Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Nelson Piquet

Nelson Piquet

Nelson Piquet nemusel vůbec skončit za volantem závodního auta a svět Formule 1 tak málem přišel o jednu z největších hvězd. Tento Brazilec, který se narodil 17. srpna 1952 v Rio de Janeiru jako Nelson Souto Maior, to v mládí uměl velmi dobře s tenisovou raketou. Otec ho dokonce poslal do Kalifornie, aby zde rozvíjel svůj talent. Nelson ale neodolal vábení aut a vydal se na cestu, na které získal tři tituly mistra světa v F1 a připsal si 23 vítězných Velkých cen. Dokonce si změnil jméno, aby otec jeho zálibu v autech neobjevil.

Jako mnoho mistrů světa před ním i Nelson začínal na motokárách a v letech 1971-72 se stal národním šampionem. V roce 1976 vyhrál mistrovství Formula Vee. V příštím roce už Piquet vyrazil do Evropy, konkrétně do Británie, kde skončil třetí v evropském mistrovství Formule 3. O pár měsíců později se přesunul k sérii BP British F3, kde ohromil třinácti vítěznými závody a titulem na konci sezony.

Nabídky z F1 na sebe nenechaly dlouho čekat a v roce 1978 si Nelson připsal debut na Hockenheimringu, kde řídil Ensign N177, ale ze závodu ho vyřadily problémy s autem. Na poslední závod sezony v Kanadě dostal Piquet šanci od Bernieho Ecclestona a s Brabhamem BT46 dojel jedenáctý. Pro příští sezonu dělal v Brabhamu dvojku Niki Laudovi, ale auto nebylo dobré, a Piquet v sezoně kvůli mechanickým problémům nedojel dokonce devětkrát.

V sezoně 1980 tým nahradil motory od Alfy V8 od Fordu a Nelson začínal útočit na titul. První výhru získal v USA a během celé sezony sbíral body, když dokázal vyhrát také v Holandsku a Itálii. Nakonec ho ale zradil motor a musel se spokojit s druhým místem za Alanem Jonesem.

Rok 1981 byl rokem velké bitvy s Argentincem Carlosem Reutenmannem, který držel první místo po většinu sezony, ale v posledním závodě v Las Vegas dojel až osmý a Nelsonovo páté místo mu zajistilo první titul, o bod před Reutenmannem.

Nelson zůstal i v příští sezoně u Brabhamu, který přešel na slibný motor od BMW a celý tým měl projít rozsáhlým vývojovým programem. Byl to trochu risk, okamžité výsledky se nejspíš čekat nedaly a Nelsonovi na konci sezony patřilo až jedenácté místo, i když si s Brabhamem BT50-BMW připsal výhru v Kanadě.

V sezoně 1983 si ale celý tým vše vynahradil. Piquet podával celý rok konstantní výkony a získal svůj druhý titul, o dva body před Alainem Prostem. Následovaly dvě slabší sezony, hlavně díky nespolehlivosti auta. Piquet si připsal alespoň pár triumfů, v roce 1984 v Kanadě a USA a v roce 1985 zvítězil ve Francii.

V roce 1986 se přesunul k Williamsu. Vyhrál hned první závod sezony doma v Riu, přidal výhry v Německu, Maďarsku a Itálii, ale bylo z toho jen celkové třetí místo. V této sezoně byl šampionát neskutečně vyrovnaný a ve hře o titul byli také Nelsonův kolega Nigel Mansell a Alain Prost. Jezdci Williamsu se nedokázali domluvit a pohár jim vyfoukl Prost. Francouz získal 72 bodů, Nigel Mansell byl druhý se 70 body a Piquet třetí s 69.

Piquet s Mansellem si to opět rozdali v další sezoně. Nigel vyhrál šest závodů, což bylo nejvíce ze všech jezdců, ale na konci sezony slavil titul Nelson, již svůj třetí. V roce 1988 ale výkony Williamsu začaly klesat, když tým přišel o motory od Hondy, která upřednostnila McLaren a Lotus.

Nelson od týmu odešel a zkoušel to v Lotusu, ale auto nebylo dobré a Piquet byl v celé sezoně nejlépe třetí. V příští sezoně Lotus používal motory Judd, ale bylo to ještě horší.

Piquet se v roce 1990 přesunul k Benettonu. Vyhrál v Japonsku a Austrálii a celkově skončil třetí. Své poslední vítězství v F1 zaznamenal v roce 1991 v Kanadě. V roce 1992 to ještě zkoušel v závodě Indianapolis 500, ale během tréninku měl nehodu a utrpěl vážné zranění chodidla a kotníku, které jeho fantastickou kariéru ukončilo.

Témata Alain Prost, Alan Jones, Benetton, Bernie Ecclestone, Brabham, Carlos Reutemann, Ensign, Indianapolis 500, Lotus, McLaren, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Niki Lauda, Williams
Předchozí
Giuseppe Farina
Giuseppe Farina
Následující
Louis Chiron
Louis Chiron

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní