Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  59. Z belgické trati do anglické nemocnice

59. Z belgické trati do anglické nemocnice

Další závod se jel v belgickém Spa. Pršelo tak hodně, že viditelnost na trati byla nulová. Jackie Stewart zajel dobrou kvalifikaci a s jeho P261 do závodu startoval z velmi působivého třetího místa. Vrhnul se na trať a do nepříznivého počasí jako zběsilý, ale nedokončil ani první kolo. Vyletěl z trati v zatáčce Masta Kink rychlostí zhruba 240 kilometrů v hodině. Zřítil se do rokle a omotal svůj vůz kolem pilíře kamenné stodoly. Volant ho zarazil do sedadla, palivová nádrž praskla, Stewart seděl uvězněný ve vaně plné benzínu a čekal, až se to všechno vznítí do jedné velké ohnivé koule a usmaží ho zaživa. Jeho velkým štěstím bylo, že Graham Hill ztratil kontrolu nad autem na stejném místě. Dokázal však ovládnout rotující vůz dřív, než do něčeho narazil. Zastavil po straně tratě a rozhlédl se kolem sebe. „To mě podrž, řekl jsem si, jakmile jsem se podíval dolů. To vypadá jako Jackie tam dole v autě!“, komentoval Hill, který v tom okamžiku zapomněl na to, že by zkoušel dostat své BRM zpět na trať a pokračoval v závodě. „Dobrý bože, pomyslel jsem si. Jackie nevypadá moc dobře, vypadá dost použitě! Bylo mi jasné, že má potíže. Vyskočil jsem tedy z auta, abych se podíval. Samozřejmě, byl tam uvězněný.“ Stewart trčel ve voze celých pětadvacet minut, zatímco ho Hill a Bob Bondurant (další řidič stáje BRM), jak sám Stewart později vzpomínal: „mě dostávali ven za pomoci montážních klíčů ze sady nástrojů.“

Nebyli tam žádní traťoví maršálové, žádný zdravotnický tým a žádná záchranka. Stewart byl tedy alespoň převezen do provizorní ošetřovny, kde ho položili na betonovou podlahu posetou nedopalky od cigaret. Pak dorazila záchranka s policejním doprovodem, aby odvezli Stewarta do nemocnice v Liége. Po cestě ztratili policejní doprovod a později i cestu do nemocnice. Nakonec byl Stewart letecky přepraven do Anglie záchranným vrtulníkem. Zpátky v Londýně se pak zotavoval se zlomenými žebry, zlomenou klíční kostí a poleptáním od vysokooktanového benzínu. Není divu, že choval k Hillovi velkou úctu. Ten chlap mu zachránil život.

Sedm z patnácti jezdců původního startovního pole nabouralo hned v prvním kole. Jen pět jich dokončilo závod. Statečným vítězem se stal John Surtees ve Ferrari. Ostatní řidiči si na rozdíl od Stewarta mohli nechat obvázat rány, poděkovat Bohu, že to přežili a jednoduše se vrátit na trať. Stewart se ale ocitl mimo trať, uvězněný v roztříštěném voze plném paliva a beznadějně čekal, zda někdo něco udělá dřív, než se připojí k Harrymu Shellovi, Chrisu Bristowovi, Alanu Staceymu, Giuliovi Cabiancovi, Wolfgangu von Tripsovi, Ricardovi Rodriguezovi, Garymu Hockingovi a Carelu de Beaufortovi – ostatním pilotům, kteří zemřeli při nehodách Formule 1 od začátku desetiletí. O dva měsíce později uhořel John Taylor na německé Grand Prix v Nurburgringu. Následujícího roku v Monaku se stal obětí hořícího vozu Lorenzo Bandini.

To všechno mělo na Stewarta vliv. Prohlásil: „Jestli je tohle to nejlepší co máme, tak je tu něco v nepořádku. Je to politováníhodné. Něco není dobře na tratích, stejně tak jako není něco v pořádku s vozy, zdravotnickým zajištěním, hasiči a záchranným týmem.“ Ani ubíhající čas ho neuchlácholil a bouračka z šedesátého šestého roku se pro něj stala v každém ohledu stejně velkým a rozhodujícím momentem v jeho životě jako jeho první vítězství v Grand Prix nebo první titul mistra světa.

Témata Ferrari, Graham Hill, Harry Schell, Jackie Stewart, John Surtees, Lorenzo Bandini, Spa-Francorchamps, Wolfgang von Trips
Předchozí
Jackie Stewart a Jim Clark
58. Ten druhý, ten lepší?
Následující
Jackie Stewart, GP Germany 1968
60. Dokonalý tanec v dešti

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní