Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Téma: Colin Chapman

Colin Chapman

(1928–1982) Britský automobilový inženýr, zakladatel společnosti Lotus Cars. Díky znalostem leteckého inženýrství přinesl do konstrukce nejen závodních aut řadu inovací, např. samonosnou karoserii či aerodynamicky tvarované podvozky, a jeho firma tak udávala směr ve vývoji automobilů. Do F1 vstoupil jeho tým roku 1958 s revolučním vozem Lotus 12. Zemřel roku 1982 na selhání srdce.

1966 – Demoliční Indy

Podivuhodné závody
Indianapolis 500, 30. května 1966 Američané byli co do pomsty neuvěřitelně zarputilí. Ještě stále se vzpamatovávali z toho, že měl předchozího roku Jim Clark tu neskutečnou drzost stát se prvním.....

Jochen Rindt

Legendy motorsportu
Jochen Rindt byl jediným členem své rodiny, který přežil spojenecké bombardování v roce 1943. V té době mu byl necelý rok, narodil se 18. Dubna 1942 v Mohuči v Německu, ale po tom, co byl vychováván.....

Nigel Mansell

Legendy motorsportu
O Nigelu Mansellovi se možná říkalo, že je ufňukaný, příliš dramatický a má neustálou potřebu být milován fanoušky, ale tenhle Angličan dokázal fantastické věci. Měl v sebe neotřesitelnou důvěru,.....

Innes Ireland

Legendy motorsportu
Innes Ireland byl muž s ohromným talentem a odvahou, který měl všechny předpoklady pro získání titulu mistra světa. Většinu kariéry však jezdil s auty, která se nedokázala vyrovnat jeho schopnostem a.....

Ronnie Peterson

Legendy motorsportu
“Super Švéd” Ronnie Peterson se narodil 14. února 1944 ve švédské vesnici Almby, západně od Stockholmu. V mládí exceloval na motokárách, v letech 1963 a 64 vyhrál národní mistrovství a v roce 1966 se.....

Jim Clark

Legendy motorsportu
Skot James (známý jako) Jim Clark se narodil 4. března 1936 v Kilmany ve Skotsku. Byl výjimečně všestranným jezdcem, který závodil nejen v F1, ale také v sériích sportovních či cestovních aut. V zimě.....

Emerson Fittipaldi

Legendy motorsportu
Emerson Fittipaldi byl jezdecký génius překypující talentem podpořeným strategickým myšlením. Patří k nejlepším jezdcům historie Formule 1. Stal se dvojnásobným mistrem světa F1, vyhrál 14 Velkých.....

82. Ground efekt a jeho následky

Příběh Formule 1
Výzkumníci a inženýři převzali kontrolu nad Formulí 1. Pokud jste je neměli, nemělo význam se účastnit. Nic už nešlo nechat pouze na řidiči a doufat, že zvítězí pouhý vrozený talent. Byli to vědci,.....

69. Nejmladší světový šampion

Příběh Formule 1
Mladý Emerson Fittipaldi nebyl úplně prvním Brazilcem, který kdy startoval v seriálu Formule 1. Tím mužem byl pravděpodobně v padesátých letech dvacátého století Hernando da Silva Ramos. Emerson byl.....

68. Móda a styl závodních okruhů

Příběh Formule 1
Napříč šedesátými lety dvacátého století byly vyráběny krásné závodní vozy. O řidičích a kráse jejich módního stylu se až tak hovořit nedalo. Jim Clark nosil krátké vlasy a vždy měl s sebou pletený.....

66. Emerson Fittipaldi, první Brazilec v F1

Příběh Formule 1
Emerson Fittipaldi byl první Brazilec, kterému se podařilo prorazit ve světě Formule 1. Vepsal se do historie Formule 1 i běžné mluvy řidičů. Hláška „Jezdíš jako Fittipaldi!“ vznikla na počest.....

63. Vousy musí dolů

Příběh Formule 1
Netrvalo to dlouho, než se Jochen Rindt a Colin Chapman dostali do rozepře. Po necelých šesti měsících v Lotusu se Rind rozhodl napsat Chapmanovi stížnost na křehkost vozů, ve kterých měl závodit......

58. Ten druhý, ten lepší?

Příběh Formule 1
Jim Clark byl tragicky pryč ze scény a pozice „nejlepšího řidiče světa“ se uvolnila. A možná se uvolnila pro dalšího Skota – dalšího závodníka „v sukni“. Clark vyrůstal v Duns, západně od Berwicku.....

56. Módní trendy a nevítaná reklama

Příběh Formule 1
Ne že by v roce 1968 ještě nefungovalo komerční sponzorství, i v této době už ho bylo kolem závodů F1 spousty - firmy vyrábějící pneumatiky, benzínové a olejářské společnosti, výrobci zapalovacích.....

55. Červeno-zlatý Lotus

Příběh Formule 1
První představení této nové kombinace proběhlo na holandské Grand Prix v roce 1967. Graham Hill zvítězil v kvalifikaci, kterou zajel o tři sekundy rychleji, než o rok před tím. Závod vyhrál Jim Clark.....

54. Jedna éra končí, další začíná …

Příběh Formule 1
Jim Clark díky svým rychlým reflexům a výtečné schopnosti vyhodnocování situací přežil mnoho nehod a zvratů jak při závodění, tak i v životě. Byl si ale perfektně vědom toho, že smrt číhala všude.....

48. Úspěšné spojení pod značkou Lotus

Příběh Formule 1
Nebylo divu, že v tomto děsivém prostředí začal brát Chapman celkem dost prášků, jen aby se udržel na nohou. Jeden z jeho poručíků, Ron Hickman, řekl: „Colin byl naprosto otevřený, co se týče jeho.....

47. Král garážníků

Příběh Formule 1
Pro Chapmana bylo ve skutečnosti obrovské štěstí, že se v pozici nového „krále garážníků“ dostal na scénu automobilových výrobců v době, kdy pro to byly v Británii ty nejlepší podmínky. Inteligentní,.....

46. Clark a Chapman – bratři v triku

Příběh Formule 1
Je možné, že za touto změnou osobnosti mohl stát jeden člověk? Možné to skutečně je, a tím člověkem nebyl nikdo jiný než Colin Chapman. Tyto dva nemohli být nikdy odděleni, a to ani po smrti. Zkuste.....

43. „Když konstruktér s řidičem snídá…“

Příběh Formule 1
V roce 1963 už ale bylo vše jinak. Někteří historikové a fandové Formule 1 o tomto roce mluví jako o zemi zaslíbené. V ní kraloval Jim Clark, který bez problémů a velmi hladce převzal Mossovu.....
1 2 Následující →

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní