Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Mika Häkkinen

Mika Häkkinen

“Létající Fin“ Mika Häkkinen se narodil 28. září 1968 ve Vantaa a za volantem motokáry seděl poprvé v pěti letech. Po dlouhém žadonění u rodičů pro něj nakonec jednu pronajali, ale Mikka naboural hned v prvním kole prvního závodu. Přemlouval ale rodiče dál, až mu nakonec otec koupil jednu použitou.

V sedmnácti letech už byl skandinávským motokárovým šampionem. V roce 1987 se Mika přesunul ke sportovním autům a dokázal vyhrát finské, švédské i skandinávské mistrovství. Příští rok vyhrál evropskou sérii GM-Lotus a jeho další kroky vedly do F3, kde v roce 1990 vyhrál britské mistrovství.

Nebylo překvapením, že Fin v roce 1991 nakráčel rovnou do Formule 1. Začínal u Lotusu a hned ve svém třetím závodě v San Marinu předvedl něco fantastického, když se z 25. místa na startu dokázal prokousat až na pátou pozici. V roce 1993 Mika získal místo v McLarenu, pro který už předtím testoval. Hned ve své první kvalifikaci s McLarenem v Portugalsku porazil i Ayrtona Sennu, ale v závodě vyjel z trati a naboural. Sezonu zakončil úspěšně třetím místem v Japonsku.

V roce 1994 se Mika Häkkinen stal prvním jezdcem týmu. McLaren používal motory Peugeot, které byly slabé a nespolehlivé, ačkoli Häkkinen získal šest pódiových umístění. Tým začal brzy spolupracovat s Mercedesem a jejich motory Fina dovezly k druhým místům V Monze a Suzuce.

V roce 1995 málem zahynul při tréninku v Austrálii, když mu praskla pneumatika a narazil do zdi. Život mu zachránila tracheotomie provedená přímo na okruhu.

V roce 1997 byl několikrát blízko prvnímu vítězství, ale podařilo se mu to až v posledním závodě sezony v Jerezu. Sezona 1998 již byla velkým soubojem s Häkkinenovým úhlavním soupeřem Michaelem Schumacherem. McLareny byly fantastické a Mika Häkkinen vyhrál hned první dva závody v Austrálii a Brazílii. Michael Schumacher kontroval výhrami v Maďarsku a Itálii, ale Fin přidal ještě první místa v Německu a Japonsku a s rovnými 100 body se stal mistrem světa.

Další rok to bylo opět mezi Häkkinenem a Schumacherem, potažmo celým týmem Ferrari. Mika vyhrál druhý závod sezony v Brazílii, Michael další dva v Imole a Monacu, Fin poté ovládl závody ve Španělsku a v Kanadě. Schumacher měl pak nehodu v Silverstone a zlomil si nohu. Ferrari tedy stanovilo nový plán, a tím bylo protlačit k titulu dvojku týmu, Ira Eddieho Irvina. Záda mu měl po zbytek sezony krýt Mika Salo.

Irvine vyhrál hned další závod v Rakousku a vítězství získal také v Německu, kde sice vedl Salo, ale jistou výhru přenechal Irovi. Mika se držel v souboji o titul, vyhrál v Maďarsku a byl druhý v Belgii. Pak ovšem přišla chyba v Monze a závod nedokončil. Mezitím se Schumacher stihl vrátit a snažil se Irvinovi pomoci k titulu. V závodě v Malajsii Michael získal pole position a vedl, ale několikrát zpomalil, aby ho Irvine mohl předjet. Nakonec byla obě Ferrari diskvalifikována a titul tak získal kontumačně Fin. To mu ale nestačilo a pochyby vyvrátil výhrou v posledním závodě sezony v Japonsku.

V roce 2000 útočil na třetí titul v řadě, ale v cestě stál opět Schumacher. Titul nakonec po velké přetahované získal Němec. Později prohlásil, že tahle bitva pro něj byla nejlepší v kariéře.

V roce 2001 si Mika Häkkinen připsal ještě výhry v Británii a USA a na konci sezony se rozhodl ukončit kariéru.

O tři roky později se mluvilo o jeho návratu do F1, ale zpět za volantem se objevil až o rok později v barvách Mercedesu v DTM a dokázal vyhrát na Spa v Belgii. Zkoušel to i v příští sezoně, ale na žádnou výhru nedosáhl.

O Mikově návratu do McLarenu se jednalo opět v roce 2007, ale volné místo v týmu nakonec získal Lewis Hamilton a Létající Fin ukončil svoji kariéru.

Témata DTM, Eddie Irvine, Ferrari, Lewis Hamilton, McLaren, Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Mika Salo
Předchozí
Jo Bonnier
Jo Bonnier
Následující
Hellé Nice, The Bugatti Queen
Hellé Nice

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy