Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata
Zajezdime
Menu
  • Zážitkové jízdy
  • Historie motorsportu
Home  /  Legendy motorsportu  /  Jacques Villeneuve

Jacques Villeneuve

Jacques Villeneuve se po Mariu Andrettim a Emersonu Fittipaldim stal třetím jezdcem historie, který dokázal vyhrát CART Championship, Indianapolis 500 a mistrovství světa Formule 1. Kariéra závodníka pro něj byla předurčena, jeho otcem byl slavný pilot Formule 1 Gilles Villeneuve. Strýc Jacques se navíc stal prvním Kanaďanem, který kdy vyhrál závod série CART a v roce 1983 se stal šampionem Can-Am.

Jacques se narodil 9. dubna 1971 v Quebecu, ale vyrůstal s rodiči v Monaku. Dva roky po smrti otce, v roce 1984, začal závodit v motokárách. Šlo mu to skvěle a strýc ho přihlásil do závodnické školy v Quebecu, kde o něm prohlásili, že je to nejlepší žák, který se tam kdy objevil. Stále mu však bylo jen sedmnáct let a v Kanadě ani Itálii nemohl získat řidičský průkaz: obstaral si ho tedy v Andoře.

Stále sedmnáctiletý Jacques pak startoval v Alfa Cupu, kde se objevili i jezdci F1, a dojel desátý. Mezi lety 1989-91 závodil v italské Formuli 3 a o rok později se objevil v F3 v Japonsku, kde dokázal vyhrát tři závody. Následovala Trois Riviéres Formule Atlantic a North American Toyota Atlantic Championship, kde po pěti vítězstvích získal celkové třetí místo.

Další Jacquesovy kroky směřovaly do Indy Car a v týmu Forsythe-Green se zapsal do povědomí lidí druhým místem v Indianapolis 500 a vítězným závodem na Elkhart Lake. Celkově skončil šestý a získal cenu pro nováčka roku.

V příští sezoně už jeho hvězda zářila naplno. Vyhrál čtyři závody série, mezi nimi Indy 500 a stal se šampionem CART. V Indianapolis dokonce dostal dvě kola penalizaci, ale dokázal zvítězit o dvě vteřiny před Christianem Fittipaldim. Těmito skvělými výkony si zajistil šanci ve Formuli 1, konkrétně ve Williamsu.

Začal neuvěřitelně: hned v první VC sezony v Austrálii získal s FW18-Renault pole position a v závodě dojel druhý za týmovým kolegou Damonem Hillem. Jacques dlouho neotálel ani se svou první výhrou. Ta přišla ve čtvrtém závodě v Německu na Nürburgringu, kde před sebe nepustil ani Michaela Schumachera. V nastoleném tempu Kanaďan pokračoval dál a do konce roku posbíral další tří vítězství v Británii, Maďarsku a Portugalsku. Celkem získal jedenáct umístění na pódiu a v konečném pořadí nestačil jen na Hilla. Bylo z toho tedy druhé místo – na nováčka nevídaný výsledek.

Na konci roku Damon Hill z Williamsu odešel a Jacques se stal jedničkou. Od prvních závodů bojoval o první příčky a největším soupeřem mu byl Michael Schumacher s Ferrari. Villeneuve stál desetkrát na pole position a dokázal vyhrát sedm závodů. Skvěle si však vedl i Schumacher a před posledním závodem sezony v Jerezu byl o bod před Villeneuvem. Němec vedl a Jacques se ho 22 kol před cílem pokusil předjet po vnitřním okraji zatáčky Dry Sac, Schumacher však najel do boku jeho Williamsu. Pro něj to znamenalo konec, ale Villeneuve pokračoval a dojel si pro třetí místo, kterým si zajistil mistrovský titul. Schumacher byl nakonec za svůj manévr diskvalifikován z celé sezony.

Na obhajobu v roce 1998 si ale Jacques musel nechat zajít chuť, Williamsy byly slabé a znatelně pomalejší než Ferrari a McLareny a dvě třetí místa stačila jen na celkové páté.

V roce 1999 Villeneuve jezdil v týmu BAR, ale sezona byla jedním velkým zklamáním. Prvních jedenáct závodů nedokončil a nepřipsal si ani bod. V Belgii měl navíc nehodu, ale naštěstí se mu nic nestalo. Příští rok tým získal motory od Hondy a vypadalo to lépe, ale na lepší, než celkové sedmé místo to nebylo a Jacques ani jednou nebyl mezi první trojicí.

V prvním závodě následující sezony v Austrálii trefil zadek Williamsu Ralfa Schumachera a ulomené kolo z jeho auta zabilo traťového komisaře. Ani výsledky nebyly dobré a Villeneuve získal jen dvě třetí místa. To druhé v Německu bylo jeho posledním umístěním na pódiu v kariéře. V BAR-Honda strávil ještě další dvě neúspěšné sezony, v roce 2004 jel tři závody za Renault a rok 2005 byl další špatnou sezonou. Poslední Jacquesovou velkou cenou v F1 byl závod v Německu v roce 2006.

Villeneuve je i amatérským muzikantem a v roce 2007 dokonce vydal desku s názvem Private Paradise. Je opravdu příšerná.

Témata BAR, Can-Am, Damon Hill, Emerson Fittipaldi, Ferrari, Gilles Villeneuve, Indianapolis 500, Jacques Villeneuve, Mario Andretti, McLaren, Michael Schumacher, Nürburgring, Ralf Schumacher, Renault, Williams
Předchozí
Piero Taruffi
Piero Taruffi
Následující
Ludovico Scarfiotti

Rychlé odkazy

  • Napište nám
  • Zážitkové jízdy
  • Volné termíny
  • O nás
  • Témata

Nejnovější příběhy

  • 1973 – Skrz barikády
  • 1970 – Šílení psi a Mexičané
  • 1969 – O zaječí chlup
  • 1966 – Demoliční Indy
  • 1965 – Velký Útěk
  • 1960 – Tramvaj Jacka Brabhama

Jsme sociálně aktivní