Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  48. Úspěšné spojení pod značkou Lotus

48. Úspěšné spojení pod značkou Lotus

Nebylo divu, že v tomto děsivém prostředí začal brát Chapman celkem dost prášků, jen aby se udržel na nohou. Jeden z jeho poručíků, Ron Hickman, řekl: „Colin byl naprosto otevřený, co se týče jeho užívání povzbuzujících a uklidňujících medikamentů. Stal se závislý na prášcích jednak kvůli neuvěřitelně dlouhým pracovním dnům a nepravidelnému spánku, ale také díky častým přesunům přes dvacet časových pásem v několika málo dnech. Většina z nás pro něj měla pochopení, spíš než bychom byli zděšení. Potom byl schopen využít svého šarmu, kterým působil na své pracovní síly, své řidiče, věřitele a sponzory, aby dostal přesně to, co chtěl. Byl charismatický, což v praxi znamenalo, že dokázal dostat z lidí to nejlepší až do okamžiku, kdy je naprosto vyčerpal neúprosným tlakem. Dokázal z člověka vyždímat úplně všechno. Byl vášnivý a nesmírně soutěživý. Soutěživost neschoval, ani když se jednalo třeba o závody v házení chleba v restauraci. Chapman by byl první, kdo by začal házet houstičky a rozkřikovat, že tým Lotusu je ten nejlepší ze všech házečů houstiček. Zároveň by se ujistil, že jste si nejdříve namočili houstičku ve víně tak, abyste pořádně postříkali soupeře.“ Historka s házením houstiček je opravdu pravdivá, jelikož se tato „soutěž“ na nejméně půlroku stala jakýmsi teambuilding a lidé v Lotusu tak spolu trávili až příliš času.

Finance stáje Lotus byly stále velice omezené. Tým tak měnil letenky první třídou (které dostal od organizátorů nebo sponzorů) za letenky ekonomické třídy a rozdíl schovával do kapsy. Na denním pořádku bylo také společné sdílení hotelových pokojů. V roce 1963 v Indianapolis bydleli Clark a Chapman ve stejném pokoji s oddělenými postelemi. Jednu noc si Jim Clark z baru přivedl dívku na hotel do toho samého pokoje. Chapman už byl tou dobou v posteli a spal. Clark a jeho dívka se spolu velice hlučně bavili ve sprše, předtím než skočili do Clarkovy king-size postele. V tu chvíli byl Chapman již úplně vzhůru a při smyslech. Nasupeně ale předstíral, že tvrdě spí. Dívka se ukazujíc na Chapmana zeptala: „A co on? Nevzbudíme ho?“ Na to Clark odpověděl: „O něj se nestarej, tenhle hloupý prevít se nikdy nevzbudí!“ Následujícího rána u snídaně si Chapman s rudýma očima postěžoval svému kolegovy z Lotusu: „Bůh ví, kdy jsem konečně usnul.“

A tak to tenkrát chodilo. Před tím, než soutěž Formule 1 objevila možnosti sponzorství a velkých peněz, docela hodně týmů nutilo své zaměstnance a řidiče ke sdílení podnájmů. A nezáleželo na tom, jestli spolu vychází dobře nebo špatně. Jediné na čem záleželo, byla politika týmu v tom daném okamžiku. Na vztahu Clarka a Chapmana bylo pozoruhodné to, že nehledě na množství času stráveného společně, nehledě na tlak, který Chapman na Clarka vyvíjel a nehledě na Clarkovu nervovou dezorientaci, kterou trpěl, se jen zřídkakdy neshodli. Podle Roba Walkera byl Jim pravděpodobně jediným řidičem, kterého měl kdy Chapman v oblibě. „Nikdy jsem je neviděl se přít“, řekl Walker.

A toto bezesporné přátelství neslo své výsledky. Clark v roce 1963 naprosto rozdrtil veškerou konkurenci a získal titul šampiona o celých pětadvacet bodů před Grahamem Hillem. V šedesátém čtvrtém získal titul bývalý motorkář John Surtees ve Ferrari. Zvítězil o jeden bod před Hillem (Clark se umístil třetí) a stal se tak jediným mužem v historii, který dokázal vyhrát světový šampionát na dvou i na čtyřech kolech. V roce 1965 se Clark a Lotus bouřlivě vrátili na scénu. Vyhráli šest z deseti závodů a Hill skončil opět druhý. Vypadalo to jako velice úspěšná kombinace dvou lidí.

Témata Colin Chapman, Jim Clark, Lotus
Předchozí
Colin Chapman, Kral garazniku
47. Král garážníků
Následující
Okruh Syracuse
49. Všude se najde místo k závodění

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní