Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Niki Lauda

Niki Lauda

Přestože se jeden z nejslavnějších jezdců historie, Rakušan Andreas-Nikolaus Lauda, narodil do bohaté vídeňské rodiny, jeho začátky nebyly vůbec snadné,. Jeho otec nechtěl o závodní kariéře ve Formuli 1 ani slyšet i přesto, že Lauda mladší už předtím závodil s Mini a Formulí Vee.

Rozhodl se do toho jít tedy sám. V roce 1972 si půjčil peníze od Rakouské banky a koupil si druhé sedadlo v týmu March F1. Auta s motory od Fordu ale konkurenceschopná ani zdaleka nebyla a tým skončil v poháru konstruktérů až šestý. Niki Lauda to ale samozřejmě nevzdal a pokračoval dál. Později byl pozván k testování u BRM ve Francii a byl dokonce rychlejší, než týmový jezdec Vern Schuppan. Rakušan řekl týmu, že by mohl zajistit sponzora, ale ve skutečnosti mu platil sám prostřednictvím další půjčky. Nikiho nakonec dostal z finančních problémů majitel týmu Louis Stanley. I když se Laudovi při VC v Monaku v roce 1973 porouchala převodovka, podal velmi dobrý výkon a Stanley mu navrhl, že zapomene na sponzoring a dá mu placené místo v týmu, když podepíše na tři roky: o tom Lauda nemusel vůbec přemýšlet a přijal. Jeho nejlepším výkonem u BRM bylo páté místo v Belgii. Laudovy kvality nezůstaly bez povšimnutí a Enzo Ferrari ho pozval k testování do Itálie, kde si vedl více než dobře. Stanley samozřejmě chtěl, aby Lauda zůstal, ale Ferrari ho vyplatil a získal pro sebe.

Hned v prvním závodě sezony Lauda ukázal, co v něm je, když s 312B3 dojel v Argentině druhý. Další výhry přidal ve Španělsku a Holandsku a na konci sezony mu patřilo celkové čtvrté místo. V příští sezoně si již zajistil titul, když zvítězil v Monaku, Belgii, Švédsku, Francii a USA. Navíc to znamenalo první titul pro Ferrari po 11 letech.

V sezoně 1976 ale přišla hned v prvním kole závodu na Nürburgringu v rychlosti přes 200 km/h jeho známá nehoda. V té době už měl Lauda v kapse výhry v Brazílii, Jižní Africe, Belgii a Monaku. Nyní ale seděl v bezvědomí v hořícím Ferrari 312T2, zatímco se ho čtyři další jezdci Guy Edwards, Arturo Merzario, Brett Lunger a Harald Ertl snažili zachránit. Byl to Merzario, který riskoval svůj vlastní život a vrhl se do plamenů aby Laudu uvolnil z pásů a společně ho mohli z vraku vytáhnout. Lauda s těžkými popáleninami na hlavě a v obličeji několik dní balancoval mezi životem a smrtí: měl navíc popálené plíce a byl přiotráven toxickými výpary z hořícího auta. Ředitel z Maranella Piccinini dokonce přivolal kněze. Lauda později řekl, že sice nemohl mluvit ani se hýbat, ale jeho mysl byla jasná. Sledoval kněze a Piccininiho, jak se modlí a říkal si: „Co to sakra děláte? Já neumírám.“

13. září 1976 ho byly opět plné noviny, kdy se Niki Lauda jen 43 dní po hrůzostrašné nehodě v Německu vrátil na trať a získat čtvrté místo v Monze. Tento výkon obdivoval celý svět, Lauda měl hlavu stále ovázanou zakrvácenými obvazy, ale ukázal neuvěřitelnou odvahu a odhodlání. Následné třetí místo v USA znamenalo, že měl před posledním závodem v Japonsku tříbodový náskok na čele pořadí. Trať byla zaplavená přívalovým deštěm, který neustával ani při závodě a jezdci před sebou neviděli téměř nic. Lauda se rozhodl neriskovat a odstoupil. Titul tak v podstatě odevzdal Jamesi Huntovi z McLarenu, který ho svým čtvrtým místem o bod předstihl.

Po závodě se do Nikiho bez respektu pustil italský tisk a dokonce ho obviňoval, že má strach. Lauda se ale v roce 1977 smál jako poslední, když s 312T2 vyhrál v Jižní Africe, Německu a Holandsku a vzal si titul zpátky. Ferrari navíc získalo i Pohár konstruktérů. Poté se Niki přesunul do týmu Jacka Brabhama, ale na konci sezony mu patřilo jen čtvrté místo.

V letech 1980-81 si dal od F1 pauzu a věnoval se přípravám svých vlastních aerolinek a na závodech se téměř neukazoval. Pro sezonu 1982 ho získal Ron Dennis z McLarenu. Lauda vyhrál závody v USA a Británii, ale to mu zajistilo jen konečné páté místo za vítězným Keke Rosbergem. V roce 1983 nevyhrál ani jeden závod.

McLaren si však spravil chuť v následující sezoně, která pro něj byla fantastická. Niki s Alainem Prostem vyhráli s výborným MP4/2-TAG Porsche 12 ze 16 závodů. Pět výher patřilo Laudovi, sedm vítězství získal Prost. Rozhodovat se tedy mělo až v posledním závodě sezony v Estorilu v Portugalsku. Nikimu se kvalifikace ani trochu nepovedla a získal až jedenácté místo. V závodě se ale dokázal propracovat až na druhou pozici za vítězného Prosta. Vzhledem k tomu, že se v Monaku uděloval pouze poloviční počet bodů, se Lauda stal se 72 body mistrem světa pro rok 1984. Prost skončil druhý se 71,5.

S McLarenem pak získal ještě jedno vítězství na Zandvoortu, ale to bylo všechno. Skončil se závoděním podruhé a naposledy a začal se naplno věnovat své letecké společnosti. V současné době pusobí tento charismatický důchodce jako poradce stáje Mercedes F1.

Témata Alain Prost, BRM, Enzo Ferrari, Ferrari, Guy Edwards, Harald Ertl, Jack Brabham, James Hunt, Keke Rosberg, March, McLaren, Monaco, Monza, Niki Lauda, Nürburgring, Ron Dennis, Zandwoort
Předchozí
Lorenzo Bandini
Lorenzo Bandini
Následující
Keke Rosberg
Keke Rosberg

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní