Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Ludovico Scarfiotti

Ludovico Scarfiotti

Mezi největší úspěchy Ludovica Scarfiottiho patří vítězství v Evropském Šampionátu v Závodech do Vrchu z let 1962 a 65 a v závodě 24 hodin Le Mans z roku 1963. Ve Formuli 1 se zúčastnil 12 mistrovských závodů a dokázal vyhrát jeden z nich.

Narodil se 18. října 1933 v Turíně a pocházel z bohaté rodiny – jeho strýcem byl šéf Fiatu Gianni Agnelli. K závodění se poprvé dostal v roce 1957, když startoval v posledním ročníku Mille Miglia. S Fiatem 1000 sice nedosáhl ani poloviny závodu, ale od té chvíle nemyslel na nic jiného. Nějaký čas jezdil s auty OSCA a později se pustil do závodů do vrchu. Je třeba říct, že v té době byly závody do vrchu něčím úplně jiným, než jsou dnes. Jely se samozřejmě v podstatně drsnějších podmínkách a byly velmi prestižní. Ludovico brzy zjistil, že je v nich velmi dobrý, a s Ferrari Dino si dojel pro dva evropské tituly v letech 1962 a 65.

Díky podpoře svého strýčka v roce 1962 podepsal smlouvu s Enzem Ferrarim a v týmu F1 se sešel s Johnem Surteesem, Willym Mairessem a krajany Lorenzem Bandinim a Ninem Vaccarellou. Premiéru v MS Formule 1 si Ludovico odbyl při závodě v Holandsku v červnu 1963, kde převzal Dino 156 po zraněném Mairessim. V kvalifikaci zajel jedenáctý čas a v cíli dokonce hned slavil první získaný bod za šesté místo.

V roce 1962 také začal nastupovat v závodech sportovních aut a s Colinem Davisem dojeli v závodě 1000km v Paříži třetí. První velké vítězství si Scarfiotti připsal o rok později, když s Johnem Surteesem vyhráli ve Ferrari 250P 12 hodin na Sebringu. Sezóna pokračovala skvěle a s Bandinim a Mairessem získali druhé místo v Targa Florio, o pouhých dvanáct sekund za vítěznou posádkou Jo Bonnier – Carlo Abate.

Největší úspěch si ale italská dvojice připsala o několik týdnů později, když za volantem 250P ovládla maraton v Le Mans s pohodlným náskokem šestnácti kol před 250 GTO Belgičanů Blatona a van Ophema. Ferrari tento ročník ovládlo nevídaným způsobem a získalo dokonce prvních šest míst.

V F1 Ludovico startoval jen sporadicky. Prvními dvěma jezdci týmu byli Surtees a Bandini a Scarfiotti další šanci dostal až v září 1964 při domácí VC v Monze – devátým místem však příliš neoslnil.

Ve sportovních autech to však bylo něco jiného, tam se postupně stával jednou z největších hvězd a pravidelně sbíral přední umístění. S Vaccarellou dojeli druzí ve dvanáctihodinovce na Sebringu, vyhráli 1000km na Nürburgringu a Ludovico byl s Mikem Parkesem ještě třetí po 12 hodinách závodu v Remeši – výrazně tak pomohl k získání titulu pro Ferrari.

V roce 1965 přidal se Surteesem a 330P2 další triumf na Nürburgringu a v závodě 1000km v Monze dojeli na druhém místě za dvojicí Jo Bonnier – Phil Hill.

Po prvních dvou závodech následující sezóny odešel John Surtees do Cooperu a Scarfiotti dostal šanci v Německu, ale závod nedokončil. Startoval však i o dva týdny později v Monze. Po kvalifikaci mu s 312 patřila druhá pozice za Mikem Parkesem ve stejném autě a v první řadě obě Ferrari doprovodil Jim Clark s Lotusem-BRM. Po třinácti kolech se Ludovico dostal do vedení a postupně si vybudoval solidní náskok. Ten si udržel až do cíle a po 14 letech se stal prvním italským vítězem této Velké ceny. Skvělý den pro Ferrari potvrdil Parkes druhým místem, třetí dojel Novozélanďan Denny Hulme s Brabhamem-Repco. Tohle bylo jediné Scarfiottiho vítězství ve Formule 1 v kariéře.

S Parkesem dokázali v roce 1966 vyhrát 1000km Spa-Francochamps a o rok později získali tři druhá místa-24 hodin Daytona, 1000km v Monze a v 24 hodin Le Mans. Poté Ludovico odešel z Ferrari.

V roce 1968 startoval v prvních třech závodech sezony v barvách Cooperu a nevedlo se mu zle. V Jižní Africe sice nedojel, ale ve Španělsku a v Monaku získal solidní čtvrtá místa. Tato sezóna se však do historie zapsala černým písmem. Zemřelo během ní hned pět jezdců Formule 1, mezi nimi i Ludovico Scarfiotti. Během roku podepsal s Porsche a s Gerhardem Mitterem dojeli druzí v šestihodinovém závodě v Brands Hatch. Pak však přišel trénink na další díl evropského mistrovství v Rossfeldu v Německu, kde se Scarfiottiho Porsche Bergspyder podle všeho zasekl plyn a během následné nehody zemřel. Bylo mu 34 let.

Témata Brabham, Brands Hatch, BRM, Denny Hulme, Enzo Ferrari, Ferrari, Fiat, Jim Clark, Jo Bonnier, John Surtees, Le Mans, Lorenzo Bandini, Lotus, Ludovico Scarfiotti, Mille Miglia, Monaco, Monza, Nürburgring, Phil Hill, Porsche, Reims, Sebring, Spa-Francorchamps, Willy Mairesse
Předchozí
Jacques Villeneuve
Jacques Villeneuve
Následující
Umberto Maglioli
Umberto Maglioli

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní