Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Phil Hill

Phil Hill

Phil Hill se v roce 1961 stal prvním americkým vítězem mistrovství světa F1. Narodil se jako Philip Toll Hill 20. dubna 1927 v Miami a poprvé řídil auto v devíti letech. V osmnácti začal studovat obchod na univerzitě v Kalifornii, ale vydržel tam jen dva roky. Převládla jeho láska k autům.

V letech 1948-49 jezdil s MG TC v místních závodech. Potom se vypravil do Anglie a získával zkušenosti v Jaguaru. Poté, co se vrátil do USA, začal intenzivněji závodit a v letech 1952-53 pravidelně startoval např. v Carrera Panamericana.

Ve dvojici s Carolem Shelbym a jejich Ferrari 750 Monza dojeli druzí v závodě 12 hodin na Sebringu v roce 1955 a startoval také v toho roku tragických 24 hodin Le Mans, kde s Umbertem Magliolim řídil Ferrari 118 LM. Po sedmi hodinách však selhalo chlazení a to znamenalo konec.

O rok později se Phil přidal k továrnímu týmu Ferrari a s Mauricem Trintignantem vyhráli závod ve Švédsku a o rok později s Peterem Collinsem ve Venezuele. Na debut v F1 si musel počkat další dva roky, mezitím si však získával stále větší respekt ve vytrvalostních závodech. Skvělou sezonu měl v roce 1958, když nejprve on a Peter Collins dovezli do cíle své Ferrari 250TR na prvním místě v závodě 1000km Buenos Aires, vyhráli také 12 hodin na Sebringu a Hill ještě společně s Olivierem Gendebienem ovládl Le Mans a stal se prvním Američanem, který tam kdy vyhrál.

V F1 Phil debutoval v červnu téhož roku ve Francii, kde dojel sedmý. Jeho úkolem bylo hlavně krýt záda Miku Hawthornovi, který útočil na titul. To se mu nakonec podařilo a Angličan ho získal o bod před Stirlingem Mossem. Hill si v posledních dvou závodech sezony připsal velmi dobrá druhá místa.

V roce 1959 zaznamenal výrazné zlepšení a po dvou druhých místech a jednom třetím mu na konci sezony patřilo čtvrté místo. Na Sebringu navíc získal druhý triumf v řadě, když s Chuckem Daighem, Danem Gurneym a Olivierem Gendebienem vsadili na Ferrari Testa Rossa.

První Velkou cenu v F1 Phil vyhrál v roce 1960 v Itálii s Dinem 246. A to ve velkém stylu, když získal také pole position a zajel rekordní kolo. Ve vytrvalostních závodech exceloval dál a získal své druhé vítězství v 1000 km Buenos Aires, tentokrát s Cliffem Allisonem a opět v Testa Rosse.

V roce 1961 Ferrari přišlo s 1.5 litrovým Dinem 156 a Hill zažíval skvělou sezonu, která byla hlavně velkým soubojem s týmovým kolegou Wolfgangem von Tripsem. Závod v Monze, před kterým von Trips vedl o čtyři body, se však změnil v tragédii, když Němcovo Ferrari po kolizi s Jimem Clarkem vyjelo z trati a vedle svého řidiče zabilo patnáct diváků. Závod však nebyl přerušen a Hill si dojel pro první místo a také titul mistra světa. Tohle pro něj také bylo poslední vítězství v F1. Ve stejné sezoně si dokázal připsat ještě třetí výhru na Sebringu opět s Gendebienem a také své druhé prvenství v Le Mans.

Američan zářil i v následující sezoně – s Gendebienem tentokrát vyhráli 1000km na Nürburgringu a následně již potřetí v Le Mans, tentokrát s 330 LM. V F1 to ale bylo úplně o něčem jiném. Ferrari nezvládalo držet krok s technologickým pokrokem. Phill nevyhrál ani jeden závod a obhajoba titulu skončila až šestým místem.

Na konci sezony odešel z Ferrari a následující rok jezdil za ATS, ale auto bylo příšerné a za celou sezonu dokončil v podstatě jen jeden závod. V roce 1964 to Hill zkoušel v Cooperu, ale s T73 ani T76 mu nic nevycházelo a nejlepším výsledkem sezony pro něj bylo šesté místo v britské VC. Poslední závod kariéry v F1 jel v roce 1966 v Itálii, ale nedokončil.

Poslední roky Hillovy kariéry ve Formuli 1 za moc nestály, ale jinak Phil nezpomaloval. V roce 1965 opět zvítězil v tisícovce na Nürburgringu v týmu s Jo Bonnierem, o rok později vyhrál závod Can-Am na Laguna Seca a v roce 1967 šestihodinovku v Brands Hatch.

Po konci kariéry založil firmu na restaurování veteránů, kde působil až do roku 1995. Phil Hill zemřel 28. srpna 2008 v kalifornii ve věku 81 let.

Témata Brands Hatch, Can-Am, Caroll Shelby, Dan Gurney, Ferrari, Jaguar, Jim Clark, Jo Bonnier, Le Mans, Maurice Trintignant, Nürburgring, Peter Collins, Phil Hill, Sebring, Stirling Moss, Wolfgang von Trips
Předchozí
Luigi Musso
Luigi Musso
Následující
Nigel Mansell, 1995
Nigel Mansell

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy