Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  83. Pilot století …

83. Pilot století …

Kdo si myslíte, že byl v roce 2000 vyhlášen populárním automobilovým magazínem Racer nejlepším pilotem století? Hádali byste taková jména jako Nuvolari, Fangio, Caracciola, Moss, Clark, Stewart, Senna, Villeneuve nebo Prost? Pro motoristické fanoušky bude nápovědouto, že Racer je magazín americký. A z toho vyplývá, že pilotem století se v roce 2000 nemohl stát nikdo jiný než Mario Andretti. Pilot sportovních vozů, šampión IndyCar, vítěz Indianapolis 500 a světový šampion Formule 1 z roku 1978, kdy jezdil za tým Lotus John Player za volantem vozu Lotusu 79 nazývaným „Black Beauty – Černá kráska“. Bojovník Andretti byl ztělesněným americkým snem, který naposledy závodil v šedesáti letech na dvacetičtyřhodinovém závodě v Le Mans právě tohoto roku, kdy byl zvolen řidičem století. Protože pokud jste pravý Američan a máte si vybrat někoho na post nejlepšího pilota století, je Andretti vlastně jedinou možnou volbou. Americká závodnická veřejnost si ho velmi vážila. Pokorný italský imigrant posedlý automobilovými závody si inspirativně propracoval svou cestu z ničeho až na úplný vrchol.

Závodit začal na počátku šedesátých let a po celou dekádu se utužoval v prostředí závodů IndyCar, než se roku 1975 začal věnovat Formuli 1 na plný úvazek ve službách týmu Parnelli. Vždy předváděl tu odvážnou houževnatost, ale i obchodní prozíravost, která v USA znamená mnoho. Lakonický, fyzicky zdatný, bezstarostný, odhodlaný, šikovný, bystrý na mechaniku, přívětivý rodinný typ. Svými hrubými rysy působil jako Mount Rushmore a zároveň jako autentický, permanentně opálený Američan s pečlivě upravenými vlasy. Andretti prostě byl pravou legendou motoristického sportu.

Byl také posledním Američanem, který se stal světovým šampiónem. A mohl byl jím dokonce i zůstat, vzhledem k překvapivě malému počtu talentů Formule 1 v Severní Americe v dnešní době. Když Andretti v roce 1982 odešel do důchodu, předal svou pozici nejlepšího Američana Eddiemu Cheeverovi, který jezdil za Renault, Haas Lola, Arrows a další týmy. Cheever dosáhl několika malých úspěchů a v roce 1989 se s F1 rozloučil nadobro. Michael Andretti, Mariův syn, závodil v roce 1993 a udržoval tak při životě plamen americké naděje. Jezdec s povzbudivým jménem Scott Speed si vedl nejlépe v roce 2006. Ale o rok později jej tým Toro Rosso, pro něhož Speed jezdil, nechal odejít.

Témata Indianapolis 500, Jim Clark, Juan Manuel Fangio, Lotus, Mario Andretti, Rudolf Caracciola, Tazio Nuvolari
Předchozí
Niki Lauda, Brabham, Švédsko 1978
82. Ground efekt a jeho následky
Následující
Peter Revson
84. Američané v F1

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní