Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Chris Amon

Chris Amon

Je zajímavé, že Chris Amon nikdy nevyhrál Velkou cenu Formule 1, i když v seriálu mistrovství světa působil celých 14 let. Je ale jasné, že byl výjimečným talentem a fantastickým jezdcem, i když ho v závodech často potkávala velká smůla. Mario Andretti jednou prohlásil, že kdyby Amon začal kopat hroby, lidé by přestali umírat. Amon ale vyhrál osm nemistrovských Velkých cen, 24 hodin Le Mans, 1000km v Monze, 24 hodin Daytona a další.

Chris se narodil 20. července 1943 ve městě Bulls na Severním ostrově Nového Zélandu. Byl velkým talentem a za volant Formule 1 se poprvé podíval ve svých 19 letech. Všiml si ho Reg Parnell po tom, co podával dobré výkony s Cooperem-Climax. Pozval Chrise do Goodwoodu, kde testoval Lola-Climax F1. Amon se chytil a v několika následujících letech s autem získával zkušenosti v nižších sériích.

První velký úspěch přišel v roce 1966, když s Brucem McLarenem vyhráli 24 hodin Le Mans, kde řídili Ford GT40. Tohle vítězství mu vyneslo angažmá u Ferrari. Netrvalo dlouho a Amon se stal ve svých 24 letech jedničkou týmu. Nebylo to kvůli výkonům, ale při závodě v Monaku zahynul Lorenzo Bandini a na Spa se vážně zranil Mike Parkes. Novozélanďanovy výsledky však byly velmi dobré a s Ferrari 312 byl v Monaku třetí, čtvrtý na Zandvoortu a opět třetí na Spa. V dalších závodech sezóny přidal ještě několik umístění v první trojce a byl silnou konkurencí pro Brabhamy-Repco Jacka Brabhama a Dennyho Hulme a Lotusy Jima Clarka a Grahama Hilla. Pověst smolaře si Chris začal “budovat” ke konci sezóny, když nejprve útočil na výhru v USA, ale zradil ho tlak oleje a v posledním závodě v Mexiku mu těsně před cílem došlo palivo.

V roce 1968 si to s Lotusem 49 Jima Clarka rozdal o titul v Tasmanské sérii, ale dvě Chrisovy výhry na Skota, který nakonec po čtyřech vítězstvích získal titul, nestačily. O Clarkovi se říkalo, že byl nejlepším jezdcem své generace, ale Amon dokázal, že s ním dokáže držet krok zejména v posledním závodě série v Sandown Parku, kde jeli téměř celý závod nalepení na sobě a Clark vyhrál jen o desetinu sekundy. V sezoně 1968 si však Chris v F1 vybíral jeden kopec smůly za druhým. Nedojel sedm závodů z dvanácti. Ve Španělsku vedl, ale v 58. kole mu odešel ventil palivového čerpadla. Ve Spa měl na čele slušný náskok, ale překáželo mu pomalejší auto, předjel ho John Surtees a od kol jeho Hondy odletěl kámen, který skončil v chladiči Amonova Ferrari a ten musel odstoupit. V Kanadě to vypadalo, že se konečně dočká vítězství, když vedl o celou minutu, ale pak ho zradila převodovka. Na konci roku si alespoň trochu spravil chuť v Tasman Cupu, kde s Ferrari 246T vyhrál čtyři závody a jasně získal titul. V F1 to ale ani v následující sezoně nebylo dobré. Auta Ferrari sice dostala nové dvanáctiválce, ale tahle kombinace nefungovala tak, jak by si asi všichni v týmu přáli. Nejlepším Chrisovým výsledkem v sezóně bylo třetí místo v Holandsku.

Ve Ferrari byly s vývojem auta čím dál tím větší problémy a došlo to až tak daleko, že tým dočasně odstoupil z mistrovství světa. Amon tedy podepsal smlouvu se začínajícím Marchem, ale brzy toho musel litovat, když Jacky Ickx s novým Ferrari 312B vyhrál závody v Rakousku a Kanadě, zatímco Amon celou sezonu se svým Marchem 701 bojoval a bylo z toho jen celkové osmé místo.

V roce 1972 Chris jezdil v týmu Matra, ale nejlepšími výsledky bylo třetí místo ve Francii a čtvrté v Británii. Na výhru dosáhl jen v Argentině, ale tento závod se do mistrovství světa nepočítal. Příliš šťastnou ruku Chris neměl ani při vybírání týmů. V roce 1973 se přidal k italskému Tecnu a byla to tragédie. Auto bylo dokonce připraveno až na pátý závod sezony. Brzy mu došla trpělivost a na poslední dvě Velké ceny se přesunul k Tyrrellu, lepší výsledky už ale přidat nestihl.

Na konci sezony založil vlastní tým Chris Amon Racing, ale výsledky nestály za řeč. Zkoušel to ještě v letech 1975-76 v Ensignu a nejlepším výsledkem bylo páté místo. Posledním závodem kariéry v F1 pro něj byla Velká cena Kanady v říjnu 76. Po ukončení kariéry se Chris vrátil domů na Nový Zéland a věnoval se rodinné farmě. V osmdesátých letech se často objevoval v televizi a v roce 1995 získal místo v Síni slávy novozélandského sportu. Zemřel na rakovinu v roce 2016.

Témata Bruce McLaren, Chris Amon, Cooper-Climax, Ferrari, Goodwood, Graham Hill, Jack Brabham, Jacky Ickx, Jim Clark, Le Mans, Lorenzo Bandini, Lotus, March, Mario Andretti, Monza
Předchozí
Masten Gregory
Masten Gregory
Následující
Antonio Ascari
Antonio Ascari

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní