Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  111. Eddie Jordan – král obchodu

111. Eddie Jordan – král obchodu

Toto označení nebylo daleko od pravdy. Ať už byl Eddie Jordan jakýkoliv, rozhodně měl talent pro marketing. Měl svůj sprostý, bezohledný rock´n´rollový styl podnikání vypracovaný k dokonalosti. Dodal tomu ještě větší punc díky křiklavě žlutému designu vozů s obrázky na čumáku, takovými, jaké měly bombardéry z druhé světové války. Nemohly chybět ani dechberoucí polonahé slečny tančící kolem padoků a opravdové večírky po skončení závodu. V rock´n´rollovém světě byl jako Keith Moon oproti Ronu Dennisovi. Zároveň si ale díky němu tým dokázal udržet spolupráci s Peugeotem jako jejich dodavatelem motorů, a to po celé tři roky, před tím, než přešel k motorům Hondy, u kterých vydržel pět let. V průběhu spolupráce s Hondou dosáhli velice uspokojivého výsledku, když v roce 1998 na belgické Grand Prix získali první i druhé místo. Další dvě vítězství si připsali rok poté, což tým posunulo na senzační třetí místo v tabulce poháru konstruktérů a Eddiemu zajistilo ještě větší vlnu obdivu od Financial Times.

V té době byli navíc výrazně finančně podporováni sponzorskými dary od Benson & Hedges a Deutsche Post a pracovalo pro ně již dvě stě padesát zaměstnanců. Jordan 1999 bylo pěkné auto, dostatečně konvenční, šasi z uhlíkových vláken, šesti stupňová poloautomatická převodovka a vysoce aerodynamický předek vozu a zároveň spolehlivé a poměrně dobrácké. Splnilo většinu toho, co se od něj očekávalo. „Naším cílem je dosáhnout pokroku“, řekl dostatečně obezřetně Jordan, „musíme být ale trpěliví a sledovat, co dělají ostatní týmy.

Eddie nebyl inženýrem ani bývalým pilotem (na rozdíl od zakladatelů Arrows, AGS, Zakspeed, Life) ale fanatickým obchodníkem, ekonomem a nepotlačitelným motivátorem ostatních lidí. Byl opravdovým fanouškem motoristického sportu, který si uvědomoval, že nikdy nebude slavným pilotem aut, natož designérem vozů, a věnoval tak veškerou svou energii do oblasti finančních a lidských zdrojů, které jeho tým potřeboval. Skutečnost, že při přechodu z dvacátého na dvacáté první století byly peníze pomalu vyčerpány a tým se pomalu scvrkával na velikosti, byla svým způsobem irelevantní. „V konečném výsledku jsme splnili svoje poslání“, tak to Jordan podal několik let po zániku týmu v roce 2004. Pouze šest stýmů za posledních pětadvacet let bylo vícenásobnými vítězi v závodech Grand Prix. Byli to Ferrari, McLaren, Williams, Benneton, Renault a Jordan. A to je neodmazatelný fakt. „Toyota a Honda již utratily bilióny a nedokázaly se ani dostat na stupně vítězů.“, řekl Jordan.

Příběh a dobrodružství Jordanu je dodnes příkladnou lekcí statečnosti a úspěchu na té nejvyšší úrovni. A jeho komentáře o soutěži rovněž nebyly nijak pošetilé. Na začátku dvacátého prvního století tu stále byly Arrows, Minardi, Sauber, Prost (přestavěný ze starého úspěšného Ligieru), tápající někde v nižších sférách, prokousávající si cestu bez rozpočtu a personálu, jaký měly velké týmy. Byly zde ovšem také ty týmy se zvučnými jmény – Honda, Toyota, Jaguar, BAR – disponující rozsáhlými zdroji, a přece se jim nedařilo lépe než Fondmetalu nebo Onyxu o generaci dříve.

Smutné bylo to, že první liga motoristického sportu měla nyní svou vlastní extraligu – tři až čtyři týmy, nedostupné a příznačně uzavřené ve své velkolepé izolaci. Zpátky v roce 1982 tu bylo osm různých Grand Prix týmů, které vyhrávaly závody v průběhu šampionátu. Jenom ti odvážní sázeli na to, že se podobná situace někdy v dohledné době bude opakovat.

Témata Eddie Jordan, Honda, Jordan, Peugeot
Předchozí
Riccardo Patrese, Arrows A3, 1980
110. Trpaslíci mezi obry
Následující
Nigel Mansell, Dallas 1984
112. Hrdina dne Nigel Mansell

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní