Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  69. Nejmladší světový šampion

69. Nejmladší světový šampion

Mladý Emerson Fittipaldi nebyl úplně prvním Brazilcem, který kdy startoval v seriálu Formule 1. Tím mužem byl pravděpodobně v padesátých letech dvacátého století Hernando da Silva Ramos. Emerson byl však rozhodně byl první, komu se podařilo uspět. A do své práce přenesl určitou brazilskou atmosféru. Tým Lotusu si musel zvyknout na něco, čemu říkali „Emersonův čas“. Byl to takový čas, který se mu zrovna zdál nejlepší, aby se objevil na testování nebo se dostavil kvůli sponzorské spolupráci anebo cokoliv jiného. Někdy byl naprosto dochvilný, někdy přišel o hodinu, i víc, později než všichni ostatní. Jak roky plynuly, oblíbil si cestovat ve stále rozmanitější společnosti jeho latinsko-amerických příbuzných, příbuzných jeho ženy Marii Heleny, jeho otce, matky a jeho dětí. Všude kolem byla slyšet portugalština. Ta dříve v prostředí boxů mnohokrát slyšet nebyla. Konvenční severoevropská rezervovanost se posunovala do pozadí. Zářící, vlasatý, laskavý a mírně exotický Emerson představoval jiný, nový svět motorsportul.

A k Emersonově věčné slávě bylo připsáno i to, jak do světového šampionátu 1972 přenesl všechnu tu báječnou odlišnost. Lotus 72, ve kterém vyhrál Rindt světový šampionát 1970, byl předělán na Lotus 72D. Vůz získal nový vzhled a sponzorství tabákové společnosti Imperial Tobacco, která se rozhodla, že jejich nejnovější značka cigaret potřebuje reklamu. Tak se tým Lotus přiklonil k nevyhnutelnému. Formule byly nabarveny černou a zlatou barvou a přejmenovány na „John Player Specials“. Vypadaly jako pojízdné, vzduchem svištící rakve.

Kromě několika pokusů o průnik na přední příčky v podání Dennyho Hulma a Jean Pierra Beltoiseho (který jezdil pro stáj BRM a stal se součástí jejich posledního vítězství v historii) byla sezóna 1972 v podstatě bojem mezi Fittipaldim a Stewartem. Fittipaldi měl na kontě pět vítězství v Grand Prix, Stewart čtyři. Rozhodující bylo, že Fittipaldi nasbíral i nějaká druhá a třetí místa v první polovině sezóny. To znamenalo, že byl schopen pojistit si titul už na závodě v Monze. Jackie Stewart si shodou okolností kvůli své věčné honbě za slávou a penězi uhnal vřed dvanácterníku a jeho doktor mu pro druhou polovinu sezóny doporučil zpomalit, což pro Emersona znamenalo užitečnou výhodu. Této výhody také nakonec využil a v září roku 1972 se stal vítězem šampionátu. „Jakmile jsem se dostal na úroveň boxů, viděl jsem Colina, jak skáče přes zábradlí a vyhazuje svůj klobouk do vzduchu“, řekl Fittipaldi, když vzpomínal na tento zážitek z Monzy. „Tento ikonický obrázek, který mi zároveň připomenul mé první vítězství v Grand Prix, byl nejšťastnějším momentem v mé závodnické kariéře.“ V jeho pětadvaceti letech se tak stal nejmladším světovým šampionem v historii Formule 1 .

Vítězství Emersona znamenalo, že přišlo zatmění pro argentinské jezdce (Fangio, Carlos Reutemann, Froilan Gonzales, Marimon) a ohlásilo oficiální nástup Brazilců. Emerson Fittipaldi byl prvním pojmem v úžasné sérii, která pokračovala jmény jako Rubens Barrichello, Carlos Pace, Fillipe Massa, Nelson Piquet, Ayrton Senna. Mladík ze Sao Paola postupně měnil podobu motoristického sportu, přeformuloval spojení Latinské Ameriky s tímto sportem a současně mu vtiskl úplně nový význam. První brazilská Grand Prix se konala roku 1972 jako neoficiální závod šampionátu. Následující rok již byl již tento závod zahrnut do oficiální soutěže.

Témata Colin Chapman, Denny Hulme, Emerson Fittipaldi, Jackie Stewart, Jean-Pierre Beltoise, Lotus, Monza
Předchozí
Ronnie Peterson a Jackie Stewart 1971
68. Móda a styl závodních okruhů
Následující
Emerson Fittipaldi, GP Netherlands 1973
70. „Veterán“ Lotus 72E

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní