

V roce 1959 to Maria Teresa zkoušela s Porsche v týmu Jeana Behry, ale na první závod sezony v Monaku se jí opět nepodařilo kvalifikovat. Dalším jejím startem měl být závod sportovních aut na okruhu AVUS v Německu, ale Behra se nakonec rozhodl odřídit závod sám. Na mokré trati dostal smyk a nehodu nepřežil. Druhý den zdrcená Maria Teresa skončila se závoděním a nepustila si ho do života příštích dvacet let.

Nebylo to jen smrtí Jeana Behry, bezpečnost jezdců v těchto letech byla žalostná a jen během dvou předchozích sezon zemřelo mnoho jejích přátel, mezi nimi Eugenio Castelloti při testování Lancia-Ferrari D50 v Modeně, Alfonso de Portago, po jehož nehodě v Mille Miglia se závod již nikdy nejel, Luigi Musso zahynul při Velké ceně Francie v Remeši, když se snažil dostihnout vedoucího Mika Hawthorna, Peter Collins nepřežil nehodu na Nürburgringu a Mike Hawthorn zemřel jen několik měsíců po získání titulu mistra světa při dálniční nehodě.

Maria Teresa založila rodinu a v automobilových kruzích se znovu objevila až v roce 1979, kdy se přidala do mezinárodního klubu bývalých jezdců F1 a v roce 1997 se stala jeho viceprezidentkou. V roce 2004 se podílela na vzniku Maserati Clubu a později se stala jeho předsedkyní. Maria Teresa de Filippis zemřela 8. Ledna 2016 ve věku 89 let.

Témata Alfonso de Portago, Avus, Eugenio Castellotti, Juan Manuel Fangio, Luigi Musso, Maria Teresa de Filippis, Maserati, Mike Hawthorn, Mille Miglia, Monaco, Nürburgring, Peter Collins, Porsche, Reims, Spa-Francorchamps, Targa Florio
Předchozí
Harry Schell
Harry Schell
Následující
Ferenc Szisz, 1914
Ferenc Szisz

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní