Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  102. Ron Denis a dokonalý tým McLaren

102. Ron Denis a dokonalý tým McLaren

Ron Denis, týmový ředitel McLarenu od roku 1981, prohlásil: „Problém šedivé barvy je ten, že jí lidé okamžitě vidí jako barvu, která je nevýrazná a fádní. Já jí ale vidím jako barvu, která se dobře kombinuje, vypadá dobře v kombinaci s ostatními barvami, má spoustu odstínů a dobře odráží světlo. Mám rád flexibilitu šedé a nevybral jsem si ji náhodou. Myslím si, že je svěží, čistá a má uklidňující efekt. Má úroveň a důstojnost.“ Mluvil o dekoru své kanceláře na hlavním ředitelství McLarenu ve Wokingu (to město samo bylo synonymem pro hloupost), ale stejně tak mohl zrovna popisovat veřejný obrázek týmu McLaren během osmdesátých a na začátku devadesátých let – byl výkonný, fádní, všudypřítomný, nevyhnutelný a opravdu docela šedý.

Ron Denis nepůsobil vždy v týmu v McLarenu. Začínal u Cooperu s Jochenem Rindtem. Potom přešel do Brabhamu a následně se rozhodl vyrábět svá vlastní auta. A tak na začátku osmdesátých let vedl úspěšný tým Formule 2 se jménem Project Four Racing. McLaren byl mezitím stále pod vedením Teddyho „The Wiener“ Mayera. Tým byl uvězněn ve slepé uličce, žádné nové nápady, žádné změny. Jejich poslední titul mistra světa mezi řidiči byl z roku 1976, když ho získal James Hunt. Od té doby ztratili svou chuť do života a cílevědomost. Jejich vozy Formule 1 byly slabé M26 a M29 a za volantem seděli jezdci jako John Watson a Andrea de Cesaris, kteří také nebyli dostatečně dobří na to, aby se z nich stali šampióni.

Netrvalo dlouho a spojení s McLaren bylo navázáno. Ron Denis byl neuvěřitelně vysoce motivovaný a dobře organizovaný, měl k dispozici sponzorství od lidí z Marlboro cigaret a služby nejlepšího konstruktéra Johna Barnarda a jeho chytrého podvozku z uhlíkových vláken. Takovýto celkový převrat byl náležitě potřebný. Ron Denis se stal výkonným ředitelem McLarenu a položil základy týmu, jaký známe a uctíváme dodnes. K už tak silné kombinaci finanční, organizační a technické stránky přidal tým navíc nový turbomotor v podobě silného a výkonného TAG/Porsche a zároveň dvojici řidičů z absolutní špičky: Nikiho Laudu a Alaina Prosta. Lauda uskutečnil svůj návrat v osmdesátém druhém roce, aby tak dal dohromady nějaké peníze pro svou obchodní společnost. Prost se k týmu připojil v roce 1984 a dychtivě toužil (po působení v Renaultu) znovu se prosadit jako možný kandidát na titul mistra světa. Bylo to shromáždění dokonalé intelektuální kapacity a mazanosti a bylo to neodolatelné. V roce 1984 kolektivně rozdrtili své soupeře. Získali titul mistrů světa v poháru konstruktérů se dvanácti výhrami z celkově šestnácti možných. Zároveň získali titul mistra světa mezi řidiči. Niki Lauda se umístil na prvním místě a Alain Prost na místě druhém, pouhý půl bod za svým týmovým kolegou. Oba dva měli více než dvojnásobný počet bodů než Elio de Angelis, který se umístil třetí.

A tak se McLaren stal ztělesněním moderních britských konstruktérů aut, představitelem novodobých garážistů s týmem stovek zaměstnanců pracujících v zářivé dílně na centrále ve Wokingu a stovkou dalších v TAG/Porsche ve Stuttgartu, kde se pracovalo na výrobě motorů. A to vše v podmínkách tak čistých, tak neuroticky klinických, jako v laboratoři NASA. Všechno řídil Ron Denis: vševědoucí šéf týmu s kamennou tváří, tolik milující šedou barvu. O nějakých třicet let zpátky tu bylo BRM, v mrazivé kůlně, na zadním dvorku něčího domu, ve strohých podmínkách, za přítomnosti zoufalství a neuskutečnitelných snů, vedeno romantickou touhou a poníženě končící v neúspěchu. Nyní tu byl šedivý, ale přesto budoucností zářící McLaren.

Témata Alain Prost, Andrea de Cesaris, James Hunt, Jochen Rindt, John Watson, McLaren, Niki Lauda, Porsche, Ron Dennis
Předchozí
Gilles Villeneuve Ferrari
101. Vrátím Ti to v Belgii..
Následující
Alain Prost a Ayrton Senna
103. Spokojený Alain Prost

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní