Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Příběh Formule 1  /  71. Osudný ročník 73

71. Osudný ročník 73

Lotus a McLaren se vypracovaly do pozice vynikajících britských konstruktérů. V tabulce řidičů se ale o žádnou britskou nadvládu nejednalo. V čele byla exotická jména jako Fittipaldi, Regazzoni, Scheckter, Lauda, Peterson, Reutemann. Co se stalo s anglosaskou dominancí, která panovala ve Formuli 1 od začátku šedesátých let dvacátého století? Kam se poděla všechna ta jména jako Hill, Clark, Surtees, Hulme, Stewart, Brabham? K přelomu došlo v říjnu roku 1973, když Francois Cevert, týmový kolega Jackieho Stewarta, zemřel při děsivé bouračce v tréninku na americké Grand Prix ve Watkins Glen.

Tým Tyrrellu připravoval Ceverta na nástup ke slávě. „Francois se přede mě dokázal dostat kdykoliv se mu zachtělo“. „Je rychlejší než já.“, řekl Stewart shovívavě, přestože devětadvacetiletý Francouz měl na svém kontě pouze jednu výhru v Grand Prix. Jackie Stewart už neměl důvod pokořovat soupeře a po závodě ve Watkins Glen, který byl jeho v pořadí stou Grand Prix, se chystal odejít do sportovního důchodu. V kapse měl již tři tituly mistra světa. To byly dostatečně oslnivé a rozhodující důvody pro takové rozhodnutí. O jeho plánu tehdy věděli pouze on sám a tým Tyrrellu. Měl to být klidný a tichý odchod trojnásobného šampiona…

Ale pak, v závěrečných minutách klasifikace, ztratil Cevert kontrolu nad svým vozem v ďábelské kombinací zatáček, známých pod jménem „The Esses“ (v překladu esíčka). Prorazil ochranou bariéru, vyvrátil ji, vůz se otočil vzhůru nohama a sám sebe zdemoloval ve víru prachu, laminátu a kovu. Cevert byl po dopadu v podstatě rozříznut napůl. Jody Scheckter byl první, kdo se objevil na místě nehody a byl tak zděšen škodou způsobenou jak na autě, tak zejména na řidiči, že se od té doby fundamentálně změnil jeho pohled na závodění. Následně také přiznal: „Mým zájmem bylo udržet se na živu.“ Stewart v týmu Tyrrellu – svými vlastními slovy: „rozrušený a znechucený“ – nemohl dál pokračovat.

Ostatně z hlediska nehod to byl další špatný ročník pro Formuli 1 i kvůli strašlivé smrti Rogera Williamsona v Zandvoortu. Tato událost se stala jedním z nejméně slavných momentů v historii závodů Grand Prix. A to nejen proto, že to všechno zabírala holandská televize – od nárazu, přes hořící vůz až k Davidu Purleymu, který odstoupil ze závodu, aby pomohl. Kolem bylo několik vystrašených a inkompetentních traťových maršálů, kteří nebyli ochotní a schopní uvězněnému Williamsonovi pomoci. V Purleym rostlo zděšení a hněv, jak se sám snažil otočit hořící vůz zpátky na kola zatímco poslouchal řev umírajíciho Williamse. A ostatní řidiči, jak Purley znechuceně prohlásil: „V plné rychlosti jen projížděli kolem místa nehody. Ronnie Peterson ani nezměnil stopu“.

Jackie Stewart, vítěz rekordních dvaceti sedmi Grand Prix, tedy pověsil svou závodnickou přilbu na hřebík a najednou nezbývalo Britům téměř nic. Stárnoucí Graham Hill, zhroucený, šedivějící, a stále ještě zotavující se ze svých zranění z roku 1969, se absurdně potácel někde ve spodní části tabulky. Neúnavný Jackie Oliver se snažil, ale moc toho nepředvedl. David Purley byl i přes svou statečnost velkou neznámou. Zbýval tak pouze jediný skutečně schůdný kandidát – James Hunt.

Témata Carlos Reutemann, Clay Regazzoni, David Purley, Denny Hulme, Emerson Fittipaldi, Francois Cevert, Graham Hill, Jack Brabham, Jackie Stewart, James Hunt, Jim Clark, Jody Scheckter, John Surtees, Lotus, McLaren, Niki Lauda, Roger Williamson, Ronnie Peterson, Watkins Glen, Zandwoort
Předchozí
Emerson Fittipaldi, GP Netherlands 1973
70. „Veterán“ Lotus 72E
Následující
James Hunt
72. James Hunt

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní