Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  55. Červeno-zlatý Lotus

55. Červeno-zlatý Lotus

První představení této nové kombinace proběhlo na holandské Grand Prix v roce 1967. Graham Hill zvítězil v kvalifikaci, kterou zajel o tři sekundy rychleji, než o rok před tím. Závod vyhrál Jim Clark (poté co Hillovi selhal motor) a zajel také nejrychlejší kolo okruhu. A vypadalo to, že se vlastně ani příliš nesnažil. Ve skutečnosti se ale docela hodně nadřel. Když Hill poprvé na začátku roku 1967 testoval Lotus 49 Cosworth DFV vesele oznámil: „Má to sílu, není to vůbec špatný stroj.“ Clark se ale vyjádřil mnohem méně lichotivě. „Když se otáčky motoru dostanou na 6500 za minutu, ozve se rána a vůz je najednou téměř nekontrolovatelný“, stěžoval si Clark. „Buď máte sílu, nebo nemáte.“

Auto i motor vypadaly fantasticky, podvozek měl však své mouchy. Například při brzdění měl předek vozu tendenci se potápět a motor byl dost nepoddajný a méně než spolehlivý. Hlavní problémy pak nastávaly u mazání motoru. Tyto potíže znamenaly, že nehledě na to, jak rychlý nový Lotus byl, titul mistra světa v šedesátém sedmém roce získal Denny Hulme. Hulme ve voze Brabham-Repco předvedl velmi působivý souboj s Jackem Brabhamem, který získal titul šampiona v šedesátém šestém. Nicméně spolehlivost motoru stoupala a s tím rostlo i sebevědomí. Clark zvítězil v úvodním závodě ročníku 1968 v Jižní Africe. Byla to poslední Grand Prix, kterou kdy vyhrál. Chapman mezitím dosáhl dalšího velkého skoku směrem vpřed. Lotusy 49, které závodily v Jižní Africe, byly nalakovány v tradičních barvách – britská závodní zelená se žlutým lotusáckým pruhem uprostřed.

O několik měsíců později ve Španělsku dostaly Lotusy úplně nový a odlišný vzhled. Spodní polovina vozu byla bílá, vrchní polovina červená a čumák byl nabarvený na zlatou. Znak na obou bocích vozu nesl nápis „GOLD LEAF TEAM LOTUS“ a v prostředku znaku byl obrázek fousatého námořníka v záchranném kruhu, ikony z cigaretových krabiček John Player & Sons. Celkový efekt a vzhled vozu byl asi tak vkusný jako gangsterský zlatý řetěz a asi tak nečekaný jako lední medvěd na zadním dvoře domku na předměstí Káhiry. Gold Leaf Team Lotus zcela očividně zaprodal svou duši.

Témata Colin Chapman, Denny Hulme, Graham Hill, Jack Brabham, Jim Clark, Lotus
Předchozí
Lotus 49 a Graham Hill
54. Jedna éra končí, další začíná …
Následující
Lotus, Brands Hatch 1969.
56. Módní trendy a nevítaná reklama

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní