Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Damon Hill

Damon Hill

Damon Hill začínal od nuly. Po smrti svého otce Grahama Hilla při letecké nehodě v roce 1975 se rodina ocitla v těžké finanční situaci, takže když Damon Graham Devereux Hill začal pracovat, nebylo to mezi auty, ale na stavbě. Později jezdil na motorce jako kurýr, aby si tak zaplatil si školu.

Narozen v roce 1960, mladý Hill nejprve závodil na motorkách a nešlo mu to špatně. Matka Bette však o něj měla příliš velký strach a přesvědčila syna, aby prošel kurzem závodní jízdy automobilů. Tam v roce 1983 budoucí mistr světa ukázal více než průměrné vlohy. V roce 1984 příliš nezávodil, ale další rok se zúčastnil v té době uznávané začátečnické série British Formula Ford Championship, kde se mu v týmu Manadient Racing Van Diemen podařilo vyhrát šest závodů.

Po neúspěšné sezoně s West Surrey Racing v roce 1986 ve Formuli 3 se do toho rozhodl jít sám a financovat si vlastní závodění. Půjčil si peníze a nakonec se dal dohromady s Murray Taylor Racing, ve kterém podával solidní výkony – v roce 1988 skončil na mistrovství třetí. Následovalo několik pokusů ve Formuli 3000, kde v různých týmech během let 1989-1991 zaznamenal několik vítězství; v roce 1989 si Damon poprvé vyzkoušel 24 hodin v Le Mans, ale se svým Porsche 938 odstoupil po 228 kolech kvůli problémům s motorem.

V roce 1991 se Hill stal testovacím jezdcem Franka Williamse. Pak přišla jeho první šance v F1 s nejistě financovaným Brabhamem. Sponzoring Itala Giovanny Amatiho vypršel a Damon jeho místo převzal na tři závody v sezoně 1992 a na rozdíl od Itala dokázal auto kvalifikovat pro VC v Británii. Muselo ho to pořádně štvát, když Williams, pro který Damon stále testoval, díky Nigelu Mansellovi závod vyhrál, zatímco Hill dojel s Brabhamem BT60-Judd poslední. Dokázal se kvalifikovat také pro VC v Maďarsku, kde skončil jedenáctý. Potom se tým Brabham rozpadl.

Damonův průlom přišel, když úřadující mistr světa Nigel Mansell odešel do USA a Riccardo Patrese odešel k Benettonu. Frank Williams tedy Damona povýšil na jezdce číslo dvě a jedničkou se stal Alain Prost. Po několika nelehkých letech se konečně 33 letý Damon stal vítězem závodu F1. Vyhrál dokonce hned tři – v Maďarsku, Belgii a Itálii a výrazně tak přispěl k získání poháru konstruktérů pro Williams-Renault. Tyhle první výhry mu navíc zajistily třetí místo v konečném pořadí, za vítězným Prostem a druhým Sennou.

Po skončení sezony 1993 Prost ukončil kariéru a jedničkou Williamsu se stal Ayrton Senna. 1. května 1994 ale přišla tragédie v Imole a na místo prvního jezdce týmu se tak posunul Damon. První čtyři závody sezony vyhrál Michael Schumacher – včetně San Marina-Hill vyhrál ve Španělsku a doma v Británii. To ho těšilo dvojnásob, protože jeho otci se tam nikdy vyhrát nepodařilo. Schumacher při děkovačce po závodě ignoroval černou vlajku, za což byl vyloučen z konečného pořadí a navíc dostal zákaz startu v příštích dvou závodech. Damon kvapně vyhrál v Belgii, Itálii a Portugalsku a seriál se přesunul do Austrálie. Schumacher před závodem prohlásil, že Hill není jezdcem světové třídy a to jejich rivalitu přivedlo v Adelaide na vrchol.

Schumacher z první pozice vyjel z trati a trefil stranou auta zeď, ale pokračoval; Hill se ho snažil předjet, došlo ke kolizi a oba museli odstoupit. Damon pak vyhrál závod v Japonsku, ale titul získal Schumacher s 92 body ku Hillovým 91. Williams se opět stal hlavně díky němu vítězem mezi týmy. O několik let později Hill otevřeně Schumachera obvinil, že incident v Adelaide způsobil úmyslně.

V sezoně 1995 zase Schumacher obvinil Hilla, že “zkoušel jeho brzdy” v balíku při závodě ve Francii a tihle dva spolu měli kolize i v Británii, Belgii a Itálii. Do souboje se musel vložit i Bernie Ecclestone a oběma důrazně domluvit. Byl to souboj sezony, ve které si titul zajistil opět Schumacher s Benettonem výhrami v Brazílii, Francii, na Hockenheimringu, v Belgii, na Nürburhringu a v Japonsku, zatímco Hill byl po vítězstvích v Argentině, San Marinu, Maďarsku a Austrálii opět druhý.

Sezona 1996 však byla pro Hilla fantastická a s osmi vítěznými závody získal titul, 28 let po svém otci, který kraloval v sezoně 1968 a stal se tak jediným synem mistra světa, kterému se podařilo otce napodobit. Damon na startu nikdy nechyběl v první řadě a zajel čtyři rekordní kola. Přesto s ním Williams pro další sezonu nepočítal. Nedohodl se ani s McLarenem, ani s Ferrari a přidal se k Arrows, kde zažil jednu z nejhorších sezon, když mu na jejím konci patřilo až dvanácté místo. Pro příští sezonu se přesunul k Jordanu, kde mu dvojku dělal Ralf Schumacher.

Kdo čekal, že opět budou létat jiskry, měl pravdu. Ralf Damona obvinil z nebezpečné jízdy v Kanadě a Hill kontroval tím, že mladší Schumacher úmyslně vyřadil ze závodu Williams Heinze Haralda Frentzena. Damon dokázal vyhrát mokrou VC Belgie, která ale byla pro outsidera Jordan ojedinělým vítězstvím.

V roce 1999 Hill získal jen sedm bodů a na konci sezony ukončil kariéru, s finálním skóre čítajícím mistrovský titul z roku 1996, 22 vítězných Velkých cen, 42 pódiových umístění, 20 pole positions a 19 rekordů kola.

Po ukončení kariéry se Hill věnoval různým obchodům a také vystřídal Sira Jackie Stewarta v pozici prezidenta British Racing Driver’s Clubu, vlastníka okruhu v Silverstone. Založil i vlastní kapelu The Conrods, se kterou vystupoval mezi lety 1999 až 2003.

Témata Alain Prost, Ayrton Senna, Benetton, Bernie Ecclestone, Brabham, Graham Hill, Jordan, Le Mans, Michael Schumacher, Nigel Mansell, Porsche, Silverstone, Williams
Předchozí
Antonio Ascari
Antonio Ascari
Následující
Georges Boillot, Peugeot
Georges Boillot

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní